Костадинов за парите си от американския Ютуб: Това е "търговска сделка"
Булфото
Антиамериканската позиция на Възраждане не пречи на "търговията", която правят с американски компании.
Вчера стана ясно, че партията на Костадин Костадинов получава приходи от американската платформа Youtube заради видеата, които публикува.
Това стана причина мнозина да посочат, че по неговия закон и той трябва да бъде причислен към "чуждестранните агенти".
Преди малко Костадинов излезе с изявление в американския Фейсбук. По думите му този бизнес с американските компании е "търговска сделка", по която той продава "рекламно време" на американската платформата и затова не влиза в параметрите на закона.
"В събота журналистката Флора Стратиева "откри", че понеже получавала финансиране от Ютуб за рекламите в своите клипове, трябвало да се регистрира като чужд агент. В този случай лично се обадих на жената и обясних, че от полето на действие на закона са изключени всички търговски сделки, а рекламата в Ютуб представлява точно такава сделка - собственикът на канала продава рекламно време на платформата Ютуб (така, както външна продукция в една телевизия продава рекламно време). Стратиева провери закона, видя, че е така, обеща да напише опровержение и... излъга. Задоволи се с коментар, че приложението на закона било спорно. Останах шокиран и не можах да повярвам - български журналист ме излъга:) Междувременно американските отходни канали избълваха "новината" по всички свои метастази в България, отлично знаейки, че е лъжа."
Ето и целия му пост:
Преди два дни попитах дали парите, които получавам от YouTube канала си, биха ме направили агент според законопроекта на "Възраждане".
Това коментира във "Фейсбук" Флора Статиева.
Както се оказва - отговорът е да. Но всъщност аз не питах за себе си. Щом законът важи за мен, то означава, че би важал и за друг човек, който изкарва пари от американската корпорация Alphabet, компанията собственик на YouTube и Google.
Каналът на Костадин Костадинов в YouTube има 72 хил. последователи и 21.7 млн. гледания. По-важното обаче е, че той е монетизиран - когато влезете в някое негово видео, ви се пуска реклама.
Например ето тази реклама на Бил Гейтс. Да, Бил Гейтс рекламира върху видеата на Костадинов. Костадинов печели пари от тези реклами. Гарантирам ви, че 21.7 млн. гледания се равняват на повече от 1000 долара. С други думи, по класификацията на законопроекта на "Възраждане", Костадин Костадинов би трябвало да се регистрира като агент.
И като такъв, отново, според собствения му законопроект, не би трябвало да има право да се занимава с политически дела. Не пиша нищо от това като заяждане. Просто, както самият Костадин Костадинов често казва, законите са за всички.", пише тя.
Дни след като "Възраждане" внесe в парламента законопроект, според който всеки, получаваш над 1000 долара годишно от чужбина, трябва да се регистрира като "чуждестранен агент", интернет потребители забелязаха, че самият Костадинов и партията му попадат под действието на своите предложения, предаде Clubz.
"Законът за регистрация на чуждестранните агенти", който мнозинството от партии в парламента отказаха да подкрепят, засяга всички физически и юридически лица, развиващи дейност в България, които получават финансиране от чужди правителства, държавни предприятия, физически лица и дори търговски дружества.
Отказ от регистрация води до солена глоба, а след регистрация всеки "чуждестранен агент" е нужно да поставя етикет с тези думи до логото на организацията си.
Партия "Възраждане" обаче е особено активна в социалните мрежи, една от причините за последния й изборен успех. И особено - във Facebook и YouTube, където Костадинов и компания качват редовно всякакви видеа, имат 99 хиляди последователи в платформата на Зукърбърг и 24,7 хиляди в тази на Google.
Каналът на партията в YouTube много напомня на дигитална версия на жълт вестник.
Много от тях са от телевизионни участия на лица на партията, но някои са и собствена продукция - обичайно с телефон пред стаичката или от офиса на един или друг "възрожденец".
И докато Facebook страницата на партията не показва реклами, тази в YouTubе показва - в някои видеа. Разбира се, Костадинов и сие не могат да взимат пари от реклама с интервю в Нова, бТВ или най-често "Евроком", нито пък от множеството клипчета на изказвания от парламентарната трибуна. Но всеки клип със "собствена продукция" - в които лидерът или друг партиец говорят няколко минути в камерата - имат реклама.
В добавка дали даден канал е монетизиран лесно може да се провери в изходния код на страницата на канала, който в този на "Възраждане" сочи "is_monetization_enabled","value":"true" (включена ли е монетизацията, стойност:вярна").
Дори при най-скромните апроксимации (по около 3 долара на 1000 гледания), това означава, че "Възраждане" изкарва над 1000 долара годишно - от американския техногигант Alphabet, майчината компания на Google и собственик на YouTube.
А лица, изкарващи над 1000 лева годишно от чуждестранни търговски дружества, каквото Alphabet е, по проектозакона на "Възраждане" са именно "чуждестранни агенти".
В добавка, проектът предвижда и такива лица да не могат да се занимават с политическа дейност, да лобират или да участват в предизборни кампании.
А ако от "Възраждане" изкажат тезата, че техните печалби от YouTube са плод на търговска дейност, тя трябва да е налице в годишния им отчет в Сметната палата - но за 2021 г. те са заявили, че не са извършвали стопанска дейност.
Както стана ясно в началото на годината, една трета от народните представители на Костадинов в миналия парламент са ваксинирани, въпреки острите им позиции срещу ваксините. И макар сега отново да са най-шумните опоненти на влизането ни в еврозоната, също толкова от депутатите им държат спестявания в евро.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!