НАП иска QR код на всяка касова бележка (Ето какво значи това и какво се променя)

19.08.2017 / 02:07 6

Първи бензиностанциите трябва да пренастроят фискалните си устройства догодина, а през 2019 г. - и останалите фирми

Всички фирми в България трябва да се подготвят за ново изискване на НАП - да издават касови бележки с QR код. "Сега" вече писа, че още догодина QR кодът ще стане задължителен за бензиностанциите. Но всъщност намеренията на Министерството на финансите и на НАП са далеч по-мащабни и засягат и най-дребния търговец.

Една от целите на нововъведението е всеки купувач да стане помощник на данъчните и да контролира дали фирмата, от която пазарува бензин, хляб, мебели, ток и т.н., отчита надлежно приходите си в НАП, или крие обороти и данъци. Контролът ще е лесен, уверяват от МФ - ако всяка касова бележка излиза с QR код, клиентът ще може да сканира кода със смартфона си и ще получи веднага информация за конкретната покупка и дали тя е отчетена в НАП. Мярката е предвидена в проект за промени в наредбата за фискалните устройства, който е публикуван за обществено обсъждане.



В проекта е предвиден и график за въвеждане на QR кодовете. Първи това задължение трябва да изпълнят бензиностанциите. Срокът за тях да подготвят фискалните си системи е 30 септември 2018 г. След това до 31 декември 2018 г. с новото изискване трябва да се съобразят всички фирми, регистрирани по ДДС, а до 30 юни 2019 г. - всички останали.

Ключов момент в промените е, че всички фирми ще бъдат задължени да усъвършенстват фискалните си устройства, така че данните за всяка продажба да се отчитат веднага в НАП. В момента повечето търговци подават обобщена информация на данъчните веднъж месечно.

За да бъдат насърчени гражданите да действат като агенти на НАП и да проверяват касовите си бележки, сканирането на QR кодовете ще играе и ролята на регистрация за лотарията с парични и предметни награди, която данъчните правят вече втора година. Все още не е ясно как ще могат да реагират потребителите, когато установят, че при сканиране на специалния код не получат потвърждение, че продажбата е отчетена в НАП, т.е. касовият бон е фалшив. "Ще очакваме потребителите да ни сигнализират за това, като предстои да се реши как ще става", поясни за в. "Сега" Росен Бъчваров, говорител на НАП.

Готвените промени вече предизвикаха брожения сред бизнеса и слухове, че ще се наложи масова подмяна на касовите апарати с нови, по-скъпи устройства и софтуер, което ще е непосилна за по-малките фирми инвестиция. Но МФ е обсъдило въпроса с производителите и дистрибуторите на касови апарати и се оказва, че тревогите са преувеличени.

"Няма да се налага подмяна на фискалните устройства, а само промяна в софтуера им, което не изисква съществена инвестиция. Нито е скъпо, нито е технически трудно", коментира пред в. "Сега" Николай Проданов, управител на "Елтрейд" - един от водещите производители на касови апарати у нас. "Целта на НАП е да се засили контролът върху неиздаване на фискални бонове. С промените ще се затворят вратички, през които недобросъвестни търговци успяват да укрият приходи", обясни Проданов. Според него: който протестира срещу промяната, най-вероятно не иска да си отчита оборотите.

В разчетите си финансовото министерство посочва, че разходите за фирмите по привеждането в действие на новите изисквания ще са около 122 000 000 лева. В сумата влизат и най-скъпите инвестиции - на бензиностанциите, които трябва да изпълнят специални изисквания за въвеждане на одобрени електронни системи с фискална памет от НАП и от Българския институт по метрология.

Затягането на контрола върху продажбите трябва да доведе до 10% ръст от постъпленията от ДДС в бюджета, равняващ се на около 150 млн. лв., се посочва в мотивите към проектонаредбата. 

На срещите на производителите на фискални устройства с финансовото министерство и НАП се е обсъждало да се въведе лицензиране на софтуера, който ползват всички търговски обекти. "Защото масово нарушенията стават със софтуера, който е на компютъра в ресторанта, бара, дискотеката, тъй като до момента няма условие той да отговаря на някакви изисквания", посочи Проданов. / segabg.com



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама