Необяснимите факти за потъването на Титаник
Катастрофата на Титаник е едно от най-трагичните събития в съвременната история, въпреки факта, че от деня на катастрофата са изминали повече от 100 години. Хората по целия свят все още си спомнят за смъртта на непотопяемият кораб, но малцина знаят какво точно се е случило на борда на кораба в тази злополучна нощ и след нея. От съдбата на най-богатия пътник на кораба, до историята на последния оцелял човек. И днес ще ви разкажа за 10 от най-странните факти за Титаник.
Преди да започне видеоклипа искам да ви споделя, че този видеоклип е направен изцяло с образователна и информативна цел.
1. Търсене
Въпреки факта, че Титаник се смята за един от най-големите кораби, построени някога, търсенето на останките от кораба на дъното на океана е отнело 73 години. Океанското дъно е невероятно обширно, така че няколко мисии за търсене и спасяване са се върнали с празни ръце. След което властите са вдигнали ръце от случая и няколко десетилетия не са се опитали да намерят кораба. В крайна сметка "Титаник" е открит съвсем случайно, първоначално е намерен в процеса на търсене с две американски подводници. Но доскоро никой не е можел да съобщи за мястото на находката, тъй като всички получени данни са били част от тайната на американската военна програма. Едва през 1985 г. обединен американско-френски изследователски екип, ръководен от известния океанограф Робърт Балард, открива Титаник на дълбочина от около три километра. Останките са били изследвани с помощта на батискаф "Арго".
2. Оцеляване
Не е тайна, че катастрофата на "Титаник" е трагедия за много хора. В края на краищата, повечето пътници и членове на екипажа, за съжаление, така и не се върнаха у дома. Жертвите са били повече от 1500 души, докато само 712 са били спасени. Ако погледнете на подробните статистически данни, ще ви стане лошо, 97 % от 144 жени пътуващи в първа класa са били спасени, но от 175 мъже пътуващи в първа класа са успели да се спасят само 32%,
най-малко късмет са имали мъжете от втората класа, само 14 от 168 са спасени, общо от тези които са били на борда, 74% от жените и 20% от мъжете са оцелели. Друг зловещ факт е, че много пътници са взели домашните си любимци с тях на кораба. И въпреки че след сблъсъка всички клетки са се отворили, само две животни са успели да се спасят. Имало е слухове за жена, която е отказала да напусне кораба без кучето си. Казват, че по-късно когато са я намерили, тя е починала прегръщайки кучето си, и е била една от четирите пътници от първата класа, които никога повече не са се прибрал у дома.
3. Последният участник в събитието
До скоро, Елизабет Гладис Милвин Дийн се е считала за последният оцелял пътник от Титаник. Тя се е качила на кораба когато е била на два месеца и е била най-младата пътничка на непотопяемият кораб. Родителите й са решили да се преместят от Англия в Америка, където семейството й са искали да отворят магазин за тютюневи изделия. Първоначално родителите на Елизабет не са планирали да плават с Титаник, но поради стачките на въглекопачите са нямали друг избор, купили са билети за третата класа. На 14 Април 1912 година бащата на Елизабет е един от първите хора почувствали тласъка от сблъсъка с айсберга. Той се е качил на палубата за да разбере какво става и веднага е усетил сериозността на ситуация, веднага е съобщил на жена си да се съберат възможно най-бързо. Елиза, майка й, братята и сестрите й са оцелели, но баща й за съжаление не е успял. 97 години по-късно Елизабет е починала в старчески дом във Великобритания. През последните години издръжката на Елиза се е плащала от Леонардо Ди Каприо, Кейт Уинслет и Джеймс Камерън.
4. Филмът за Титаник е по-скъп от кораба
Когато Джеймс Камерън, все още не е бил известен по целия свят като режисьор на великолепния филм "Титаник", той е снимал предимно научно-фантастични филми. През 1997 г., когато филмът е излязъл, той веднага е станал невероятно популярен по целия свят, бързо е достигнал рекорд от 1, 8 милиарда долара. Някои филмови експерти смятат "Титаник" за най-популярния филм в историята на киното, но и заснемането на филма струва много, създателите на филма са споделили, че той струва 200 милиона долара. През 90-те години това са били просто невероятни пари. По отношение на днешните пари, тази сума би била около 360 милиона долара. Иронията е, че заснемането на филма "Титаник" струва повече от самото му построяване. През 1912 г. е обявена цената на построеният кораб 7,5 милиона долара, което по отношение на днешните пари би било 190 милиона долара.
5. Рекорд
Изненадващо, в деня на катастрофата, Титаник е получил цели шест предупреждения за наближаваща опасност. Той е смятан за най-големият кораб за своето време, в доковете в Саутхемптън, където са строили корабите, е трябвало да бъдат значително модифицирани,
за да е можело кораб като Титаник да се побере и двамата му по-малки братя "Британик" и "Олимпик". Също така е трябвало частично да се възстановят всички пристанища, в които се е планирало да влязат кораби гиганти. През 1934 г. титлата за най-дълъг кораб се взема от пътническия круизен кораб "Кралица Мери". 1990 година е построен нов гигант изпреварващ всички предишни, днес най-големият кораб в света се счита за кораба "симфония на моретата", също е пътнически лайнер.
