Повече двойки на матурите, шестиците намаляват

06.06.2015 / 07:24 1

Матурата тази година бе белязана с много скандали, свързани с теч на информация за тестовите резултати и темата по български език. МОН оповести резултатите и предупреди, че обмисля промени, които да затегнат контрола от догодина.

Всеки пети абитуриент със слаба оценка по география

Преписвачите година без диплома, обмислят в МОН

Повече двойки и по-малко шестици от миналата година има на матурата по български. Близо 3400 слаби оценки са изкарали зрелостниците само на този изпит сега. 7057 пък са отличните оценки по литература.
Общо двойките на двете матури са 8162. Най-тежко е положението по география, където приблизително всеки пети абитуриент е със слаба оценка. Причината е, че на този изпит най-често се явяват младежи от професионалните гимназии, които не учат тази дисциплина в последните две години, и разчитат само на общата си култура, за да избутат изпита. Ниски са резултатите и по история, където двойките са около 17%. Общо 8162 са слабите оценки на двата изпита. 57 зрелостници имат нула точки, което показва, че не са посочили нито един верен отговор. Шестима от тях са с нула точки и на двата теста. Скалата за оценяване е същата като миналата година, при която 23 точки се равняват на тройка.

Просветното министерство обмисля механизми, с които да затегне контрола на изпитите. Една от мерките, които се обсъждат, е заловените на матурата преписвачи да бъдат лишени от правото да се явяват на поправка за подобряване на резултата си в рамките на една година, разказа експертът Наташа Михалевска. Тази година МОН залови рекордно количество преписвачи, 34 от които бяха хванати само на матурата по български. "Смятаме, че абитуриентите трябва да носят и персонална отговорност за това, което вършат", уточни Михалевска. Тя предположи, че може би зрелостниците ще подписват и декларации, че са информирани за това какви последици ще има за тях, ако бъдат хванати с джиесем или пищов. Ако това се приеме обаче, то ще важи едва от следващата учебна година, тъй като МОН трябва да уведомява абитуриентите за всички промени в началото на годината. Заловените сега преписвачи ще имат право да се явят на поправителна сесия. Ако поправката влезе в сила, това означава, че хванатите с пищов няма да получат диплома и съответно няма да имат право да кандидатстват през съответната година, защото няма да са си взели зрелостния изпит.

В момента към МОН прииждат предложения от регионалните инспекторати, които ще бъдат обсъдени и от тях могат да последват и други промени. Една от тях е свързана с намаляване на времетраенето на изпита, който сега е четири часа. Много често обаче квестори забелязват, че в първите 90 минути от матурата абитуриентите просто седят и не работят, като предположенията са, че чакат sms с верните отговори. Ако времетраенето се намали, това може да бъде избегнато. Според Михалевска опитът в други страни показва, че тестовата част на матурата може да трае около 60 минути, а времето за създаване на текст да бъде 90. В момента такова е времетраенето на изпита в седми клас. Вероятно малки промени ще има и в самия изпитен формат, каза заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева, но не уточни какви ще бъдат те. Върви се също към въвеждане на електронно оценяване на матуритетните тестове по всички предмети.

Всеки трети с 6 по физика

Експертите констатират нарастване на успеха на зрелостниците по физика и астрономия, по философия и английски. По тези предмети е нараснал броят на отличните оценки, като по физика шестица има всеки трети.
По всички чужди езици абитуриентите са изкарали висок брой точки, като вероятно причината е, че на тези предмети се явяват предимно ученици от езиковите гимназии. Най-много точки има по испански, там е и най-високият брой шестици. По английски с шестица могат да се похвалят 40% от абитуриентите.

