От утре: 90 камери следят дали замърсяващи автомобили влизат в центъра на София
Булфото
От утре се забранява влизането на замърсяващи автомобили в центъра на София. За нарушителите ще има глоби. А целта е да се подобри качеството на въздуха. Така нареченият - “малък ринг“, обхваща територията между булевардите “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий“, „Генерал Скобелев“, „Сливница“ и ул. “Опълченска”. Като забраната ще е в сила до края на февруари. Как ще се следи за прилагането на новата мярка?
90 камери, разположени по периферията на ''нискоемисионната'' зона, ще следят в идеалния център на София да не влизат автомобили от първа и втора екогрупа.
"Контролирането става абсолютно автоматично като имаме изградена система, която чрез камери засича регистрационния номер, съответно извлича необходимата информация от различни бази данни. Например на МВР или ИА "Автомобилна администрация", като тези данни се използват след това за налагане на съответната санкция", обясни Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София, предаде БНТ.
Глобата за частните автомобили е 50 лева, а за фирмените от 1000 до 2000 лева. Ще се налагат еднократно, независимо колко пъти в даден ден е засечено преминаване през зоната.
"Процесът ще бъде обезпечен от Столичен инспекторат, като те ще уведомяват съответно нарушителите. Собственикът ще бъде уведомяван, че е засечен неговият автомобил да се движи в тази зона и съответно ще му бъде съставен акт за нарушение.
Ако шофьорът не е от София - същите тези документи се изпращат към съответния кмет на общината, който има задължения по закон отново да уведоми нарушителя", обясни Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София.
Ограниченията за влизане в нискоемисионната зона ще обхванат около 140 000 превозни средства от двете най-ниски екологични категории. Забраната няма да важи за живеещите в района.
"От една страна, естествено, всички усилия за опазване на околната среда и екологията са оправдани и аз ги подкрепям. Знам, че кметът Терзиев е обещал да станем нисковъглеродна столица. Но от друга страна трябва да отчетем факта, че нашият стандарт е най-ниският от всички европейски държави и хората невинаги имат възможност да придобият по-нови автомобили", коментира Калин Петков, шофьор.
Системата беше въведена миналата година, но от тази ще заработи със санкции. Средно между 500 и 800 нарушители на ден са засичани през 2023 г.
"Целта на системата е да се намалят вредните емисии в атмосферния въздух, да се подобри здравето на всички граждани като, естествено, ние сме наясно, че това не се прави през глоби и това не е основната цел да се налагат санкции на гражданите, а по-скоро те да бъдат обвързани в целия процес, тъй като постигането на тази цел зависи от всички нас", подчерта Димитър Петров, директор ''Управление и анализ на трафика'' - София.
"Управляващите не е зле да се замислят за някои изгодни кредити, които има за придобиване на хибриди и електрически автомобили или други автомобили с по-висока екокатегория", смята Калин Петков, шофьор.
От Столичната община призовават шофьорите, за които важи мярката - да ползват буферните паркинги в периферията и градския транспорт.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!