Омбудсманът: Липсата на компютри изключва част от децата от дигиталното образование
Снимка Булфото, архив
Част от децата могат да бъдат дигитално изключени от образователния процес заради липса на компютри. Това предупреди омбудсманът Диана Ковачева в становище до председателя на парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова. Повод за писмото й са готвените от МОН промени в Закона за предучилищно и училищно образование, пише news.bg.
Новите текстове се отнасят до включването на 4-годишните деца в задължително предучилищно образование и въвеждането на трайна законова уредба на обучението от разстояние в електронна среда.
Общественият защитник получила многобройни писма от социално слаби семейства или семейства, чиито доходи не позволяват закупуването на електронни устройства, семействата с две деца, децата, настанени в интернати, както и децата от ромските общности. Някои домакинства не могат да си позволят месечните сметки за интернет, подчерта омбудсманът.
В становището си доц. Ковачева подкрепя регламентирането на електронно дистанционно обучение на учениците, но акцентира, че при извънредното положение заради коронавируса, се е откроил проблем с дигиталното неравенство в обществото.
"Съгласно чл. 53, ал. 3 на Конституцията на РБ основното и средното образование в държавните и общинските училища е безплатно. Задължение на държавата е да бъдат осигурени условия за реализиране на безплатно образование", пише Ковачева.
Липсата на адаптирани програми, малкото часовете за ресурсно подпомагане и техническа неосигуреност на ресурсните учители и на интернет платформите за адекватна и пълноценна работа с децата, водят до непълноценно електронно обучение и регрес във вече постигнати знания и умения на учениците.
Омбудсманът настоява предвиденото до 20% електронно дистанционно обучение да се направи след оценка на влиянието на обучението в електронна среда върху психофическото им развитие и за формирането на комуникационните им умения. Това дистанционно обучение е само за учениците от иновативните училища.
"Проведеното дистанционно обучение бе възприето в голяма степен от участниците в него и от обществото като успешно. Подкрепям въвеждането на новите технологии в образованието и дигитализацията му, но това трябва да бъде съобразено с възможностите на семействата и те да бъдат ефективно подпомогнати, така че всички деца в страната да имат равен достъп до електронните ресурси и да се възползват от достиженията на електронната среда", пише Ковачева.
Задължителното предучилищно образование от 4-годишна възраст е подходящо, но то трябва да се въведе само при ясни гаранции за родителите, децата и учителите, че подобен проект може да се реализира.
Системата трябва да осигури необходимата материална база, подготвени учители, адаптирани учебни програми (с преимущество на повече игри за децата), категорична е Ковачева.
Макар задължителното предучилищно образование да е безплатно, реално то е съпроводено с допълнителни такси. В някои общини те са премахнати, но в други са пречка за обхващането в образователната система на децата от семейства с ниски доходи и неблагоприятно социално положение.
"Институцията на омбудсмана прие за своя кауза и премахването на таксите за детските градини като инструмент за осъществяване на равния достъп до образование на всички деца", пише още омбудсманът.
Тя изтъква, че са нужни ясни и справедливи критерии, така че мярката за подкрепа от държавния бюджет да обхване всички деца, живеещи в бедност и в риск от бедност.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!