Психолози за трите думи на 2024 година: Притеснителни и тъжни са
Редактор: Юлия Георгиева, кадър Нова нюз
Трите думи на 2024 година са "Шенген", "дубайски шоколад" и "санитарен кордон", според класацията на платформата за грамотност "Как се пише". Инициативата откроява най-важните тезми и сюжети като се изследва езиковата употреба както сред хората, така и в медиите.
Тези думи ми се виждат много тъжно в реалността, много конкретни. Притеснително е, когато хората са толкова конкретни, които са свързани толкова силно с информацията от реалността, коментира пред Нова нюз психологът Велислава Донкина.
Зад всяка често използвана дума стоят много други, които са изтласкани от полезрението, защото пораждат голямо безпокойство. Тези думи са удачни пълнежи на фалшифицираното съзнание, за да се предпазим от други по.болезнени теми, които стават извън съзнанието. Те и медиите са прекалено натрапчиви, понякога прекаляват с ефекта на повторението, обясни психологът Пламен Димитров.
"Санитарен кордон" извън конкретното политическо събитие е нещо, което звучи притеснително, защото слага червена линия и ни казва, че някакви неща са твърде опасни и трябва да ги отделим и да нямаме нищо общо с тях. от гледна точка на психологията това не е добра стратегия. "Лошите" неща не бива да се отцепват от нашата същност, коментира тя.
В класическия смисъл една фиксация върху хигиената с идея, че контролът е много важен и начинът, по който го упражняваме, ни прави по-значими, по-важни, отколкото сме наистина. Идеята всеки път при тази фиксация в чистотата е, че очевидно мислим, че сме се омърсили. Ако помните, преди изборите направихме изследване на това как се чувстват хората и тогава над 60% казаха, че са омърсени, погнусени. Та евентуално заместителите, това, с което искаме да прикрием чувството за малоценност, за тревога, е фиксацията върху хигиената. Това подтиска безпокойството, коментира той.
Трите думи на годината не ме изненадах, но се натъжих, като ги чух, защото като че ли постоянно у мен има едно незряло очакване, че може да се случи нещо по-хубаво и ми е малко трудно да приемам реалността точно такава, каквато е. Т.е. представих си, че може да имаме по-хубави думи на годината от тези, коментира Донкина.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

