Опитен пилот обясни каква може да е причината за падналия вертолет и разкри стряскаща статистика за българските авиатори
Полковник проф. Димитър Недялков е преподавател във Военна академия и има хиляди летателни часове на самолет. Той коментира в студиото на bTV инцидента с хеликоптера от снощи, при който загинаха двама българсски пилоти.
"Първо искам да изкажа моите съболезнования. Това са силни мъже, които са били стожери на техните семейства. Предвид опита им, се предполага, че може би е отказ на техниката. На такава височина - 20 м, времето за реакция е много малко и не стига за адекватно действие, това предполагам, че е причината. Това е може би началната версия. При вертолетите много трудна ситуация е когато настъпи отказ на стабилизиращия винт. Познавах двамата пилоти, изключителни мъже са и двамата, често ходим в Крумово", каза той.
Полковникът добави, че техниката, с която разполага родната авиация, трябва да се поддържа. "Това е почти 30-годишен вертолет, техниката трябва да се поддържа, има срокове, ресурси. Не бих казал, че е стар, защото системата има още ресурси. Това са верторлети, които летят в много държави. Техника, която трябва да започне да отхожда от военните сили, при нейния ресурс. Трябва да й се обръща сериозно внимание. Това е проблемът в нашата авицаия - че малко се лети. Професионалното израстване на младите е свързано с достатъчно летателни часове, затова е необходима техника, средства, ресурс за осигуряване на летателните часове на младия състав. Това е особен проблем на хората, които сега влизат. Тук говорим за авиационна техника, която спасява хора в беда. Изправната техника е малка по количество. Практика в нашите съюзни държави е през 10-15 години техниката освен, че се възстановява, тя се и модернизира. В САЩ например Б52 ще лети до 2036 г., но през 10-15 години тази техника се модернизира и се привежда към адекватно състояние. У нас може би модернизацията не е достатъчна да я приведе към новите изисквания. Технологиите позволяват на старите машини да се оборудват така, че да са адекватни за използване. В базата има нова техника, но не се поддържа съвсем адекватно, пак поради криза със средства", каза още Недялков.
Той разкри и една изключително тревожна статистика. "От създаването на българската бойна авиация през 1912 г. до сега са цзагинали 12 процента от българските бойни авиатори. Повечето от тях - в мирна среда. Средната продължителност на живота на българския пилот е 52 години. Те не влизат в системата за пари и слава, но им е нужно уважението на хората. Те спасяват хора, гасят пожари, и някой като каже, че там не трябва да отиват средства, те губят мотивацията си. Те са първите, които реагират, на 15-ата минута летят. Просто трябва да се уважават от всички", завърши Недялков.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!