Руската писта за Формула 1 Сочи Аутодром отива в историята
Кадър Чемпионат.com
Сочи Автодром отива в историята. Скоро ще започне демонтажа на части от нея.
Пистата е проектирана от германския архитект Херман Тилке с дължина 5853 km и се намира в Олимпийския парк Сочи, на самия бряг на Черно море, и комбинира градско трасе със специално изградени за състезателни цели участъци.
Сочи Автодром е открита скоро след провеждането на Зимните олимпийски игри през 2014 г. и от същата година е домакин на състезанието за Голямата награда на Русия от световния шампионат на Формула 1.
По този начин пистата става третата най-дълга в календара на Формула 1, след Спа-Франкоршан в Белгия и Силвърстоун във Великобритания.
Сочи Аутодром ще има време да отпразнува 10-годишнината от дебюта на Формула 1 Гран При на Русия, макар и в съкратена форма, но до 2025 г. пистата на брега на Черно море вероятно ще остане само със спомени.
Съдбата на основното спортно съоръжение в съвременната история на страната много скоро ще приключи безславно, предаде руското издание Рамблер.
Краят й се вижда.
Още на етапа на изграждане на пистата възникнаха проблеми, тъй като пистата трябваше да се впише в съществуващото развитие на Олимпийския парк - компромис беше проекта, който разрязва това, което изглеждаше като една територия, на много отделни участъци, разделени от безкрайни огради и множество мостове.
Имаше много неудобства, но докато на пистата имаше състезания, те си затваряха очите за тях.
По това време Имеретинската низина се е превърнала във федерална територия "Сириус" със собствени власти, закони и визия за това как трябва да се развие парчето територия на брега на Черно море.
Бързо стана ясно, че съседите на пистата - заможните хора могат да си позволят недвижими имоти в този район - не харесват шума от състезателната техника, така че в техния идеален свят не трябва да има писта.
Не беше възможно пистата да бъде затворена бързо и без излишен шум във всеки смисъл, защото първо Аркадий Цареградцев защити правото да бъде домакин на зимен дрифт турнир, а след това беше подписан тригодишен договор за домакинство на WTCR World Touring Car Racing Cup, първото и единствено състезание се проведе в Сочи в края на 2021 г.
Още в началото на следващата година стана ясно, че Русия няма да има международни състезания в обозримо бъдеще и това развърза ръцете й постепенно да убие пистата.
Първата стъпка беше да се намали пистата от 5,8 километра до мижавите 2,3 километра, което не беше достатъчно дори за националните серии.
И колкото и администрацията на Сириус да заявяваше, че състезателната писта от конфигурацията на Grand Prix ще бъде запазена и ще остане възможност за връщане към оригиналната версия на пистата, стана ясно, че това е еднопосочен билет.
Единственият вариант за Sochi Autodrom беше дрифтът, което би било достатъчно: няма друга дисциплина в руския автомобилен спорт, която да напълни трибуните с фенове.
За сезон 2024 бяха планирани четири големи събития да се проведат на пистата: традиционният турнир Sochi Drift Challenge (който по настойчиви искания на федералните власти дори беше преименуван на Sirius Drift Challenge), откриващият етап на RDS Europe , финалът на RDS GP и първата по рода си руска купа по дрифт „Суперкупа“ с участието на най-силните пилоти от две серии. Но, съдейки по по-нататъшното развитие, новото ръководство първоначално не възнамеряваше да използва маршрута по предназначение.
От пресслужбата на федералната територия "Сириус" на нашето официално запитване относно възможността за провеждане на състезания по моторни спортове на пистата.
„Днес пистата, разположена в Сириус, се модернизира и ще бъде използвана в бъдеще за различни задачи, свързани с развитието на федералната територия и нейните проекти. По-специално, той ще бъде включен в програмите за „интелигентен туризъм“, които ви позволяват да комбинирате ваканция на брега с обучение, образование, посещение на изложби и концерти и спортни дейности.
Разработва се и план за провеждане на спортни и физкултурни прояви на пистата. В близко бъдеще жителите и гостите на федералната територия ще могат да участват в състезания по колоездене и бягане, включително маратонски състезания.
Освен това се планира да се интегрира инфраструктурата в проектите и изследванията на научния и технологичен кампус Сириус и да се провеждат събития там, които ще допринесат за научното и технологичното развитие на федералната територия и Русия като цяло, по-специално , тестването и внедряването на безпилотни транспортни системи“, каза пресслужбата на Сириус.
Както можете да видите, моторните спортове изобщо не се споменават в официалния отговор.
„Главната трибуна сега ще бъде демонтирана“
Е, по време на Игрите на бъдещето, чиято част от моторните спортове се проведе на Sochi Autodrom, стана ясно, че пистата вече не е жизнеспособна.
Както съобщи журналистът Мария Мелникова в своя телеграм канал First Place , главната трибуна е затворена за посетители поради предполагаемо аварийно състояние.
Тази позиция беше потвърдена от едва забележима пукнатина на покрива.
Външно ситуацията не изглежда критична - по-скоро изглежда, че температурният компенсатор просто се е отворил, което се прави, за да се компенсират промените в тялото на сградата поради промени в температурата на околната среда.
В крайна сметка всички ще спечелят освен руския автомобилен спорт - съседите на пистата най-накрая ще се отърват от шума, който им пречи, предприемачите ще имат ценна територия за застрояване, а състезателите... Кой изобщо мисли за тях?
Като се има предвид, че ликвидацията на Sochi Autodrom е планирана да започне преди края на 2024 г., време е да започнем да си спомняме как Люис Хамилтън спечели през 2014 година гран при на Русия за последен път.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!