Половината не познаха "Майце си"

Близо една трета от абитуриентите са отказали да създадат какъвто и да било писмен текст върху Яворов и темата "Любовта като храм", която се падна тази година. По нея те трябваше да пишат есе или интерпретативно съчинение, но 32,43% не са написали нито ред. От останалите, които все пак са се решили да пишат, над половината са избрали есето - 53,35%. Останалите са създали интерпретативно съчинение.
Сред задачите, които са затруднили най-много абитуриентите, са предимно тези с т. нар. отворен отговор, където трябва да пишат сами, а не да задраскват вече посочени варианти за отговор. Над половината не са могли да разпознаят от коя творба е посочен цитат в един от въпросите по литература. Верният отговор е "Майце си". Едва около една трета са успели да посочат верния отговор и при задачи, свързани с откриване на правописна и пунктуационна грешка. Експертите констатират влошени резултати, свързани с правописа и познанията по литература, но по-добра работа с текста от страна на дванайсетокласниците.
Един ученик от Духовната семинария пък не е написал нищо по въпросите, свързани с текст за йога. Неотдавна Светият синод и студентите от Богословския факултет протестираха, че този текст изобщо е даден на учениците, защото пропагандирал източно духовно учение.

Американският и Немската пак на върха

Американският колеж в столицата по традиция е номер едно в списъка на училищата, изкарали най-висок успех на изпита. Тази година резултатите си с него изравнява и Първа немска гимназия. Зрелостниците и от двете училища са с успех 5,72. Разликата е, че учениците на Немската са със 102-ма повече. На втората матура върху предмет по избор пък с най-висок успех е Испанската гимназия.
Училище от Велико Търново за първи път проби в челната десетка по български. Това е частната гимназия "Аркус", която попада там за първи път. Нейните ученици са изкарали среден успех 5,58. Другите извънстолични училища в класацията са езикови гимназии от Варна и Пловдив. В топ 10 на втората матура върху предмет по избор пробив са направили и гимназии от Русе и Бургас.
244 са младежите, които имат 100 точки на някоя от двете матури, отчетоха от МОН. Няма обаче такъв, който да е изкарал максималния брой точки и на двата зрелостни изпита. Тъй като пълната шестица започва от 95 точки обаче, младежи с по две оценки пълен отличен все пак има - общо 61. Резултатите си по български тази година са подобрили Варна, Велико Търново, Русе, Разград, Сливен, Хасково, Шумен и Търговище. Сред най-добре представилите се региони по български език са София-град /4,63/, Смолян /4,37/, Варна /4,37/ и Пловдив/4,31/. На опашката по този предмет са Разград и Силистра със среден успех и на двете места 3,88.

Слаб в Ихтиман, Ардино се срина

Успехът на гимназията в Ихтиман, където на изпита присъстваха експерти от МОН, е слаб 2,57. Училището нашумя с това, че учители съобщиха пред медиите как директорката ги е карала да подсказват верните отговори на учениците миналата година. Тогава резултатът на децата е бил 3,51.

Драстичен спад има в резултатите на гимназията в Ардино, която миналата година бе в челната десетка по български с успех 5,62. Тази година средният успех е паднал с две единици и е 3,67. Експертите от МОН не можаха да обяснят на какво се дължи това явление. Това обаче е първият изпит, при който във всяка изпитна зала имаше видеонаблюдение. Спад, макар и по-малък, има и в резултатите на Кърджали. Регионът миналата година бе с успех 4,75, а тази година резултатът е 4,05 по български език. Езиковата гимназия в Кърджали миналата година също бе в Топ 10 с успех 5,72, а тази година абитуриентите й са изкарали 5,18.

Standartnews.com


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
Armaga (преди 8 години)
Рейтинг: 700 | Одобрение: 265
Мерките, които са свързани с лишаването на преписвачите от диплома, не са ефективни, защото дипломата за средно образование в България, в последните няколко години няма никаква стойност. Иначе съм напълно съгласен, че тези лесни матури трябва да бъдат по-кратки. Темата за есе или литературноинтерпретативно съчинение е била умопомрачителна. Аз лично не бих писал по нея, защото ми е адски противна. Още нещо ме смущава за изпитите: инспекторите проверяват училищата в провинцията, но истинският проблем с преписването е в София-град, където има най-много преписвачи, но никой не ги хваща. В елитните гимназии там има доста кадърни ученици, но има и такива, които са усвоили техниките за преписване почти до съвършенство и никой не ги хваща. Затова и повечето училища там имат такъв висок успех. Ако имаше проверка там, средният успех в тези училища щеше да е между 4,50-5,00 (защото ще се получи огромна пропаст между знаещите и преписвачите, като вторите дърпат успеха рязко надолу).

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама