Преди 4500 години египтяните вдигат Хеопсовата пирамида по-бързо от магистрала "Хемус"

13.10.2021 / 14:57 8

Кадър Berthold Werner

Магистрала "Хемус" в България спокойно може да мине за едно от чудесата на света, но не заради някакви внушителни размери, ами заради бавната скорост на изграждането.

Хеопсовата пирамида, мостът „Голдън Гейт“ в Сан Франциско, небостъргачът „Бурдж Халифа“ в Дубай. Всички тези световни архитектурни шедьоври са вдигнати по-бързо от нашата все така недовършена автомагистрала „Хемус“, която вече почти половин век се опитваме да си построим, пише Веселка Иванова във Фрог нюз

Историята на „Хемус“

„Хемус“ е недовършена автомагистрала в България. Почти цялото трасе на магистралата, с изключение на района около София, е в територията на Северна България. Предвидена е да свързва столицата София с град Варна и дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.

Всичко започва на 4 октомври 1974 г., когато първа копка прави тогавашния водач на тоталитарния комунистически режим в страната Тодор Живков. 

И така до днес, 47 години по-късно, все нещо ни препъва да я достроим.

А знаете ли, че…

В света има поне 8 архитектурни творения, построени по-бързо от магистрала „Хемус“. Ето кои са те:

Голямата пирамида в Гиза (Хеопсова пирамида)

Въпреки че не е намерен нито един погребан фараон, египтолозите предполагат, че Хеопсовата пирамида е служила за гробница на египетския фараон от четвъртата династия Хуфу (по-познат с гръцкото си име Хеопс), управлявал Древен Египет през 2606 – 2583 г. пр.н.е. Смята се, че пирамидата е построена по проект на архитекта Хемон (Хемиону).

Според египтолози като Марк Ленър и д-р Захи Хауас, Хеопсовата пирамида е построена за около 20 години според официалните изказвания на археолозите, като най-точната година на нейното завършване е ок. 2580 г. пр.н.е., но намерени артефакти и експерименти напълно отхвърлят тази теория. Тя е най-старата и най-голямата пирамида от трите в Гиза. Стените й са ориентирани към четирите посоки на света, като входът е от северната. Вътре има няколко камери, съединени с коридори, и недовършена подземна камера.

Първоначално пирамидата е имала височина 146,5 m и страна на основата 231 m, но днес тя е висока 138,75 m, а основата й има дължина 230,4 m. В продължение на четири хилядолетия, до 1311 г., тя е била най-високата постройка в света, преди да бъде построена Катедралата в Линкълн Англия, чиято централна кула била висока 160 m.

Мостът „Голдън Гейт“ в Сан Франциско

Голдън Гейт Бридж /Мост Златна порта или Златна врата/ е висящ мост над пролива Голдън Гейт, който отделя Санфранциския залив от Тихия океан. Той свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Сосалито на северния бряг. Строежът му започва през 1933 година и отнема едва 4 години. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 m) до построяването на моста Веразано Нароуз (Verrazano–Narrows Bridge) в Ню Йорк през 1964 г.

Небостъргачът „Бурдж Халифа“ в Дубай

Бурдж Халифа /„Кулата на Халифа“/, известен преди откриването си като Бурдж Дубай, е небостъргач в Дубай, Обединените арабски емирства, който със своята обща височина от 828 m е най-високата конструкция, строена някога. Строителството му започва на 21 септември 2004 година, а сградата е официално открита на 4 януари 2010 година. Тя е част от новоизградения комплекс Даунтаун Дубай, разположен в близост до главния търговски квартал на града и заемащ площ от 2 km².

Над 7500 км магистрални пътища в Германия (1975-2017 г.)

Коя е магическата дума, която изниква в главата на всеки любител шофьор, когато се сети за Германия? Аутобан, разбира се! Не, не, дори изобщо няма да ви занимаваме с качеството им, това е тема на друг разговор. Днес цифрите ще говорят: до началото на 2017 г. от „Хемус“ са построени 168 км. От 1975 г. до началото на 2017 г. общата дължина на магистралната мрежа в Германия се е увеличила с над 7500 км. Сигурно и на тях им помагат извънземните, знае ли човек...

И съвсем естествено стигаме до Космоса

Изграждането на Международната космическа станция Мир, която обикаля в орбита около Земята, започва през ноември 1998 г. Последният модул е скачен през 2011 г. Т.е. за около 13 години човечеството се сдоби с космическа станция. За този срок „Хемус“ набъбва с около едва 30-ина километра...

Тадж Махал - построен за 21 години

Тадж Махал /„Корона на дворците“/ е мавзолей от бял мрамор на южния бряг на река Ямуна в индийския град Агра. Той е поръчан през 1632 година от моголския владетел Шах Джахан (управлявал от 1628 до 1658 година) като гробница на любимата му съпруга Мумтаз Махал. Гробницата е разположена в комплекс от 17 хектара, който включва още джамия и къща за посетители, както и парк, ограден от три страни с масивна стена. Основното строителство на мавзолея е завършено през 1643 година, но довършителни работи продължават още 10 години. Смята се, че целият комплекс е напълно завършен към 1653 година, а стойността му е около 32 милиона тогавашни рупии (1,4 милиарда лева от 2015 година). В строителството участват към 20 хиляди работници под надзора на комисия от архитекти, ръководена от придворния архитект на владетеля Устад Ахмад Лахаури.

А новата столица на Бразилия

Тя е построена в джунглата заедно с 3200 мили аутобан /ама истински/ само за 3 години 11 месеца и 14 дни.

Българи, нищо друго не ни остава, освен да таим надежда „Хемус“ да е осмото чудо на света. А до тогава си повтаряйте девиза: „Автомагистрала „Хемус“ - старее, но не расте“.

 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
2
2
Sicario (преди 2 години)
Рейтинг: 8860 | Одобрение: -2620
С правителства като последните две ще ни трябват около 1 000 000 години за да я свършим. 
deaf forever
3
6
ПХК (преди 2 години)
Рейтинг: 16965 | Одобрение: -5255
Колко роби са строили пирамидата, какво работно време и какво им е плащано. Явно не са стояли гладни, три месеца без храна.
ЗА ВСЕКИ ВЛАК СИ ИМА ПЪТНИЦИ.
2
1
Чичкото (преди 2 години)
Рейтинг: 81735 | Одобрение: -4765
Неадекватни сравнения
Истината преди всичко
3
3
Радостин (преди 2 години)
Рейтинг: 129241 | Одобрение: 4791
Постоили са я щото са нямали ГЕРБ с Борисов да окрадат всите камъни  и да    дадат поръчкта на свои фирми за  50000 години напред , както е с магистрала Хемус. 
Всеки да си получи заслуженото !
4
3
... (преди 2 години)
Рейтинг: 27300 | Одобрение: 7685
Нея са я строили роби. Дали да не почерпим този челен опит?! Така после няма как да стачкуват на жълтите павета Ухилен
2
7
ПраБългарин (преди 2 години)
Рейтинг: 62214 | Одобрение: -28356
Ще има да чакате още много, ако не дойде на власт герб ;)

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама