Немски журналисти разкриха измама с цените на дизела

29.10.2022 / 12:37 5

Булфото

През 2022 година шофьорите на дизелови автомобили са плащали за горивото значително по-високи цени, отколкото е било необходимо

Проучване на германски журналисти показва как една агенция, информираща за цените на горивото, е помогнала на дизеловата индустрия да реализира милиони допълнителни печалби - на гърба на потребителите, пише Дойче веле.

Много често дизеловото гориво в германските бензиностанции има руски произход. Още преди месеци ЕС реши да прекрати вноса на руски дизел, но ембаргото предстои да влезе в сила едва следващата година. Цените обаче вече са повлияни от предстоящите ограничения. Една от причините за това, според проучването на германската медия NDR, е Агенцията за ценова информация Platts (S&P Global Commodity Insights) със седалище в Лондон.

Platts вече извади руския дизел от изчисленията на цените за Северозападна Европа през лятото. Това на практика доведе до чисто виртуално ограничаване на предлагането, въпреки че руският дизел все още си присъства на пазара. Според проучването на NDR агенцията очевидно е изиграла роля за рязкото покачване на цените на дизела през 2022 година.

Индекси, играещи съществена роля за ценообразуването

Агенции като Platts събират информация от търговците на дизелово гориво всеки ден и въз основа на това определят дневната цена за тон. Така те формират един индекса за определен регион. Въпросният индекс служи като важен ориентир за пазара. "Тези ценови индекси всъщност са важни за всичко, което се внася в Европа", казва Кевин Шефер, управляващ директор на „Argus“ в Германия - компания, която е конкурент на Platts. Пазарните участници ги включват директно в дългосрочните си договори за доставки като компонент или ориентир. По този начин те играят съществена роля, казва Шефер.

По-голямата част от търговията с дизелово гориво се базира на годишни договори. Така например дадена верига бензиностанции си осигурява определено количество дизелово гориво за следващата година от рафинерия или търговец на едро. Тъй като цените често силно флуктуират, в договорите няма фиксирани цени. Вместо това купувачът и продавачът се споразумяват за сума, определена от независима агенция за ценообразуване, която също се определя на дневна база. За Германия това често е индекс на Platts.

Изненада за много участници на пазара

"Platts е най-същественият фактор, който влияе на цените на петролния пазар", потвърждава петролен трейдър, пожелал анонимност. Промяната в индекса на цените на дизеловото гориво на агенцията, т.е. изключването на руското дизелово гориво "никога досега не се е случвало в такава степен", заявява друг търговец, който също не желае да разкрие самоличността си: "Без да се взимат предвид наличните количества от Русия, това доведе до определяне на по-високи цени."

Всъщност има много причини за скока на дизеловото гориво през годината. И само част от тях са свързани с променения индекс. Поради големите количества гориво, употребявано в Германия, дори и малки увеличения водят до значителни последици.

Индустриите, чийто бизнес модел се базира върху горивата, като например транспортно-товарния бранш, усещат осезаемо директния удар. Карстен Пфаф, собственик на логистична компания от Хамбург, зарежда своите 55 автомобила с приблизително 30 000 литра дизелово гориво всяка седмица. "Цените на дизела вече ни натоварват много сериозно", призна той. В случая с неговата компания става въпрос за почти 100 000 евро допълнителни разходи на месец.

Съмнения за правни нарушения

Промяната в ценовия индекс на Platts очевидно е довела до увеличение в цените на дизеловото гориво, което може да е донесло няколкостотин милиона евро допълнителни печалби за дизеловата индустрия в Северозападна Европа.

Професор Кристиан Керстинг, юрист от Университета в Дюселдорф, казва, че промяната в индекса поражда въпроси: "Ако може да се установи, че е направена координирано, това поставя много голяма въпросителна във връзка с антимонополното право", коментира той. Картелната служба, германския антимонополен орган, посочи, че вече е започнала разследване.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
1
Серж (преди 1 годинa)
Рейтинг: 167042 | Одобрение: 32797
Така и не съм ги видял никъде написани тези прословути "евроатлантически ценности", дето всички боклуци, пардон - политици ги въртят постоянно из устите си, като дъва...БолестГняв
8
3
makeo (преди 1 годинa)
Рейтинг: 33652 | Одобрение: 12922
За да живее добре богатия - трябвя да има бедни, да робуват, да се взема от тях. Така е откакто свят съществува - векове назад. Към средата на XX робството и колонизацията са в своя край. Как да продължи богатия да живее добре и да граби?! Елементарно - създава се ЕС - модерното робство и модерната колонизация - напълно легални и законни. Като паралелно с това, на марубатата в главите се набива измамата за равенство, за някакви си ценности, за солидарност, за права и темподобни. 
❗❗❗ 𝖤𝖡𝖯𝖮𝖠𝖳Л𝖠𝖧𝖳И𝖪 = БЪЛГ𝖠𝖯𝖮𝖬𝖯𝖠𝟥𝖤Ц ❗❗❗
4
1
Серж (преди 1 годинa)
Рейтинг: 167042 | Одобрение: 32797
Той затова е създаден самият псевдо "съюз"...8-)
1
1
cron1 (преди 1 годинa)
Рейтинг: 84982 | Одобрение: -8713
За съжаление си прав, Серж... Всичко в ЕС е един голям картел...Гняв
Марио Кроненберг
2
1
Серж (преди 1 годинa)
Рейтинг: 167042 | Одобрение: 32797
Нищо няма да последва!....

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама