Корабът "Св. св. Кирил и Методий" се установи на котва на изхода на Босфора

28.12.2022 / 18:48 1

Снимка: Булфото

Българският военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ се установи на котва на изхода на Босфора откъм Мраморно море в ранния следобед на 28 декември, за да презареди с гориво по пътя си към българската антарктическа база на о-в Ливингстън, съобщава БТА.

„Св. св. Кирил и Методий“ е на историческо първо плаване към о-в Ливингстън, за да подпомогне 31-ата българска антарктическа експедиция. Плаването до българската антарктическа база на острова се очаква да продължи около 40 дни.

Първоначално българският плавателен съд трябваше да зададе курс към котвена стоянка за бункироване в Зона Б на залива от южната страна на Истанбул, но впоследствие, след известно забавяне, местните пристанищни власти насочиха кораба към точка с координати в Зона А, където той да спусне котва. „Св. св. Кирил и Методий“ изчака турската баржа "Урла 1", която, чрез скачване на шланг към системата му, започна да изпомпва горивото към резервоарите на българския кораб.

По думите на командира на „Св. св. Кирил и Методий“, кап. Николай Данаилов, процесът по зареждане върви повече от успешно. „Баржата, която трябва да даде 560 тона гориво вече е на десния ни борд и започна успешно предаването на гориво“, каза пред БТА кап. Данаилов.

Очаква се целият процес да трае около няколко часа, в зависимост от това под какво налягане се подава горивото, което би трябвало да стигне на плавателното средство до Мар дел Плата (Аржентина), където е една от междинните спирки по време на дългия курс към Антарктида. След зареждането военният ни научноизследователски кораб ще изчака разрешение за нощно преминаване през следващия пролив по пътя си – Дарданелите.

Заедно с Босфора, Дарданелите образуват Черноморските проливи. Те разделят Европа от Мала Азия. Протоците предоставят достъп до Средиземно море и Световния океан на голяма част от територията на Русия, Украйна, Грузия и страните от Югоизточна Европа – Румъния и България.

Режимът на Черноморските проливи (Босфора и Дарданелите) се регулира от конвенцията, приета на конференция през 1936 г. в швейцарския град Монтрьо. Тя запазва правото на търговски кораби от всички държави свободно да преминават през проливите. Режимът за преминаване на военни кораби обаче е различен по отношение на черноморските и нечерноморските държави. За военни кораби на нечерноморски държави са въведени ограничения по клас (могат да преминават малки надводни съдове) и по тонаж. Общият тонаж на военни кораби на нечерноморски държави в Черно море не трябва да надвишава 30 000 тона (с възможност за повишаване на този максимум до 45 000 тона в случай на увеличаване на военноморските сили на черноморските страни) със срок на пребиваване не повече от 3 седмици (21 денонощия).



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
3
3
KRISTINCHO (преди 1 годинa)
Рейтинг: 40922 | Одобрение: -383
Нормално е да спре в турски води и  да зареди гориво, тъй като горивото в Турция е много по евтино от това в България.
Нищо добро не те чака, ако в двора ти влезе КОМУНИСТ, ЦИГАНИН или КОЗА.

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама