Кметът Портних поиска Варна – Изток за заведения и развлечения
Веселин Златков
Кметът на Варна Иван Портних излезе с „изненадващо“ предложение за отварянето на пристанище Варна – Изток към града. Без предварителна разгласа дори сред общинските съветници, той внесе в стопанската комисия на местния парламент проект за решение, според което общината трябва да получи правото да ползва част от терена на порта. Става въпрос за участъка между Морска гара, вълнолома, бул. „Приморски“ и „Малките римски терми“ и „оперативната територия на Варна – Изток“, както се казва в предложението, без да е уточнено точно къде започва тя. Общата площ от пристанището, което общината ще иска от държавата 27 341 кв.м. Формата, под която се очаква местната власт да управлява държавния терен е „безвъзмездно право на управление“, тоест по същия начин, по който Морската градина, която си остава държавна собственост беше „върната“ на Варна от правителството на Бойко Борисов по време на управлението на предишния кмет от ГЕРБ – Кирил Йорданов.
В текста на предложението се говори за това, че този вариант е единственият за отварянето на града към морето и оформянето на атракционна зона, което всъщност изобщо не е така. Споменава се също, че акваторията на варненския залив в тази част ще си изпълни с яхти, малки и големи пътнически кораби, без обаче изобщо да става дума нито на какъв принцип, нито с какви средства ще бъдат изграден.
Предложението на Портних е осакатен вариант на проекта „Гуцанов“
На практика това, което предлага варненския кмет е един доста осакатен вариант на големия проект за развитието на Пристанище Варна, наричан често на името на най-големия си поддръжник, лидерът на варненските социалисти Борислав Гуцанов. Разликата е в това, че предложението на Портних е с много по-малък обхват и без никаква идея какво точно ще се случва там. Основното вероятно ще е събирането на наемите от общината търговските обекти, които ще се появят там. Вероятно е да станем свидетели и на застрояване, както в Морската градина, друга държавна собственост, предоставена за управление на общината.
Съветници от БСП се опитаха да спрат бързото прокарване на решението в комисията „Собственост и стопанство“ на кметската идея. Те поставиха въпроса дали някой е осъществил контакт с държавните органи изобщо, за да провери дали те са съгласни да дадат на общината исканата част от Варна – Изток, а също поискаха мнение да даде и шефът на порта Божидар Чапаров. Социалистите поискаха и да знаят откъде ще дойдат парите за реализацията на идеята, при положение, че ресурсът на общината е доста оскъден.
От ГЕРБ отговориха в типичния си стил, че са получили уверения, че ако общината си свърши работата, ще получи държавно финансиране. Въпреки очевидното впечатлени, че за пореден път важните решения за варненци се вземат някъде далеч от Варна, мнозинството в комисията прие да придвижи предложението на кмета за гласуване на сесия.
Борислав Гуцанов, лидер на БСП – Варна
Докога Варна ще го отнася? Това е огромна крачка назад!
Лидерът на варненските социалисти и най-голям радетел за развитието на пристанището и отварянето на Варна към морето Борислав Гуцанов заяви, че предложението на кмета е голяма крачка назад. „Това значи просто да се вземе част от пристанището, без проект, на парче, което ще стои като мазол. Ако някой наистина беше загрижен за развитието на Пристанище Варна, щеше да иска служебното правителство да върне средствата за проектирането на новия терминал, които ние осигурихме. Конкурсът за него е спечелен от световна фирма, която има и идеен проект за Варна – Изток, изготвянето на който беше част от условията в него“, коментира социалистът.
Гуцанов добави, че отварянето на част от Варна – Изток без ясен проект за развитието на порта само ще му навреди, тъй като ще ограничи възможностите му. „Затова искаме да има нов терминал, за да не се ограничава пристанището от новата атракционна зона. Дейностите могат да се преместят там, и така ще се развиват по-добре и двете индустрии, и пристанищната, и туристическата. Варна има нужда и от едната и от друга, има нужда и от „Южен поток“, тръбите за който са складирани на мястото, което се иска да стане общинско“, обясни лидерът на БСП – Варна.
Борислав Гуцанов изрази и скептицизъм за това, че общината има силите и ресурса, включително и финансов, да осъществи дори и този малък фрагмент от цялостния проекти за развитие на пристанището. „Вярвам в добрите намерения, но като гледам как се правят новите плочки на центъра със скептичен за успеха на идеята“, допълни той.