Краят на една ера: Руският пазар на луксозни часовници, след като швейцарските производители спряха доставките

06.03.2023 / 11:32 0

Пазарът на луксозни часовници в Русия се срина след напускането на швейцарските марки след войната в Украйна. Последствията за социалния и културен живот в Москва са мащабни.

Малко след началото на войната в Украйна миналия февруари, швейцарските компании за часовници спряха търговски дейности в Русия. Магазините затвориха, вносът на нови модели в страната спря, а търговците рязко вдигнаха цените. Не само стана невъзможно да се купуват нови луксозни часовници директно от производителя, но и напускането на водещите марки няма как да не се отрази негативно на руския луксозен пазар.

Погледът към фактите и цифрите дава представа за мащаба на протичащия катаклизъм. Swatch Group отваря офис в Москва през 2006 г., групата Richemont направи същото година по-късно. Преди това пазарът на маркови часовници е представен само от търговци на дребно в страната. Появата на големите компании за часовници извежда бизнеса на съвсем ново ниво - появяват се бутици и вътрешни сервизи, ограничени лимитирани издания от часовници са произведени за отбелязване на определени събития, посланици на марки, собственици и изпълнителни директори посещаваха страната.

Доскоро почти всички марки швейцарски часовници, независимо дали принадлежат на корпорации или независими производители, бяха представени в Русия - или чрез търговци на дребно, или със собствено присъствие.

Според годишния доклад на Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия износът на ръчни часовници за Русия се е увеличил с 30,5% през 2021 г. в сравнение с 2019 г., всичко това преди пандемията Covid-19. Русия беше 17-ият по големина пазар в света за швейцарски часовници с износ на стойност 260,1 милиона швейцарски франка, което представлява приблизителна стойност на дребно от над половин милиард франка.

След като добавим износа на нешвейцарски марки и инвестициите в инфраструктура (бутици, услуги и персонал), размерът на пазара е още по-впечатляващ. Въпреки че анализаторите на Morgan Stanley изчисляват, че продажбите в Русия на Richemont, Swatch и независимите производители на часовници представляват само 2-3% от общия им оборот, вниманието, което се обръща на руския пазар, е значително през последните години.

Но всичко това приключи на 24 февруари. От тази дата часовникарските компании отказват да доставят часовници в Русия. Впоследствие Швейцария прие санкции на Европейския съюз, които включват забрана за износ на луксозни стоки.

Rolex, който според платформата за потребителски данни Statista представлява 25% от руския пазар на луксозни часовници и бижута – обяви спирането на доставките си за Русия. Swatch Group (Swatch, Omega, Longines, Tissot, Breguet) и Richemont (Cartier, Van Cleef & Arpels, Vacheron Constantin, Montblanc, Panerai) вече бяха предприели тази стъпка.

В резултат износът на часовници за Русия е намалял с 95,6% от началото на войната в Украйна. През август в Русия са доставени само 3149 часовника на обща стойност 229 000 швейцарски франка. Това означава, че средната цена на всеки часовник е била 73 швейцарски франка.

Освен факта, че сега е трудно и скъпо да си купите луксозни часовници в Русия, можем да изброим шест други последствия, които не са очевидни веднага, но които си струва да имате предвид, за да разберете какво предстои за индустрията и нейните клиенти в идните години.

Най-успешните търговци на дребно, направили добър бизнес в мирно време, разпродават складовете си и търсят начини да заобиколят санкциите. Например Mercury, дистрибуторът на Patek Philippe, Rolex, Hublot и други водещи марки, удвои или дори утрои цените на наличните модели, за да не остане с празни витрини в краткосрочен план. Играчите на вторичния пазар и заложните къщи също получиха нов живот, но вече няма официален, структуриран пазар за луксозни часовници.

