Мами ли ви ВиК с общите условия: Съдът в Люксембург решава

31.05.2024 / 11:34 1

Снимка Pixabay

„Потребителите са длъжни да заплащат дължимите суми за ползваните от тях ВиК услуги в 30-дневен срок след датата на фактуриране“. Това предвиждат общите условия на ВиК дружествата в България, пише news.lex.bg.

Уговорката означава, че трябва да си плащаш сметката за вода до 30 дни от датата на фактурата, а ако се забавиш, ще дължиш лихва. И това би следвало да става всеки месец, тъй като в общите условия е предвидено, че „ВиК операторът издава ежемесечни фактури, освен при изрична договореност за различен период на фактуриране“.

Тези разпоредби в общите условия са важни за потребителите, не само защото определят кога трябва да си плащат сметките за вода, но и момента, от който ще им бъдат начислявани лихви за забава и от който ще започне да тече давността за задължението им. Т.е. от кога започват да текат трите години, след които дължимото нe може да бъде събрано принудително.

Общото правило е, че когато задължението е срочно, падежът настъпва с изтичане на срока. А ако е безсрочно, за да настъпи падежът, длъжникът трябва изрично да бъде поканен от кредитора. От деня, следващ деня на забавата, до окончателното изплащане на задължението се начислява лихва за забава. Що се отнася до давността – тя започва да тече от деня, в който вземането е станало изискуемо.

Какво означава това за давността на задълженията за вода: Ако фактурата за потребената през март 2020 г. вода е издадена на 1 април 2020 г., потребителят има 30-те дни на април, за да я плати. След изтичането им започва да тече тригодишната погасителна давност за задължението му за вода за март 2020 г.

Но фактури не се издават всеки месец и тази за март 2020 г. може да бъде издадена например на 1 юни 2020 г. В този случай, понеже изискуемостта на вземането на ВиК дружеството настъпва след издаване на фактура, на 1 юни 2020 г. ще започне 30-дневният срок за плащане, а давността ще започне да тече едва от 1 август 2020 г.

„Така фактически началото на давностния срок е поставено в зависимост от поведение на търговеца, което създава тежест за потребителите, защото е възможно и не рядко се случва, търговецът да не издава фактури ежемесечно, при възникване на всяко месечно задължение, както е предвидено в чл. 31 ал. 1 от ОУ на ВиК – Бургас, а да издава фактура на много по-късен етап и по този начин фактически да удължава давността на вземанията си“, заявява съдия Филип Радинов от Бургаския районен съд.

Той е отправил преюдициално запитване (пълния му текст виж тук) до Съда на Европейския съюз (СЕС), в което търси отговор дали е нарушено правото на съюза, тъй като фактически ВиК-Бургас масово не спазва задължението си да издава ежемесечено фактури, т.е. не спазва правото на потребителя да му бъдат издавани фактури за всеки месец на потребление поотделно.

Съдия Радинов поставя пред СЕС следния въпрос:

„Следва ли да се тълкува чл. 3 пар. 1 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори в насока, че клауза, уговорена в чл. 32, ал. 2 Общите условия на ВиК Бургас, създава в ущърб на потребителя значителна неравноправност между правата и задълженията, произтичащи от общите условия с оглед обстоятелството, че изискуемостта на вземането съобразно този текст от общите условия, респ. началото на давностния срок за вземането за предоставени на потребителите услуги от ВиК-Бургас е обусловена единствено от поведението на ВиК оператора чрез издаване на фактура, включително и когато е налице неизпълнение на задължението му да издава ежемесечно фактури?“.

Отговорът, който ще получи от съда в Люксембург, ще е от значение за всички ВиК дружества в България и споровете им с потребители, тъй като всички имат такива клаузи и масово не фактурират задълженията всеки месец.

В преюдициалното си запитване съдията от Бургас сочи и втори проблем – „удължавайки давността за главните си вземания търговецът удължава и давността за произтичащите от тях задължения за мораторна лихва, тъй като съгласно чл. 119 от ЗЗД с погасяването на главното вземане се погасяват и произтичащите от него допълнителни вземания, макар давността за тях да не е изтекла“. „…с по-ранното погасяване на главните вземания, биха се погасили и задълженията за мораторна лихва. Противно на това обаче, към настоящия момент българските съдилища присъждат и мораторни лихви върху главници, които биха били погасени по давност, в случай, че чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас се окаже неравноправна клауза“, обяснява той.

Съдия Радинов изтъква, че е налице и трети проблем – понеже съдилищата масово не приемат тази клауза в общите условия за неравноправна, те определят задълженията за плащане на вода като срочни и приемат, че след изтичането на уговорения срок потребителят автоматично изпада в забава. Кредиторът претендира мораторна лихва върху главницата от забавата до окончателното изплащане на дълга и съдът присъжда тази мораторна лихва.

„Последното значително увеличава финансовата тежест на потребителя, тъй като ако бъде отчетен неравноправния характер на клаузата по чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас (която уговаря срок за изпълнение, започващ да тече след издаване на фактура от търговеца/)и същата се счита за несъществуваща още от момента на сключване на договора, съобразно чл. 84 ал. 2 от ЗЗД, главното задължение ще е безсрочно и ще има нужда длъжникът да бъде поканен, но тъй като същият никога не е бил поканен, то исковете за мораторна лихва на ВиК биха били неоснователни, защото не са потребителят не бил поканен да плати, респ. не е поставен в забава. По настоящем по делата не се представят доказателства за покана на потребителите от ВиК оператора, но въпреки това, съдилищата считайки, че задължението е срочно, съобразно уговорката по чл. 31 ал. 2 от ОУ на ВиК-Бургас, респ. считайки, че потребителят е изпаднал в забава след изтичане на срока, присъждат претендираните мораторни лихви“, констатира съдията.

Съдът на ЕС образува по запитването му дело С-294/2024 г.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
Радостин (преди 5 месеца)
Рейтинг: 163067 | Одобрение: 8722
Вместо да наказват крадците на вода от входовете разпределят  я на изрязните платци. Що? Добре знаят на кого не му отчита водомера особено дистанционните.
Всеки да си получи заслуженото !

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама