Преди 78 години кап. Димитър Списаревски се превръща в първата българска жива торпила

20.12.2021 / 09:35 1

Снимка Royal Bulgaria in Colour

На 20 декември 1943 г.

Димитър Списаревски се превръща в първата българска жива торпила.

С невероятна смелост той забива своя самолет в този на противника и по този начин успява да отблъсне врага и да предотврати пускането на бомби над мирното население.

Димитър Списаревски постъпва във Военното на Н. В. училище, но е буен и непокорен и остро реагира на всяка несправедливост, затова още преди да завърши първата година, го изключват и е изпратен да служи в Ямбол. За отлично поведение, след няколко месеца е възстановен като юнкер в училището. Когато е обявен конкурс за летци, той е сред първите, кандидатирали се за новата специалност. По-късно с целият випуск е изпратен на обучение в Германия. Там Списаревски завършва изтребителната школа във Вернойхен през 1938 г. През лятото на 1943 г. с още един български пилот е изпратен край Ламанша, за да наблюдават германските летци и да усвоят тактиката на въздушен бой.

Димитър Списаревски е бил щедър и великодушен човек, шегаджия и кавалер.

Ядоса ли се за нещо обаче, ставал страшен. В школата във Вернойхен набил един немски летец-капитан, който обидил България и нейните летци, наричайки ги ‘балкански туземци’. В Бургас напердашил окръжния началник на полицията и неговите приятели, защото си позволили да накърнят честта на колега летец. В офицерския клуб в Плевен пък се разправя с нашенски любители на немски военни маршове, които не разрешават на оркестъра да изпълнява български песни. На летище Граф Игнатиево, когато вижда един фелдфебел да бие войниче с летва, Списаревски я счупва в гърба му.

Именно това изострено чувство за справедливост, патриотизмът и чисто мъжките реакции му създават много неприятности.

Самолетът на Списаревски не успява да стартира, затова той излита с резервна машина, със закъснение след другите. Когато достига до бомбардировачите, въздушният бой вече е започнал. С безумно смела маневра, той сваля един бомбардировач. Списаревски се измъква от два американски изтребителя, насочва се към група от 16 Либърейтъра, но в борбата си с охраняващите го британски изтребители свършва патроните на бордовата картечница. Тогава, без колебание, той се блъска във водаческата машина. Бомбардировачът е разцепен във въздуха.Врагът е принуден да се оттегли и да хвърли бомбите си в полето.

Лейтенант Едуард Тинкър, участник във въздушния бой на 20 декември 1943 година, заявява: ‘Българските летци се бият с ожесточение, като че ли защитават най-скъпата светиня на света. За мен те изчерпват понятието ненадмината ярост в авиацията”.

През 1943 г. „живата торпила” поручик Димитър Списаревски е награден посмъртно с Кръст за храброст и е произведен в по-горен чин – капитан. Десетилетия по-късно, със специална заповед на министъра на отбраната, капитан Списаревски е произведен в чин полковник.

Нека да е вечна светлата памет на Българския герой изтребител!"

Асен Величков, http://www.bdforum.bg/prelom/aktualno



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
3
3
kris (преди 2 години)
Рейтинг: 340176 | Одобрение: 54626
RIP за българския летец и герой Списаревски….Ренер, единствения оцелял от бомбардировача : Настана истински ад.Ударът беше лют....Поднася всичките си отличия на майката на Списаревски....Пленения Макландън : Не, това не беше камикадзе....! Немците усилват конструкцията на Месера и е факт, че следващият „овен” Неделчо Бончев оцелява....Истинско усилване обаче германските инженери осъществяват на Фокерите, където цялата кабина е била бронирана като кутия.....Интересно е да се отбележи, че първият таран е извършен през Първата световна от руснак, а първият таран за Втората е на поляка Л.Памула над Варшава през 1939....Тарани правят и английските и американските пилоти, но не често, а германците започват да „набиват” през втората част на войната, когато вече са загубили предимството във въздуха, а японците са първи в класацията с около 5 000 пилота....Руснаците имат около 1 000, като 400 във въздуха и 227 загинали пилоти....Борис Ковзан е единствения „овен” в света с четири тарана....”Кочовете” за Втората световна наброяват общо около 6 600 пилота, като повечето не са оцелели.....!!
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама