Нов стандарт: ако не можеш да пишеш текст, няма 6 по литература.
Ярослава Прохазкова: 24 часа
Без умение да се създава текст няма да може да се получи отлична бележка по български език и литература. Обмисля се това изискване да бъде записано в стандартите, след като бъде приет новият Закон за предучилищното и училищното образование.
Това съобщи зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева на конференция за реформите в образованието и науката, организирана в НДК от министерството.
Владеенето на писмения език е заложено и в стратегията за насърчаване на четенето. Усвояването на българския език е едно от ключовите умения за създаване на писмен текст, допълни Кастрева.
Абитуриентите масово се отказват от писането на интерпретативен текст или есе на матурата
по български език и литература. Много седмокласници също се притесняват на преразказа и показват слаби и средни резултати. Изискването за създаване на текст за висока бележка обаче
няма да влезе в сила още от тази сесия
нито на матурите, нито на националното външно оценяване, успокоиха учениците от МОН.
До момента у нас не съществува тригълникът “образование, наука, живот”, каза при откриването на конференцията министърът проф. Тодор Танев. Той представи намерението си за създаване на 4-степенна система на образование, която да дава различни изходи. Така учениците ще могат да моделират сами кариерното си развитие.
Според проекта за закон за предучилищното и училищното образование пък ще има два изхода от училището. След 10-и клас може да получиш диплома за чирак, а след 12-и - за калфа, обясни министърът.
В техникумите след 10-и клас чирак, след 12-и - калфа
в образованието обявиха, че ще се запише не можеш да 6 по литература “Изборът на 16 години трябва ли да е за цял живот?! Не!”, категоричен е проф. Танев. Ученик, избрал да овладее професията на автомонтьор например, трябвало да може след години отново да се влее в системата и да продължи с нещо друго. (За идеите за възможностите на учениците виж графиката)
Такава възможност откриват новият тип интегрални колежи, които ще са с 2 степени на обучение и ще са 4-годишни.
В първата може да се обучават ученици след завършен 10-и клас. При приключване на този образователен курс те ще вземат четвърта степен на професионална квалификация, т.е. “майстор”. Имат възможност и да продължат в университет. Задължително условие обаче е да издържат националната матура.
Записалите се в колеж да учат професия след завършено средно образование пък
ще трупат европейски кредити,
които ще намалят изпитите и времето на следване за получаване на степен бакалавър, защото част от взетото в колежа ще им се признава.
Учители в интегралните колежи щели да са преподаватели от университетите и от професионалните гимназии.
Важна е посоката, в която образованието ще се дигитализира,
каза пък вицепремиерът Румяна Бъчварова. Това е отговорна работа на министерството, досега е правено на парче, имаме план за IT развитието на училищата, отговори проф. Тодор Танев. Според него това било важна част от голямата реформа.
Училищната документация също постепенно щяла да минава в електронен вид. Засега от тази година се премахва материалната книга, за да се намали бумащината, затрупала учителите. Те ще нанасят преподавания материал направо в дневника.
Треньори водят третия час по физкултура след 4-и клас
1000 училища нямат салони. Университети
ще могат да регистрират спортни клубове
Треньори, които нямат учителска правоспособност, ще водят третия час по физкултура след 4-и клас. Предвижда се от следващата учебна година година по този проект да бъдат
обхванати около 10% от училищата
Специалистите, които могат да разкрият магията на конктретния спорт, биха направили часовете много по-атрактивни, каза министърът на младежта и спорта Красен Кралев.
Федерацията по шах настоявала даже предметът задължително да се изучава в училище. Футболният съюз бил готов да запълни с треньори всички училища. Училищата ще могат да предложат по 2 или 3 вида спорт, от които децата да избират.
“Федерациите с радост приемат идеята, защото ще им позволи да се докоснат до децата в най-ранна възраст, освен това ще им даде възможност за извършване на скаутска дейност - откриване на таланти, които проявяват интерес към професионалния спорт. Федерациите виждат потенциал и хоризонт”, каза Красен Кралев.
Според него е важно с общи усилия министерствата на спорта и на образованието да поведят битка срещу затлъстяването. Трябва да научим децата на двигателни навици. Дори и да не станат спортисти, да имат навиците да участват в масов спорт, да тренират за здраве”, каза министър Кралев.
16,7% от учениците от 1-и до 12-и клас били със свръхтегло,
а 8,2% са със затлъстяване. Над нормата тежат 18,9% от момчетата и 16,5% от момичетата до 4-и клас.
Освен началните учители часове по физкултура ще водят и педагози със съответния профил, който “да ги пораздвижи малко”.
Според министър Кралев проблемът в момента е, че между 800 и 1000 училища нямат физкултурни салони, а на много места
класни стаи са пригодени за упражнения
Министърът обясни, че неговото ведомство и министерството на образованието ще кандидатстват за финансиране в училищната спортна инфраструктура веднага щом станат ясни размерът и категоризацията на физкултурните салони в страната.
Университетите ще имат възможност да регистрират спортни клубове. Това ще стане с поправка в Закона за висшето образование. Според сегашното законодателство вузовете не могат да отделят средства за други юридически лица. След като се променят текстовете и висшите училища създадат свои клубове, те
ще могат да участват в национални първенства
и да станат членове на федерации. Клубовете ще могат да участват в състезания по баскетбол, волейбол, футбол, хандбал - спортове с най-голямо социално значение, уточни Кралев. Тимовете ще имат възможност да кандидатстват за държавно финансиране, което ще съживи студентския спорт. (24часа)