СЪВЕТНИК ЗАДВИЖВА СХЕМА ЗА КОЛИ В САЛТАНАТ, МОЖЕ ДА СТАНЕ ШЕФ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ
Веселин Златков
Когото на една алея в парк се прави допълнително тротоар, нещата са повече от ясни – по това трасе се предвижда да минават коли. Не че автомобилите не могат да превземат и пешеходни алеи без тротоар, напротив, ставали сме свидетели и на това във Варна. Когато обаче до асфалта се редят плочки, значи преминаването на четири гуми по маршрута е на път да се узакони.
Това се случва тези дни в онази част от Морската градина, позната на варненци като „Акациите“. Това място, представляващо своеобразна граница между историческото ядро на парка и окичената с вили и други сгради местност Салтанат, винаги е била невралгична точка за конфликта между коли и пешеходци. А той от години се развива по един и същ сценарий – липса на контрол, безпрепятствено преминаване на колите в Морската градина, където по закон те нямат място, протести на граждани, въвеждане на уж строги мерки от общината, които обаче остават само на хартия и в крайна сметка, връщане към старото безконтролно положение.
Обикновено в такива случаи винаги се намира някой да предложи т.нар. „компромисен вариант“. На практика това означава заобикаляне на закона, за да могат да се допускат коли в парка. Обикновено като довод се изтъкват интересите на собствениците на имоти, макар че никъде не пише, достъпът, на който те имат право до имота си, трябва за е задължително с автомобил.
В момента са налице всички белези, че се подготвя разширяване на достъпа на коли в Морската градина при това по вече предлагана схема в района на „Акациите“. През март миналата година тя беше лансирана от общинския съветник Владимир Тонев, настоящ лидер на партия „Движение „Нашият град“, временен председател на Общински съвет – Варна и според наши източници от съвета кандидат да заеме този ключов пост за постоянно. Все още не е ясно дали Тонев е успял да получи подкрепа за това от най-голямата група в съвета, тази на ГЕРБ, но е вече публична тайна, че такива разговори са водени.
Според схемата на Тонев, колите ще влизат през бариерата на „Акациите, ще продължават до „Хоризонт“, после ще завиват наляво и стигайки после с нов ляв завой ще излизат през алеята успоредна на пътя за Златни пясъци. Предложената през май 2012-а организация на движението на коли в парка така и не видя бял свят. За сметка на това недоволството на гражданите срещу автомобилите в Морската се засили и в крайна сметка прерасна в протести. Те пък станаха повод режима за достъп да се затегне, поне временно.
Макар и все още да са по-малко от преди, автомобилите се върнаха в парка на варненци, показа наша репортерска проверка. Изглежда не е далеч момента, в който те отново ще могат да прекосят парка от „Акациите“ до изхода при Делфинарума. Така с подкрепата на ключови фигури в общината, паркът може скоро да се върне пак към старото си положение, със заети от коли алеи и зелени площи, превърнати в незаконни паркинги.