С креативност и визия – студенти от НАТФИЗ променят картинката

Информационната кампания на Филип Морис България ПромениКартинката за четвърта поредна година продължава успешното си партньорство с НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Като част от сътрудничеството на специално събитие в София бе представена новата серия от въздействащи видеа на студенти от факултет „Екранни изкуства“ в академията, вдъхновени от каузата на ПромениКартинката за по-чисти градове и природа. Миналогодишните видео творби на техни колеги събраха над половин милион гледания в ТикТок само за няколко дни и бяха излъчени на близо 20 арт фестивали в цялата страна, а новите креативни кратки филми вече предизвикват положителни отзиви.
Седем екипа от студенти във втори курс по режисура, операторско майсторство, драматургия, монтаж, звук, сценарий и продуцентство представиха по провокативен и въздействащ начин своя поглед как да „променим картинката“, като отправят апел за социално отговорно поведение и опазване на околната среда.
Двама от студентите на НАТФИЗ застават зад камерата с ясна цел – чрез силата на киното да променят начина, по който възприемаме замърсяването и нашата отговорност към околната среда. Мартин Калчев и Радост Цветкова използват креативност, хумор и лична ангажираност, за да разкажат истории, които провокират, забавляват и най-важното – карат да се замислим. Вижте какво споделиха за участието си в кампанията ПромениКартинката и как техните идеи се превърнаха във въздействащи видеа.
Мартин Калчев е сценарист и режисьор на видеото "Мюзикъл".
Радост Цветкова е сценарист и режисьор на „Среща в колата“.
Имаше ли конкретен момент или преживяване, което промени твоя личен поглед към темата за опазването на околната среда?
Мартин: Бих казал, че захващайки се с такава тема, вече мирогледът ти трябва да бъде в конкретна посока. Опазването на околната среда трябва да бъде огледало на личността. Ако се държиш със себе си по определен начин, се предполага, че така ще се държиш и към другите, съответно и към околната среда.
Радост: Не се сещам за конкретен момент. Още от малка съм научена да изхвърлям разделно и да си прибирам боклуците, ако няма кошче наблизо.
Как си представяте ролята на младите творци в кампании, свързани със социални и екологични теми – наблюдатели, активисти или двигатели на промяната?
Мартин: Надявам се младите да са с по-високо интелектуално и морално съзнание и да сме проактивни по важните теми.
Радост: Надявам се да не сме само наблюдатели. Разбира се, оттам се тръгва, но като творци имаме отговорността да даваме надежда, че спасение има.
Според вас – каква е силата на киното днес? По-важна ли е способността му да ни информира или да ни провокира към реална промяна?
Мартин: Киното трябва да провокира индиректно. То е коментарно изкуство – не можем просто да информираме. Темите трябва да се прокарват с вкус и мярка, така че да има провокация у зрителя.
Радост: Формата на киното се променя – хората са свикнали с кратки, но наситени с информация видеа. Задържането на вниманието е предизвикателство. Може би провокацията е ключът, но тя трябва да е подплатена с информация.
Кое беше най-предизвикателното и кое – най-вдъхновяващото при задачата за „ПромениКартинката“?
Мартин: Най-предизвикателно беше да убедя всички, че проектът е осъществим. Имаше съмнения, но се радвам, че се доказахме. Най-вдъхновяващо беше, когато видях непознати да си припяват песента – явно е стигнала до хората.
Радост: Най-предизвикателното беше сценарият – какво можеш да разкажеш за 30 секунди, така че да е разбираемо и въздействащо. Най-вдъхновяващи винаги са снимките – един ден, в който всичко оживява, въпреки изненадите на терен.
Кое от посланията на кампанията ви се стори най-силно и лично близко?
Мартин: Цифрите... Мащабът на проблема с фасовете е такъв, че главата ми не го побира. Това ме накара да се почувствам безсилен и именно това прави кампанията толкова силна.
Радост: „Неправилно изхвърлените фасове са втората най-често срещана форма на замърсяване в световен мащаб, след найлоновите торбички.“ Това изречение ме разтърси.
Какво бихте искали хората да почувстват или направят след като изгледат вашето видео?
Мартин: Иска ми се на всеки да му се появява магически песента в главата, когато посегне да си хвърли фаса на неправилното място.
Радост: Бих се радвала, ако рекламата ги накара да се замислят. Изхвърлянето на фасове често е несъзнателен акт – и точно това трябва да се промени.
Представете си, че вашето видео става вайръл. Какъв ще е идеалният коментар под него?
Мартин: „Пускам го на рингтон.“
Радост:„Тази реклама ме накара да се замислям, преди да изхвърлям фасовете си.“
Гледат ли различните поколения по различен начин на теми като замърсяването? Какво може да ги сближи?
Мартин: Мисля, че погледът се променя и ще продължи да се променя. Тенденцията е към по-съзнателно отношение и дори малките стъпки водят до голям скок в мисленето.
Радост: Да, има разлика в разбиранията. Но вярвам, че все повече хора – независимо от възрастта – осъзнават сериозността на проблема със замърсяването.
С какви малки жестове или навици в ежедневието си променяте картинката? Как лично давате пример?
Мартин: Комфортните неща често са вредни. Стремя се да избирам полезното пред удобното. Обичам да вкарвам тези теми в разговори – пък който чул, чул... надявам се с резултат.
Радост: Спомням си как един приятел си изхвърли фаса на земята, а аз го смъмрих. Тогава на шега каза, че не е софиянец, за да го хвърля в кошчето. Но после започна да се замисля и вече не го прави. Ето така, с малки стъпки, се дава пример.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.
*публикация
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
За да продължите, трябва да се регистрирате в сайта