От 1 януари 2025 година се гответе за изненада с хляба в "Лидл", "Билла" и "Кауфланд" и другите магазини
Пиксабей
Неприятна изненада може да изненада потребителите от 1 януари, предупредиха от хлебарския бранш.
Ако бъде върната 20-процентната ставка върху хляба от 1 януари, цената му ще се увеличи много повече от 20%, защото между нашата доставна цена и 20-те процента ДДС, което взима държавата, има една търговска надценка, която слагат търговците. Това каза председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева в предаването "Утрото на фокус" на Радио "Фокус" с водещ Ася Александрова.
В резултат на въвеждането на нулевата ставка върху хляба и брашното браншът е излязъл от сивия сектор, допълни тя. Към момента цената на хляба е изключително устойчивата. При връщане на 20-проецнтната ставка от 1 януари обаче хлябът и брашното ще започнат да поскъпват непредвидимо, предупреди Кукушева.
"Ако нулевото ДДС отпадне, това ще доведе до честа промяна на цената на хляба. Ние нямаме никакво отношение към формиране на крайната цена. Ние работим с доставни цени, които са много различни от това, което плащат потребителите. Това са взаимоотношения между политици и потребители. Тези отношения ще се определят от факта дали нулевата ДДС ставка ще остане да действа като работеща социална мярка, или тя ще бъде върната на 20% от 1 януари 2025 г.", обясни председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите.
Според бранша нулевото ДДС на хляба и брашното трябва да бъде запазено, защото благодарение на него е бил решен огромният проблем със сивата икономика в сектора. "То пряко влияе върху бюджета на българските потребители. В цял свят и най-вече в Европейския съюз цените на храните са с диференцирана ДДС ставка. В повечето държави тази ставка за хляба е нулева", посочи Мариана Кукушева.
В България никога не е имало дефицит на хляб и няма и да има, тъй като страната ни е производител на пшеница, заяви председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. Тазгодишната реколта на пшеница е около 6,8 милиона тона, от които за вътрешно потребление се използва около 1 милион тона, а останалото количество се продава на борсата. "Тази година пшеницата има изключително високи протеинови качества, защото слънцето беше силно, беше суша, а това е добър фактор за изпичане на пшеничните зърна", поясни Кукушева.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!