6. Астор
Известно е, че" Титаник " като проект е имал много богати спонсори и покровители. Много от тях впоследствие са купили билети за първото отплаване, сред които и американският бизнесмен Джон Джейкъб Астор IV. Който е смятан не само за най-богатия пътник в "Титаник", но и за един от най-богатите хора в света през тези години. По последни данни, състоянието на Астор е над 87 милиона долара, в наши дни, като се има предвид инфлацията, тази сума би била около 2,3 милиарда долара. Астор е ветеран от войната, имал е написана популярна фантастична книга за пътуване до други светове и също така е построил огромно разнообразие от сгради по целия свят.
Например, през 1897 г. той е достроил и открил известният хотел "Астория", по-късно хотелите му са се обединили с компанията Waldorf днес хотелите се казват "Waldorf Аstoria" те остават едни от най-престижните в Ню Йорк, както и в много други градове по света. За съжаление в нощта на трагедията Астор изчезва, заедно с куче на име Кити, съпругата и детето му са успели да оцелеят, те са станали наследници на състоянието на бизнесмена. Синът на Джон, Винсънт е станал последният Астор в списъка на най-богатите хора в света. Винсънт е дал по-голямата част от богатството на жена си, но брат му се е опитал да оспори завещанието, но успял да си върне само 250 000 долара. С тези двама братя е приключил американският клон ,,Асторите“. Имайте предвид, че сред потомците на Джон Джейкъб има лордове, известни актьори, предприемачи, политици.
7. Статистика
Дължината на е "Титаник" е 269 метра, ширината й е 28 метра, височината от водолинията до спасителната палуба е 19 метра. Журналистите го сравняват по дължина с три градски блока и по височина с 11 етажна къща. Общо 3500 пътници са можели да пътуват на Титаник, въпреки че в през първото и последното отплаване са пътували само 2300, включително 13 двойки младоженци. Всяка лодка е издържала до 65 души, въпреки че на кораба е трябвало да има 65 такива лодки, в деня на катастрофата те са били само 20. Според достоверна информация, 712 души са били спасени тази нощ.
8. ,,Няма жертви“
На следващата сутрин, след трагедията, абсолютно всички вестници са започнали да публикуват съобщение за сблъсъка, но всички са били единодушни "никой не е починал". Още от рано сутринта, пред главният офис на " Титаник " са се струпали голямо количество репортери, те са искали да знаят за произшествието и са поискали обяснение.
Близките на пасажерите са били възмутени след като са чули по новините: ,,В 23 часа по местно време, най-големият кораб Титаник е подал сигнал за бедствие“ Президентът на компанията Уайт Стар Лайн е успокоявал репортерите ,,Лайнера е непотопяем“ в продължение на три дни, едни и същи новини са продължавали да се отпечатват, но преди всичко са е съобщавало, че е нямало жертви. Обаче, след това ударно всички световни вестници и медии са съобщили ,,Най-безопасният кораб в света ,,Титаник“ е потънал в ледената бездна на Атлантическият океан на петият ден от своето трагично потегляне“ Лайнерът е отнел 1513 живота.
9. Вайълет Джесъп
Историята на Вайълет Джесъп може да се възприеме по различен начин, някой я смята за най-щастливата на света, някой напротив. Джесъп е британска медицинска сестра, която е израснала в Аржентина. В годината, в която отплава Титаник, тя е приета като медицинска сестра и е още на 24 години. В момента на сблъсъка с айсберга Вайълет не е спала, почти мигновено са я извикали, за да помогне на екипажа. Тя е наблюдавала как жените и децата се качват в спасителните лодки, 8 часа след сблъсъка Вайълет е станала една от малкото, които успяват да се спасят с пристигналият на помощ кораб ,,Карпатия“ единственият кораб отзовал се на сигнала за помощ на Титаник. Четири години след трагедията, Вайълет отново е на служба на кораба, този път на брата на Титаник, а именно корабът наречен ,,Британик“ той потъва в Егейско море заради з взрив на мина, корабът напълно е изчезнал под водата за 55 минути, оцелели са само 30 души от общо 1066, но Вайълет Джесъп отново е оцеляла. След това Джесъп се е отзовала на кораба ,,Олимпик“ който също претърпява корабокрушение, сблъсквайки се с друг кораб. Олимпик не потънал, но все пак факта, че Джесъп се е отзовала на трите нещастни кораба, звучи доста зловещо.
10. Виновен
Британецът Фредерик Флий е станал популярен по тъжна причина. Именно Флийт е бил първият, който е забелязал гигантският айсберг и е съобщил на мостика, че айсбергът е точно по курса. По това време капитанът вече е знаел, че този участък от океана гъмжи от айсберги и е коригирал курса на юг, но отказвайки да намали скоростта, тъй като не е искал да се отклонява от графика. Флий и Лий внимателно са наблюдавали курса, но видимостта е била много лоша. Самият Флий е твърдял, че не са успели да забележат айсберга, защото са нямали бинокли, Флийт е чувствал за своя вина и отговорност за катастрофата на кораба.
А долу в коментарите споделете, знаехте ли тези факти за Титаник, би ми било интересно да чуя вашето мнение.