Промените в имотния регистър вече са в сила

01.02.2023 / 15:39 1

Булфото

В извънреден брой 8 на Държавен вестник от дата 25.01.2023 г. бяха обнародвани промени в Закона за кадастъра и имотния регистър („Закона/ът“), с които започва осъществяването на дългоочакваната законодателна реформа в системата на вписванията – преминаване от персонална към реална система на вписване чрез създаването на електронна база данни в имотния регистър към Агенцията по вписванията. Правният екип на Колиърс Интернешънъл представя по-долу обобщение на последните изменения на Закона.*, предаде Морето.нет.

Създаване на имотни партиди по конкретен имот (реална система на вписване)

С влизане в сила на последните изменения в Закона започва осъществяването на дългоочакваната реформа в системата на вписвания в България, като се създава имотен регистър (база данни) за всеки конкретен недвижим имот.

Досега вписванията се осъществяваха за конкретно физическо или юридическо лице, за което се откриваше поименна партида. В партидата се нанасяха данни за извършените от лицето прехвърлителни сделки или вписани искови молби, възбрани и др. Вписаната информация обаче не винаги беше достъпна на база търсене за конкретен имот. В резултат на приетите промени ще бъде осигурена възможност да се правят справки по имот, а не само по физическо или юридическо лице. По този начин на гражданите и бизнеса се гарантира по-пълен и улеснен достъп до наличната информация за вещните права върху недвижимите имоти (напр. титуляр, актуален статус, история и др.).

Дигитализация на имотния регистър

С последните изменения в Закона се предвижда задължение за Агенцията по вписванията да създаде и поддържа обща електронна база данни, съдържаща електронните партиди на недвижимите имоти и електронни партидни дела на вписаните актове с приложените към тях документи.

Информацията за недвижимите имоти ще се съхранява на хартиен носител и в електронна форма, като при несъответствие между двата записа действие поражда този, който е воден на хартия. Целта на промяната е да бъде създадена възможност за сигурно съхранение на данните за недвижимите имоти, пълен електронен обмен на информационни документи и лесен достъп до услуги за гражданите и бизнеса.

Законът предвижда разпорежданията на съдията по вписванията също да могат да се извършват по електронен път с квалифициран електронен подпис, а вписването в партидата ще се удостоверява и с квалифициран електронен времеви печат по смисъла на Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 23 юли 2014 г. Последните две промени влизат в сила две години след влизането в сила на настоящите изменения в Закона, т.е. през 2025 г.

Срок за имплементиране на промените

Съгласно Закона Агенцията по вписванията следва да дигитализира наличния хартиен архив в службите по вписванията в срок до 30 юни 2026 г. Дигитализацията на съществуващите документи на хартия е предпоставка за оформянето на имотните партиди по съответните имоти.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
MrBean (преди 1 годинa)
Рейтинг: 135685 | Одобрение: -1995
Да ни са честити поредните глоби,изчезналите апартамент или части от дворове.Народе внимавай!

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама