Психолог: Не е вярно, че негласуващите българи са апатични и незаинтересовани, напротив
Редактор: Юлия Георгиева, кадър Нова нюз
Направихме поредното ежегодно изследване на негласуващите хора. Общо имаме 12 различни групи в групата на негласуващите. Имаме една огромна група от хора, които живеят конструктивно и с реални постижения. Това са цели 25% от негласуващите.
Това коментира пред Нова нюз психологът Пламен Димитров.
Най-голямата група се увеличава. 41% от негласуващите принадлежат към групата, която ние наричаме агресивно-защитно живеещи. Това са хората, които снемат стреса и фруствацията от участието в обществено-политическия живот чрез нападение. Те атакуват по 4 начина, затова се разпределят в четири подгрупи. Едната е на перфекционистите - с високи изисквания към партиите, заради което не са удовлетворени. Другите са властохолиците, които когато не постигнат контрол, наказват другите като отказват да участват в изборите. Имаме и групата на автоматично опониращите, които са толкова гневни и разсърдени, че не отиват да гласуват, обясни той.
Остават още 31% от негласуващите, които са пасивно-защитни в живота. Това са хора, които са се свили, защото имат толкова грижи, толкова нерешени въпроси. Те също се делят на четири подгрупи. Първите са тези, които са комформисти, т.е. хора, които участват, когато им се предложи нещо или бъдат заплашени. Тази група намаля с 9% през последната кампания. Това показва две неща. Първото е, че нямото мнозинство е огромно в България и не е вярно, че това е някакво монолитно общество на апатични и уморени хора. Напротив. Групата на конструктивните ни заявиха след изборите, че за тях политическите играчи не са си свършили работата, че партиите имат нужда от кадрово и комуникационно трансформиране, за да им повярват. Жертвата е доверието към политиците, обясни той.
75% от хората казват преди и след изборите, че са тревожни, че изпитват несигурност в бъдещето, че са объркани. Начинът на живот, който водят хората и емоциите, които преживяват при контакт с политическата система, няма да доведат до различни резултати, ако преди това не бъдат показани промени сред политическите актььори, обясни той.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!