Православието: Постът не е диета!

30.03.2021 / 15:53 1

снимка: Лопушански манастир

Съвремието ни изправя всекидневно пред различни изпитания. Те са толкова много и толкова различни, че понякога става трудно да преминем всяко от тях с мъдрост, смирение и вяра. А именно те са най-големите съюзници на човека срещу бедите, които ни връхлитат постоянно.

С надежда да помогне културно, философски и духовно на своите читатели, търсещи верния път в света, „Петел“ ще публикува периодично текстовете на духовни лица. Вярваме, че беседите ще насочат търсещите духовна просвета във вярната посока и ще им покажат по-дълбокия смисъл на това, което се случва в света около нас.

--------------

Постът е древен дар. Узаконен в рая. От дървото за познаване на добро и зло Ева ако не беше яла сега не бихме имали нужда от тоя пост. Сега сме повредени от греха и имаме нужда от покаяние, а то без пост не става. Прости на ближния си оскърблението. Опрости дълга на длъжниците си.

Не пости в караници и съдене. Въздържаш се от храна а сееш обиди. Не ядеш месо, а изяждаш човека до себе си с приказките и делата си.Езикът ни трябва да пости. Да постим от завист, от съдене, от говорене на празни приказки, цинизми, от лъжи, лицемерие. Каква полза от телесният пост, ако умът и душата са нечисти? Каква полза ако каруцата е здрава, а кочияшът ненормален; корабът здрав, а кормчията пиян? Една от добродетелите, която в наши дни е криворазбрана е постът.

Постът не е диета.  Телесният пост за вярващите е само средство, чрез което да достигнем едно по- високо духовно състояние, което наричаме духовен пост.  Но за съжаление в много случаи оставаме на първото ниво – телесния пост- и то не толкова от незнание, от немощ на духа. Все не ни достигат сили да се откъснем от телесното, от земното, от материалното и да се извисим – с мисли, думи и дела – в сферата на духовното, на онова второ ниво, където са истинските, нетленните и вечни неща и стойности.

 Телесният пост, когато не е придружен с духовен е едно отричане на религията. А мнозина имат подобно отношение не само към поста, а изобщо към вярата и Църквата. Те я възприемат единствено като хубава битова традиция, като сбор от обичаи и обреди, идване на църква в големи празници и палене на свещи за здраве, без да се запитат какви са тяхното съдържание, смисъл и цел. Едно такова отношение е колкото обидно и недопустимо, толкова и неправилно и пагубно.

  Църквата е основана от нашия Господ Иисус Христос с великата мисия да спасява душите на човеците, а не само да им помага да добруват на земята и да украсява животът им, както мислят мнозина. Църквата съществува за да спасим в нея и чрез ея душите си, т.е. да влезем в духовното Божие царство и всичко в нея е подчинено на тази възвишена цел. Ако някои идват да се кръстят, за да не ги спохождат вече беди и нещастия; венчават се заради модата и после не ги виждаме на богослуженията; ако някои се причестяват за да им върви в работата и живота без да са го осмислили и липсва духовния пост- това не е религиозна вяра, а пресметливост и груб практицизъм.

 

Мнозина престъпват църковния праг, не защото са пленени от благото Божие Слово- те не остават до края , за да го чуят, а водени именно от такива подбуди или подгонени от несполуки, болести и немощи. В това, че идват в храма, разбира се, няма нищо лошо. Лошото идва тогава, когато те си останат на това ниво и приемат

 Църквата само като заслон по време на буря; лошото идва, когато те не се опитат да се задълбочат във вярата и да осъзнаят и разберат нейната първостепенна, съдбоносна същност и роля; лошото идва, ако душите им поради леност и безгрижие, така и не успеят  да се откъснат от земята, да се понесат над нея и поне малко не полетят в ефирните простори на духа.

 Може би ще попитат как с какви криле да полетим? Нашият Спасител ни е дал отговора: с молитвата и поста. Ако обърнем внимание ще забележим, че в Новия Завет постът съпътства винаги молитвата.

 

Деяния 14:23 “ А като им ръкоположиха презвитери за всяка църква, помолиха се с пост и ги повериха на Господа, в Когото бяха повярвали”.

  

Езичникът Корнилий постил 4 дена и така се удостоил да беседва с Божия ангел и ап.Петър. Деяния 10:30-35: “Корнилий отговори: от четири дни до тоя час постих, а на деветия час се молех у дома си: и ето, застана пред мене един мъж в светла дреха и рече: Корнилий, твоята молитва е чута и твоите милостини се спомниха пред Бога.”

Как да стане постът ни благоприятен на Господа и в съгласие с волята Му, ни е показал сам Христос. Какво ни учи Иисус за поста в Евангелието от Матея глава 6:16-18.

Това, че постът заедно с молитвата е едно от най-мощните оръжия срещу дявола, виждаме в случая с бесноватия младеж. Когато учениците попитали Господа защо не могли да изцелят бесноватото момче, Христос им казал: “поради вашето неверие”. И добавил: “Тоя пък род не излиза освен с молитва и пост.” / Мат. 17:21/.

 По принцип преди всяко богоугодно начинание  заедно с молитвата е нужен и постът. Така постъпвали светите Христови апостоли: “ В Антиохийската църква имаше някои пророци и учители, именно: Варнава и Симеон, наречен Нигер, Луциий киринеец, Манаил, съвъзпитаник на Ирода четвъртовластника и Савел. Когато те служеха на Господа и постеха, Дух Светий каза: отделете Ми Варнава и Савла за делото, за което съм ги призвал. Тогава те, след като постиха и се молиха, възложиха ръце на тях и ги пуснаха. И тъй изпратени от Светия Дух, те слязоха в Селевкия, а от там отплуваха за Кипър” /Деяния 13:1-4/

 Може би накрая ще трябва да си отговоримна въпроса: щом като духовния пост е по- важен  защо ни е нужен телесния? Работата е в това, че единият пост е невъзможен без другия. Светите отци дават един простичък пример. Ако погледнем животните,ще видим, че свирепи и кръвожадни са вълкът, тигърът, лъвът, лисицата, а сърната, агнето и заекът са кротки. Това не е случайно – първите се хранят с месо, а вторите- с трева.

 

 

Същото е и при нас. Ако употребяваме по- лека храна, ще смирим тялото си , ще пообуздаем нашите страсти и похоти и те нямат да бъдат такива непреодолима пречка за нашия духовен живот. Ако победим чревоугодието, ще успеем да надвием алчността, ще овладеем гнева и злобата. Ако постим не сам със стомаха, а и с очите, мислите и езика,

Бог ще ни даде сили да надвием и изгоним бесовете от себе си. И днес има много зло, много бесове в света, и в нас самите и в нашия живот. Това са бесовете на гордостта, завистта и злобата, на алчността и омразата, на лъжата и непочтеността. Без пост и молитва ние не можем да се борим с тях- да си припомним отново думите на Христос: “Тоя род с нищо не може да излезе освен с пост и молитва”.

Понеже виждаме, че злото се е умножило в света, то постът ни е нужен повече от всякога. Той заедно с молитвата е живо и мощно средство за откъсването на душите ни от земното притегляне на греха и извеждането им в оная духовна орбита, която ще ги насочи към Бога.


Автор: отец Стоян Махлелиев

Още Православни теми можете да прочетете на: https://www.facebook.com/smisal.na.jivota

https://www.smisalat-na-jivota.com/temi/



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
2
kaka (преди 2 години)
Рейтинг: 71214 | Одобрение: 9099
Вярно е ! В този форум много хейтъри трябва да по постят-ако могат! 

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама