Най-често срещаната измама във Фейсбук - кой ми е гледал профила! 45% се хващат
Най-често срещаната измама във Фейсбук е кой ми гледа профила – 45.5 % се хващат. Всеки трети е готов да му инсталират лъжлив софтуер, с който уж да вижда кой го следи в социалната мрежа.
Най-често срещаните измами във Фейсбук бяха класирани в изследване на Bitdefender, пише Трибали.. Компанията, предлагаща услуги и продукти в областта на информационната и интернет защита, е изследвала над 850 000 регистрирани измами в социалната мрежа.
Анализът на данните извежда пет главни категории измами, с които мошениците се опитват да набират жертви, за да разпращат спам, малуер (на англ. malware - зловреден софтуер) или да извършват някакъв друг тип онлайн престъпления. В доклада не само се посочват измамите, но се и анализират психологическите особености, които са подтикнали хората да се подлъжат. Текстът е изготвен въз основата на наблюдения през последните две години.
Първата категория измами са свързани с лъжливата възможност човек да види кой е гледал профила му. Тя е цели 45.5 % от разглежданите от Bitdefender измами. Много често тази измама е свързана с човек от срещуположния пол, с когото потребителят е имал връзка.
“Не е нужно да се изненадваме, че измамите, свързани с възможността за преглед на профила, достигат 45.5% от всички Фейсбук измами в последните две години”, пишат специалистите от Bitdefender.
“Съществува допълнителен елемент, който помага на измамниците да мамят всяка година милиони потребители на мрежата - съобщението за инсталиране на софтуер, който позволява да преглеждате профила на разгледалия профила ви, е специално подготвено и засяга жертвата на лично ниво,” посочват се в изследването.
Втората категория са измами, свързани с възможността за промяна на личния профил на човек в социалната мрежа. Тя е почти 30% от регистрираните лъжи. Възможност за нехарактерна промяна и видоизменение на аватара ви, смяна на синия цвят на страницата и предлагането на какво ли още не, което ще даде контрол над профила и страницата по начин, по който досега не е било възможно, са най-честите неща, на които се връзват хората.
“В свят, в който външният вид има толкова голямо значение, получаването на всяка допълнителна характеристика, до която потребителите нямат достъп до този момент, е нещо, на което те просто не могат да кажат “не”, е коментарът на авторите на доклада.
Третата категория е свързана с подаръците (giveaway). Създателите на изследването посочват, че подлъгалите се на подобен вид мошеничество не биха могли да бъдат причислени към определена група хора - всички могат да паднат жертва на подобна измама.
“По време на еволюцията на човешкия ум да имаш възможността да си с едни гърди пред тълпата, е било такава рядкост, че просто няма как да откажеш. Светът тогава, разбира се, е бил не толкова сложен, колкото е днес”, обясняват специалистите. Тук според тях може да се причислят и свързаните с видеоигри обещания за промоционални кодове и хакове,като при тях вече има конкретна жертва - геймърите.
Интересното е, че измамите, свързани с клюки и пикантни подробности за известни хора, са едва малко под 8%, което отрежда на този тип измами чак четвърто място. Тук попадат и клиповете с лъжливо порно на знаменитости.
“Измамите, свързани с известните, също имат дълбоки корени - те датират още преди появата на интернет. Популярните личности са както успешни модели на поведение, така и хора, които диктуват социалните тенденции. Техните истории се превръщат в наши, а воайорството ни помага да изживяваме техните преживявания и да изпитваме това, което другите не могат”, е изводът, който правят хората от Bitdefender.
Последната категория, събираща едва 0.93%, са измамите, които са свързани с гледането на клипове и сродни материали с проявена жестокост и инциденти.