Овладян ли е наистина разливът край Созопол

14.08.2018 / 10:50 1

Десетки са инцидентите с разливи на гориво от кораби по българското крайбрежие за последните 30 години. Това пише в справка на българското национално доброволческо сдружение за морско търсене и спасяване "БУЛСАР", разпространено до медиите във връзка с изтичането на гориво от потъналия през 1921 г. край Созопол кораб "Мопанг". 

Само за период от 4 години след 2000 г. пет са били подобните инциденти във водите на Бургаския залив, а за българското крайбрежие общо около 40, сочат от "БУЛСАР". 

С позицията си сдружението опровергава информацията, разпространена на брифинг в Бургас, че това е първи подобен случай. "Това са недопустимо изречени фалшиви новини от министър", подчертават от сдружението. 

Организацията представя и справка, включваща едни от най-големите инциденти, при които е допуснат разлив. 

През октомври 1982 г. е предотвратен инцидент с с бедстващ румънски супер танкер УНИРЯ, на борда на които имало 4 000 t газол, 450 t мазут и не големи количества масла.  През 2010 г. е допуснат разлив след сблъскването на корабите "Карам 1" и "Александро ДП", две години по-рано е допуснат разлив от кораб "Толстой", който потъва срещу нос Емине. В по-близко минало потъва кораб "Еллан", от който също изтича гориво, а тогава от Морска администрация успокояват, че "разливът е от газьол и той бързо се изпарява", твърдят от сдружението. Типичен случай за много сериозна опасност от пречупване на кораба е аварията и потъването на кораб "Елга 1". От "Булсар" определят действията на властите като "безотговорно и умишлено забавяне по ликвидация на инцидента", което е целяло пристигане на чуждестранен екип от Холандия. 

Председателят на сдружението к.д.п. Никифор Герчев твърди, че с помощта на дрон на "Булсар" е установено, че всъщност разливът край Созопол не е овладян, както твърдят родните власти. 

"На мястото на разлива на 11 август се появи катер на Морска администрация и непонятно защо и портови влекач на частна чуждестранна фирма, които след 21:30 ч. същата вечер напуснаха района и се прибраха в Бургаското пристанище. На мястото е поставен бон, който под въздействието на вятъра и течението, не си изпълнява функциите по заграждане на разлива", подчертава още к.д.п. Герчев. Той изразява и притеснението си, че няма излъчено "известие до мореплавателите" за промяна на навигационната обстановка в района, няма оставен и охранителен кораб, което по думите му може да доведе до инциденти с туристически корабчета. "Създава се ситуация подобна на инцидента в Охридското езеро, когато загинаха много български туристи", алармира още морския вълк. 

"Транспортното министерство трябва да се заеме незабавно с възстановяване на морската аварийно спасителна дейност, така както повелява добрата международна практика, а не както те изопачават конвенционалните ни ангажименти в тази сфера", смята още председателят на Булсар.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама