Може ли Варна да стигне поне Картахена
От много време варненци говорят за ново пристанище: преместване на товарния док, изграждане на нов пасажерски терминал и луксозно яхтено пристанище. Със завършването на новия терминал на пристанище Бургас южният град вече е с едни гърди напред в битката за круизна столица на България. Какво е нужно, за да бъде Варна притегателен център за круизни екскурзии? Нека видим „как го правят“ по света, и по-специално в Колумбия - страна, която по икономическо развитие не се различава много от България.
Град Картахена (Колумбия) е включен от ЮНЕСКО в списъка на световното културно наследство. По време на испанските завоевания в Южна Америка той е основно пристанище за превоз на товари от и към Европа. Злато, сребро и всякакви видове растения, животни, скъпоценни камъни и произведения на местното население се извозват през Карибския басейн към Старият континент. Мнозина го считат за един от най-красивите и завладяващи градове. Логично в днешно време Картахена е притегателен туристически център, като круизната индустрия има сериозен принос за това.
В пасажерското пристанище на Картахена има възможност да акостират едновременно 2 големи* и до 4 по-малки круизни кораба. Всеки ден градът се посещава от няколко хиляди туристи, пристигащи по море с кораби на големите круизни компании като „Карнивал“, „Роял Карибиан“, „Селебрити“, „Принсес крузес“ и др. Пасажерският терминал е един от най-красивите и екзотични в целия Карибски басейн. Първото впечатление на туристите е повече от положително: за да стигнат до стоянката за таксита, гостите преминават през миниджунгла с разнообразна екзотична флора и фауна. Разбира се, не липсват и традиционните кафенета и безмитни магазини, но те са задължителни за който и да е пасажерски терминал. След краткото лирично отклонение туристите бързо биват „приземени“ от добре познатата ни картинка на „бакшиши“, надпреварващи се за клиенти.
Картахена може би е градът с най-много таксита на глава от населението. По простата причина, че практически всяко МПС тук е такси. Ако не сте се возили на едноместно такси, тук може да го направите – на гърба на мотоциклетист, при това само за 1$. Градският транспорт е почти недостъпен за туристите – неразбираем, без ясно обозначени спирки и маршрут, автобусите са стари и некомфортни. В това отношение транспортът във Варна е много по-добре уреден (макар и по-скъп).
За разлика от Варна, където драстични разлики между кварталите няма (с изключение, разбира се, на „Максуда“), в Картахена може да се натъкнете на феномен, от който страдат Рио де ЖаМонейро и много други бързо развиващи се мегаполиси – рязко очертаващи се бедна и богата част. В Картахена те са разделени от Стария град – квартал с добре запазена колониална архитектура, ниски двуетажни постройки, множество църкви, манастири, площади и имения. От другата страна на Стария град се намира един малък полуостров, който изключително много наподобява Манхатън – тясна ивица земя с високо строителство, луксозни сгради, успоредни и прави улици. В континенталната част на града също има високи сгради, но те не са толкова много. А около хълма „Ла Попа“ се простира бедната (и по-голяма) част от Картахена, която не е толкова любопитно място за туристически посещения.
Както вече стана дума, централната част на града със своята архитектура, множество заведения и места за пазаруване е задължително място за посещение от туристите. Другите дестинации в града са двете крепости и плажовете. Градският плаж в Картахена се намира сравнително далеч от пристанището и не може да бъде достигнат пеша за разлика от плажовете във Варна. Отново плюс за Варна с нейните по-широки и по-добре уредени плажове. За сметка на това в околностите на Картахена на 15-20 км има плажове, които биха могли да съперничат на нашите най-добри плажни ивици (Албена, Слънчев ден и др.) За тях, разбира се, отново трябва да се наеме такси.
В Картахена голям обществен парк няма. Във Варна (все още) си имаме Морската градина, макар част от нея все повече да заприличва на „квартала на богатите“. Що се отнася до чистота и сигурност, в Картахена те варират в зависимост от това в кой квартал се намирате. Най-чисто е на полуостровната част, т.нар. Манхатън, в централната част е сравнително чисто и подредено, разбира се, най-мръсно е в бедните квартали, където нерядко може да видите изоставени къщи и... дупки по улиците. Във Варна положението е подобно.
Ето накратко сравнителна таблица с предимствата на двата града
- Пасажерски терминал – плюс за Картахена
- Обществен транспорт – плюс за Варна
- Чистота и сигурност – еднакви в двата града
- Централна част – плюс за Картахена
- Забележителности – има такива и в двата града
- Паркове и зелени площи – плюс за Варна
- Градски плаж – плюс за Варна
- Плажове в околностите – плюс за Картахена
И така стигаме до същността на въпроса: какво е нужно на Варна, за да се превърне в круизна столица на България. На първо място това е нов, по-голям пасажерски терминал, на който да могат да акостират ако не най-големите, то поне едни от най-големите пътнически кораби, кръстосващи Черно и Средиземно море. Имаше проект за изместване на товарното пристанище, който обаче се изгуби при смяната на властта във Варна. А както е видно, туризмът е едно от основните пера в бюджета на Варна. На второ място - няколко големи и сериозни туристически агенции, които да работят с круизните компании за организиране на екскурзии за туристите във Варна и околностите. На трето място е може би рекламата, без която в днешно време бизнес трудно се прави. В момента текат проекти за реконструиране на главната улица на Варна, които, ако бъдат завършени и изпълнени, биха спомогнали до голяма степен за оставяне на добри впечатления у гостите на нашия град. По останалите параметри Варна не отстъпва или дори изпреварва Картахена, така че с малко повече труд и усилия всичко би било не една мечта, а реалност.
*Голям круизен кораб – условно, вместимост над 70 000 тона и над 2000 пасажери