От 127 години България чака този проект

17.06.2024 / 16:17 4

Булфото

Повече от 127 години се очаква изграждането на тунел под Шипка. През месец април падна и последната пречка за реализация на проекта. Решението на Върховия административен съд е окончателно и не подлежи на обжалване.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова, по време на работна среща в Габрово, на която бяха обсъдени стъпки за реализиране на проекта за тунел под връх Шипка, предаде Блиц.

Агенция „Пътна инфраструктура“ е готова с административните процедури. Но въпреки това всички знаем, че има няколко варианта. Затова бих искала да създадем работна група и всяка институция да поеме отговорност, за да може до година и половина същинската работа да започне.

А след 4 години да можем да кажем, че имаме връзката север-юг, каза още министър Коритарова. И изрази очакване всяка ангажирана институция да поеме своята отговорност и да участва активно в предстоящите месечни срещи за проследяване на напредъка в работата.

По време на разговора, организиран по покана на министър Коритарова и с любезното домакинство на Таня Христова, кмет на община Габрово, бяха обсъдени стъпките за реализирането на проекта.

Дискутирано бе има ли нужда от ново проектиране, което би възпрепятствало започването на същинското строителство. За ускоряването му работната група ще изработи график на дейностите и сроковете, които предстоят от всяка една институция.

Тази среща е рестарт на един много важен обект. С вашата ангажираност и с умението да управлявате различни институции, тази процедурна сага наистина ще започне да се реализира.

Не ми се иска да се връщам назад, но мисля, че фактите и цифрите са достатъчно красноречиви, че две години всъщност нищо не се е случвало в рамките на договора, който реално съпътства изпълнението на този последен етап, каза кметът на Габрово Таня Христова.

Тунелът под Шипка няма как да не бъде завършен, категорична бе Виолета Коритарова. И допълни, че се очаква с построяването на съоръжението трафикът да се увеличи и да нарасне до над 10 хил. моторни превозни средства за денонощие. Това е стратегически обект за развитие на икономиката. Не може повече да делим България пред и зад Балкана.

Трябва да осигурим необходимата инфраструктура за транспортна свързаност, така че икономиката да може да бъде развивана, заяви регионалният министър. Инж. Коритарова подчерта, че трябва да се мисли и за транспортната свързаност към автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“, както и за изграждане на обход, който да извежда транзитния трафик от населените места.

Нашата отговорност е да осигурим необходимите условия за безопасност на пътя. МРРБ и Агенция „Пътна инфраструктура“ мислим стратегически за обезпечаване на минимум 3-4 връзки в посока север-юг, които да дадат стабилност за икономическо развитие на страната, допълни тя.

Тунелът ще осигури най-пряката връзка между Северна и Южна България в централната част на страната. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора.

Основните транспортни направления, които ще обслужва тунелът, са: Русе - Велико Търново - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа) и Оряхово - Севлиево - Шипка - Стара Загора - Свиленград (Маказа). Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на икономическото и социалното развитие на региона и на туризма.

На срещата министър Коритарова обяви създаването на работна група, която ще изготви график с дейности и срокове, които предстоят за всяка ангажирана институция. Заседанието на работната група ще бъде на 12 юли с представители на МРРБ, АПИ, министерствата на околната среда и водите, на земеделието и храните и на транспорта, областните управи на Габрово и на Стара Загора, както и на общините Габрово и Казанлък.

Проектирането на съоръжението започна след близо тригодишна процедура по Закона за обществените поръчки, която беше стартирана през 2019 г. и премина през обжалване в съда. Договорите с избраните изпълнители са подписани. Стойността на контракта за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД „Консорциум ПСВТ“. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Трансконсулт – Свеко“. Договорът е 6 479 935,20 лв. с ДДС.

Проектът за изграждането на тунела под връх Шипка е включен за финансиране в оперативната програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.

Срокът за проектиране на съоръжението е осем месеца, а строителството ще продължи около три години и половина. Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км. Този под Шипка ще бъде с дължина от 3,2 км, а останалите четири тунела са по-малки.

Ще бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.

В срещата участваха заместник-министърът на транспорта и съобщенията Димитър Недялков, областните управители на Габрово Мария Башева - Венкова и на Стара Загора Ива Радева, зам.-кметът на Казанлък Даниела Коева, Томислав Дончев – бивш кмет на Габрово, инж. Венцислав Атанасов – член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на Агенцията по геодезия, картография и кадастър инж. Момчил Терзийски и представители на регионалните им структури, директорът на РИОСВ Велико Търново Мая Радева, експерти от институциите, представители на изпълнителите и на строителния надзор.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
0
хабиби (преди 6 месеца)
Рейтинг: 8735 | Одобрение: 2070
А като ще копаете тунел, то направете и връзката с несъществуващата магистрала Хемус край Велико Търново, както и да се направи магистрална връзка с Русе. В момента пътя Велико Търново - Габрово е трагедия, терена не е лесен за строеж и ще отнеме доста време за да се изгради магистрална или подобна връзка между двата града. Ако не се подобри, то трафика към един бъдещ тунел ще бъде умопомрачителен. Същото е и между Велико Търново и Русе. Има участъци, които са под всякаква критика, а дори и в момента голям трафик минава от Русе за Прохода на Републиката (Хаинбоаз). Лесно е да се гърмят кьор-фишеци. На лице - нищо!
1
0
blazer (преди 6 месеца)
Рейтинг: 5678 | Одобрение: 1223
Това сме го чели, чели... като с Петрохан. 
2
0
Ванката (преди 6 месеца)
Рейтинг: 53761 | Одобрение: 10726
След година жъ падне ;)
Простите хора лесно се манипулират и управляват!
3
0
kjk (преди 6 месеца)
Рейтинг: 90070 | Одобрение: 11250
Дано не е еднопосочен!!!:errm:За предпочитане е да почнат едновременно от двете страни да копаят,така може да имаме два тунела на края!!!;)

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама