Много българи остават без кола с нов закон, прогнозира автодилър
Снимка Булфото, архив
Текстове, предложени от Министерството на околната среда призовават за забраняване на вноса на коли, с екокатегория под Евро 4. Предвижда се дори да се забрани на собствениците на такива коли да ги продават.
Мярката е част от новия Интегриран план за енергетика и климат. Понастоящем текстовете са подложени на обществено обсъждане преди да бъдат внесени за одобрение в Европейската комисия. Целта е да се намалят вредните емисии.
Рестрикциите засягат най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. Но освен за вноса, забрана ще има и за продажбите. Тоест, ако сте собственик на стара кола и искате да я продадете, ще може да го направите, но за трета държава. Или да я предадете за скрап.
Иван търси кола втора ръка, внос от чужбина. Иска хем да е подходяща за гора, хем за магистрала. Но ударя на камък.
В новия план е предвидено вносът и продажбата на коли под Евро 4 да бъде преустановен. Идеята срещна съпротивата на вносителите на коли, втора ръка, като Георги.
"Има голям вторичен пазар, покрай него живеят 30 процента от сервизите, пазара за авточасти. Ние спираме работа и те спират“, заяви той.
Освен гибел за търговците, Георги прогнозира, че е възможно и някои от българите да останат без кола. "Българите нямат възможност да купуват нови автомобили. Една електрическа кола струва 60-80 хиляди лева“, смята той.
От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че мярката заплашва хората от селата и малките градове.
"Те са средство за придвижване до болници, до по-големи населени места. Като крайна мярка смятам, че това е несправедливо. Със сигурност ще има истерия“, посочи Любомир Доросиев.
Друга от мерките в плана предвижда да се спрат от движение коли, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. А данъците за старите автомобили да станат по-високи.
"Ако вдигнат данъците драстично, доста хора ще почнат да ги изхвърлят по моргите и за оползотворяване на отпадъци, но трябва също така да помислят какви бонуси могат да дават за Евро 5 и Евро 6“, посочи още той, предава NOVA.
От Министерството на околната среда и водите не коментираха темата, тъй като планът е в процес на обществено обсъждане. Колкото до Иван… той все пак е твърдо решен да купи по- стара кола.
"Защото всяка една кола под Евро 4 ще се чупи по-малко, имал съм и по-нови коли и ми е писнало от ремонти“, допълва той.