Ковачева зове мобилните оператори да преосмислят вдигането на цените

01.02.2023 / 10:28 4

снимка Булфото

Омбудсманът Диана Ковачева призова мобилните оператори да преосмислят решението си да вдигнат цените на услугите си заради инфлацията. Тя изпрати писво до премиера Гълъб Донев и служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов, в което, в резултат на множество жалби, настоява държавата да защити правата на потребителите на мобилни услуги.

Припомняме, че миналата седмица омбудсманът поиска от председателя на Комисията за защита на потребителите да направи проверка по компетентност дали двата мобилни оператора, които са заявили, че ще индексират през 2023 г. цените си - „Йеттел България“ с 15,3% и „Виваком България“ с до 2 лв. за услуга, упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите (ЗЗП).

Междувременно стана ясно, че и третият оператор А1 също е заявил увеличение на цената на услугата си от 1 март, като месечните тарифи на А1 между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15.3%.

Преди седмица в писмо до мобилните оператори проф. Ковачева ги призова да преосмислят решението за увеличението, въпреки, че формално имат законово основание.

Повод за поредното писмо на омбудсмана отново е предстоящата индексация на цените на мобилните оператори от м. февруари т.г. и приключилата на 23 януари обществена консултация на Проекта на Постановление на МС за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения.
„Предлага се намаление на таксите по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са: насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Поради същите причини мобилните оператори предстои да индексират цените на услугите си, например Йеттел с 15,3%“, пише проф. Ковачева, предаде морето.нет.

Тя обръща внимание, че ако бъде прието решение на Министерския съвет за изменение и допълнение на Тарифата, мобилните оператори ще получат нова подкрепа от държавата чрез намаление на таксите. Омбудсманът обаче подчертава, че в същото време през цялата 2022 г. телекомите са получавали държавна помощ и под формата на компенсации за цените на тока, която ще продължат да получават и през тази година.
„На практика държавата оказва финансова подкрепа на тези мощни компании за изпълнение на задълженията им. За втора поредна година Йеттел и Виваком обявиха, че ще индексират цените си. На този етап, дори и на заседанието на Комисията по икономическа политика и иновации на 26.01.2023 г. в Народното събрание, не представиха конкретни икономически данни и обосновка за необходимостта от повишаване на цените на мобилните услуги“, акцентира националният обществен защитник.
Диана Ковачева подчертава, че клиентите на тези мобилни оператори ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си в посока по-ниски тарифи, както и без възможност да прекратяват договорите си без неустойки.
„Това смятам категорично за несправедливо, правата на гражданите не са защитени в достатъчна степен, няма равнопоставеност между договарящите се страни - клиентите на мобилните оператори не могат да влияят на съдържанието на договорите. Съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори: „Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия“, пише омбудсманът.

Проф. Ковачева информира още, че вече се е обърнала и към заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията, както и към председателя на Комисията за регулиране на съобщенията за становище относно необходимостта от изменение на таксите по Тарифата на мобилните оператори на фона на поредното предстоящо увеличение на мобилните услуги.

„Във време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги. Смятам, че когато държавата дава финансови компенсации на бизнеса, срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика“, категорична е Диана Ковачева.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
4
1
kris (преди 1 годинa)
Рейтинг: 340203 | Одобрение: 54628
И след покъртителния зов, мобилните оператори ще се разчувстват и ще си го преместят в другия крачол.....!!
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!
3
1
Серж (преди 1 годинa)
Рейтинг: 161773 | Одобрение: 31828
Тази длъжност - омбудсман е напълно излишна! Няма никакви правомощия, нищо не върши и само "призовава" от време навреме за да не я забравят хората....ГнявБолест
2
0
Радостин (преди 1 годинa)
Рейтинг: 128702 | Одобрение: 4737
Всички получават помощи от държавата,  разбирай  от нас данъкоплатците заради инфлацията. Защо отново повишават таксите? Омбудсмаката е длъжна да защити нашия интерес  не да цоца заплата от 10 000 лева и да ги била призовавала да преосмисляли.
Всеки да си получи заслуженото !
3
0
Голям праз (преди 1 годинa)
Рейтинг: 35006 | Одобрение: 5811
А бе в България - мафия до мафия!!! Електрото, ВиК -то, разните оператори - мобилни, кабелни, интернет и т.н.!!! И никой не може да да ги озапти!!! Но уви, изключително сме зависими от тях!!! Порочен кръг!!!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама