Шокиращата истина за шофьорите в Китай, която светът трябва да научи!
фото: Уикипедия
Може да ви се струва невероятно, но е факт. В Китай шофьорите, които са ранили пешеходци, обикновено опитват да ги убият. Това не само е вярно, но и е доста често срещано.
Охранителните камери в страната периодично заснемат водачи, които карат напред-назад върху жертвите, за да се уверят, че са загинали. На китайски език дори има поговорка за този феномен: „По-добре е да удариш, за да убиеш, отколкото да удариш и нараниш", пише сайтът slate.com.
Повечето хора се обединяват около мнението, че явлението „удари, за да убиеш" произтича поне отчасти от извратените закони за обезщетяване на жертвите.
По-добре убийство вместо доживотна издръжка
В Китай компенсацията за убийството на жертва в пътен инцидент е относително малка. Обикновено сумите варират между 30 000 и 50 000 щатски долара. Когато плащането е извършено, въпросът приключва. За сравнение - плащането за доживотна грижа за осакатен оцелял може да стигне до милиони.
Шофьорите, които решават да убият хората, които са блъснали, го правят, защото убийството е много по-икономично. Причината обаче не е само защото им излиза по-евтино, но и защото очакват да избегнат обвинения в убийство.
В дните преди камерите за видеонаблюдение да станат широко разпространени е било рядкост да има доказателства, че водач е ударил жертвата два пъти. Дори в днешната епоха на смартфони с камери шофьорите изглеждат уверени, че могат или да подкупят местните служители, или да си наемат адвокат, за да избегнат обвинения в убийство.
Много често водачите се измъкват от обвинения в убийства, като посочват, че при инцидентите са смятали, че карат върху торба за боклук или картонена кутия.
Най-потресаващите случаи
Вероятно най-потресаващи са случаите, при които първоначалният сблъсък не е наранил жертвата сериозно и въпреки това шофьорът отново я прегазва, за да я убие.
В провинцията Съчуан огромен камион повалил двегодишно момче. Детенцето било само замаяно от първоначалния удар и веднага се изправило на крака. Очевидци заявили, че момчето отишло да си вземе чадъра, който бил паднал от другата страна на улицата вследствие на сблъсъка. Тогава камионът дал заден ход и го смачкал, като този път го убил.
Въпреки свидетелските показания, окръжният шеф на полицията обявил, че камионът никога не се е връщал на заден ход, не е удрял момчето за втори път и колелата изобщо не са минавали върху детето. Междувременно един възмутен уебсайт публикувал снимки, които очевидно показват тялото на момчето под предното колело на камиона.
Какво казва правосъдието
Във всеки един от случаите, въпреки видео материалите и снимките, които показват как шофьорът удря жертвата за втори, а често дори и за трети, четвърти и пети път, водачите накрая платили същата или по-ниска компенсация и лежали в затвора за по-малко, отколкото ако само бяха наранили жертвата.
Същото се отнася и за Тайван, където ако осакатиш човек, трябва да платиш за грижите за него цял живот. Ако убиеш човека обаче, ще трябва да платиш само веднъж.
И Китай, и Тайван са приели закони в опит за изкореняване на тези случаи. Законодателната власт в Тайван промени член 6 от Гражданския процесуален кодекс на страната, който дълго ограничаваше възможността да се предявяват граждански съдебни дела от името на други.
Законодателите в Китай подчертаха, че случаите на многобройно блъскане на жертвите трябва да се третират като убийства.
И все пак, дори когато водач удари жертва няколко пъти, може да е трудно да се докаже умисъл и причинно-следствена връзка. Съдиите, полицията и медиите често изглежда приемат по-скоро невероятни твърдения, че шофьорите удрят жертвите многократно случайно или че водачите са объркали жертвите с неодушевени предмети.
Докато отърваването с леки присъди, плащането на по-малки компенсации и странните закони в тези азиатски държави са факт, тенденцията едва ли ще бъде променена.
Следете всяка минута 24 часа в денонощието последните новини - такива, каквито са, от Света, България и Варна в Petel.bg!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
Бъдете с нас навсякъде и през вашия мобилен телефон!
money.bg