САЩ съди Amazon за антитръстови практики
Пиксабей
Американските регулатори и 17 щата съдят Amazon по обвинения, че гигантът в електронната търговия злоупотребява с позицията си на пазара, за да увеличава цените на и извън своята платформа, да слага големи надценки за продавачите и да задушава конкуренцията.
Делото, заведено във вторник (26 септември) във федералния съд в родния на Amazon щат Вашингтон, е резултат от продължило години разследване на бизнеса на компанията и едно от най-значимите правни предизвикателства, повдигнати срещу нея в почти 30-годишната ѝ история, отбелязва Quartz, цитира економи.бг.
Федералната търговска комисия (FTC) и щатите, която се присъедини към делото, твърди, че Amazon нарушава федералните и щатските антитръстови закони. Те искат от съда да издаде постоянна забрана, която според тях ще забрани на Amazon да участва в незаконното си поведение и ще разхлаби нейния „монополен контрол, за да възстанови конкуренцията“.
Жалбата обвинява компанията, че се занимава с антиконкурентни практики чрез мерки, които възпират продавачите да предлагат по-ниски цени за продукти на сайтове извън Amazon, аргумент, отразяващ обвиненията, направени в отделно дело, заведено миналата година от щата Калифорния.
В делото се казва, че Amazon „погребва“ обяви, предлагани на по-ниски цени в други сайтове. В същото време начислява високи такси на продавачите, принуждавайки търговците да повишават цените си на платформата, както и на други сайтове за електронна търговия, за да запазят продуктите си конкурентоспособни в Amazon.
„Жалбата излага подробни обвинения, като отбелязва как Amazon сега използва своята монополна власт, за да се обогати, като същевременно повишава цените и влошава услугите за десетките милиони американски семейства, които пазаруват на неговата платформа, и стотиците хиляди фирми, които разчитат на Amazon за достигнете до тях“, каза председателят на FTC Лина Хан в подготвено изявление.
Базираната в Сиатъл Amazon.com Inc. заяви, че Федералната търговска комисия „греши по отношение на фактите и закона“ и се е отклонила от ролята си за защита на потребителите и конкуренцията. „Ако Федералната търговска комисия постигне своето, резултатът ще бъде по-малко продукти за избор, по-високи цени, по-бавни доставки за потребителите и намалени възможности за малкия бизнес – обратното на това, което антитръстовият закон е предназначен да прави“, казва главният съветник на Amazon Дейвид Заполски в подготвено изявление.
Делото също така обвинява Amazon във влошаване на изживяването на клиентите, като заменя подходящи резултати от търсенето с платени реклами, предпочита собствените си марки пред други продукти, за които знае, че са с по-добро качество, и налага високи такси, които принуждават продавачите да плащат почти половината от общите си приходи на Amazon.
В делото се казва още, че Amazon принуждава продавачите да използват нейната логистична услуга, Fulfillment by Amazon, за да направят продуктите си подходящи за Amazon Prime, въпреки че много от тях биха предпочели да използват алтернативни услуги за изпълнение, за да доставят поръчки на клиенти.
Някои оценки показват, че Amazon контролира около 40% от пазара за електронна търговия. По-голямата част от продажбите на платформата се улесняват от независими продавачи, състоящи се от малки и средни предприятия и физически лица. В замяна на достъпа, който предоставя до своята платформа, Amazon печели милиарди чрез такси за препоръки и други услуги като реклама, което прави продуктите по-видими на платформата.
По-голямата част от търговците трети страни също използват фулфилмънт услугата на компанията, за да съхраняват инвентар и да изпращат артикули до клиентите. Amazon последователно повишава таксите за тези, които разчитат на програмата, и наскоро наложи (и след това изостави) друга такса за някои, които не го правят. През последното тримесечие Amazon отчете $32,3 милиарда приходи от услуги на трети страни.
Групи за защита на потребителите аплодираха съдебния иск, докато индустриална група каза, че много големи предприятия за търговия на дребно имат политики, които отразяват тези на Amazon.
Има спекулации, че агенцията ще се стреми към принудително разделяне на гиганта за търговия на дребно, който също е доминиращ в облачните изчисления и има нарастващо присъствие в други сектори, като хранителни стоки и здравеопазване. На брифинг с репортери Хан избегна въпросите дали това ще се случи.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!