Няма да има заместване с внос от страни, които не са наложили санкции на Русия, тъй като швейцарските часовници, както може да се очаква, са практически безспорни в луксозния сектор. Въпреки наличието на известен часовникарски талант в Русия, невъзможно е да се създаде марка или производител на часовници там за няколко кратки месеца. Русия премина от класирането сред 30-те най-големи пазара за часовници в света до периферията, без бутици, представителства и следпродажбено обслужване.

Audemars Piguet вече няма да поддържа Болшой театър или дори да му посвети модел ръчен часовник – както направи с лимитираното издание на Bolshoi в колекцията Audemars Piguet Code 11.59. Rolex вече няма да бъде официален хронометрист на Гран При на Формула 1, който традиционно се провежда в Сочи през септември. След 14 последователни години великолепните класически автомобилни ралита, организирани от семейство Шойфеле, собственици на марката Chopard, вече няма да се провеждат. Няма да има музейни изложби и нищо интересно и уникално в бутиците.

Вече няма да има купони за клиенти, няма да има посещения на директори, собственици или посланици на световноизвестни марки. Нивото на културна активност вероятно ще намалее. Московският светски живот може да се превърне в поредица от провинциални партита, напомнящи за 90-те години.

Часовникарската журналистика ще изчезне!

Ще изчезне и часовникарската журналистика, която беше на високо ниво, защото местни журналисти бяха канени да журират международни конкурси. Например около десет руснаци са членове на Гран при на часовникарството в Женева, което е много за един пазар.

Предлагането на информация в Русия за големите световни часовникарски премиери вероятно ще намалее и всички новини от индустрията ще бъдат второстепенни – в най-добрия случай преведени и в най-лошия случай взети от нововъзникващи блогъри, които нито са присъствали на международни панаири за фино часовникарство, нито са посетили производители . Тези блогъри вместо това ще събират своите „знания“ за часовниците от рап музиката и Instagram.

Аудиторията от колекционери, любители на часовници и клиенти на бутици, грижливо подхранвани от марките, ще изчезне, а това са предимно много богати хора от различни индустрии. Всеки от тях си заслужаваше, но всички бързо изчезнаха от радара на маркетинг специалистите.

Магазините за часовници до голяма степен са отговорни за облика и усещането на главните търговски улици на Москва, като Столешников Лейн и Петровка. До края на годината марките ще запазят тези помещения и ще продължат да плащат на своите руски служители, така че тяхното присъствие ще се усеща известно време. Но ако напуснат за постоянно, тези помещения ще останат празни за неопределен период от време и с новите собственици рискуват да загубят шика и блясъка на истинския лукс, защото просто няма да има достатъчно луксозни марки, които да ги запълнят.

Пазарът на фалшиви часовници ще процъфтява!

Рискът от попадане на фалшификати вече се е увеличил, тъй като при липса на официални канали за продажба и услуги ще бъде възможно да се получи гаранция за автентичност на часовниците само въз основа на експертен преглед. Ще има проблеми и със следпродажбеното обслужване. Като цяло черният пазар ще процъфтява - часовниците ще се внасят в страната на китката, а кашоните и документите ще се носят в багажа, както е било през 90-те години. Днес е възможно да поръчате нов модел от търговци на черния пазар, които заявяват, че са готови да доставят избрания от вас часовник с надбавка от 30-50% в рамките на един или два месеца.

Културата на часовникарството в Русия не е имала време да се утвърди напълно и в повечето случаи часовниците са просто средство за показване на социалния статус. Експерти, прекарали десетилетия в придобиване на знания и опит на пазара на луксозни часовници, ще бъдат принудени да се насочат към други професии. Руските културни институции ще загубят лоялни и щедри спонсори, които преди са подкрепяли запомнящи се събития. Светът на луксозните списания в Русия се срива, защото рекламодателите, които доскоро бяха толкова щедри, вече ги няма. Остава надеждата, че тази ситуация няма да продължи дълго и че съживяването на руския пазар ще бъде зад ъгъла. В крайна сметка швейцарските часовници са обичани и носени с удоволствие в Русия.

Chasovnici-bg.com

 

*публикация



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 



Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама