Самолетите призраци, които не се приземиха
Над 10 държави обединиха усилия в търсенето на изчезналия самолет. Те претърсваха площ от 100 000 кв. км или почти колкото България. Може да се окаже, че са търсили в напълно грешна посока.
Когато самолет с 239 души на борда изчезна безследно преди седмица, първо се сетихме за кошмарен филм, после се оказа действителен кошмар, пише Труд. Щом се разбра, че на борда му е имало двама иранци, първо се намекна за терористична атака, после се разбра, че хората вероятно бягат от родината си на Запад в търсене на по-добър живот. Несвикналата с подобни трагедии Малайзия първо обяви, че самолетът е паднал над Тайландския залив. После се оказа, че вероятно трябва да се търси на стотици мили западно - над пролива Малака. Но как се търси игла в купа сено?
Развълнуван съм, пише във фейсбук в края на февруари 19-годишният Пурия Нур Мохамад Мердад. Той току-що се е добрал до Куала Лумпур от родния си Карадж в североизточен Иран.
Момчето се опитва да емигрира при майка си в Хамбург. Тя го чака на летището във Франкфурт.
Пурия се опитва да стигне дотам с паспорт на италианец, откраднат преди две години в Тайланд.
Качва се на нощния полет МН370 от Куала Лумпур за Пекин. Оттам трябва да е лесно.
Около 1,30 през нощта местно време (19,30 ч в петък българско време) на 8 март наземният контрол губи връзка със самолет. Това е боинг 777-200 на малайзийските авиолинии.
На борда има 227 пътници и 12 души екипаж.
До развиделяване компанията е обявила имената на пътниците. Две майки - една в Северна Италия и друга на летището във Франкфурт, са пред нервен срив.
Италианката научава, че синът й не е борда. Някой е ползвал паспорта с името му. Майката на Пурия пък започва да звъни нервно.
Междувременно започва претърсване. Първоначално обявената зона е разширена.
Няколко държави от Югоизточна Азия временно забравят за териториалните си спорове в Южнокитайско море. Виетнам, Малайзия, Тайланд, Сингапур и Китай се втурват да търсят самолета. От него няма следа.
Претърсваната площ е с размер около 100 000 кв. км, или почти колкото България.
Същия ден местни медии подочуват, че на борда е имало двама иранци. Заедно с Пурия пътува 28-годишният Делавар Саид Мохамадреза. Той лети за Копенхаген. Не е известно с каква цел.
Появяват се намеци за терористична атака, бързо разсеяни.
Още във вторник от “Ролс-Ройс”, фирмата производител на двигателите, казват, че самолетът е летял още пет часа след последната си комуникация. От фирмата знаят това, понеже следят в реално време техническите показания на всички свои двигатели в действие.
Междувременно военновъздушните сили на Малайзия опровергават цивилното ръководство на страната и казват, че радари на ВВС са засекли самолета над пролива Малака. Мястото е на повече от 400 мили от първоначално обявеното предполагаемо място на изгубването.
Това означава, че няколко дни са прекарани в безцелно търсене.
В безцелни и некоординирани действия обвиняват властите и роднини на изчезналите.
Освен Пурия и Делавар, с боинга е летял току-що защитилият докторат в Кеймбридж инженер Ючън Ли.
Там е и група от 24 китайски калиграфи. Те се връщат от изложба в Куала Лумпур. Сред тях е най-възрастният пътник на борда. Името на 79-годишния Лоу Баотан е включено в справочниците по калиграфия.
На борда са директорът от Ай Би Ем Филип Ууд (50 г.) и новозеландският военен ветеран Пол Уикс. След земетресението в Крайстчърч той преместил семейството си в Австралия.
На задните седалки седи компания от деветима китайски пенсионери, връщащи се от екскурзия в Непал.
Докато властите се лутат, техните роднини се молят мистерията да бъде разрешена час по-скоро.
Как изчезва самолет в ерата на технологиите
Нима в ерата, когато “Гугъл” е заснел всяка улица по света, а НСА може да проследи всички имейли на Земята, е възможно самолет с размах на крилете над 60 метра да изчезне от радарите?
Напълно да, отговарят единодушно, макар и полугласно експерти.
Контролът на въздушния трафик наблюдава всички самолети чрез т.нар. вторичен радар. Той съчетава вълните от радара, които определят местоположението на самолета, със сигнал, излъчван от транспондер, или предавател, в самолета.
Всички самолети в гражданската авиация имат транспондери. Те автоматично излъчват уникален четирицифрен код, когато получат сигнал от радар.
Този код е идентификаторът на самолета. Радарните станции определят посоката и скоростта, като следи сигналите от транспондера.
Когато самолетът се отдалечи на повече от 240 км над открити водоеми, радарното покритие свършва, защото в океаните няма радари. Тогава екипажът периодично обявява местоположението си в радиовръзка. На земята определят на сляпо местоположението на самолета. Такъв е случаят с малайзийския боинг.
За последно сигнал от неговия транспондер е получен, докато самолетът е минавал над Тайландския залив в посока към Виетнам.
“Лека нощ”, са последните думи, преди да свършат фактите и да започнат догадките. Като например няма ли джипиес в самолет за $ 260 млн.
Има, но той е по-елементарен от устройството в автомобилите и не дава на наземния контрол непрекъсната информация за самолета.
Бермудски мистерии
Всяка самолетна катастрофа неизменно се свързва с Бермудския триъгълник.
Това е имагинерно пространство в Северния Атлантически океан, най-често вписвано между Маями, Пуерто Рико и Бермуда. Неговите 1 300 000 кв. км са достатъчно големи, за да поберат историите на изчезналия полет 19 през 1945 г., Дъглас ДЦ-3 през 1948 г. и други.
Макар повечето да са получили рационално обяснение, автори от цял свят продължават да коват мистериозни теории.
Сред тях е бившият български дипломат Богомил Герасимов. Тази година ИК “Труд” ще представи тематичния му труд “Капки в морето”.
От Амелия Eърхарт до Сент-Екзюпери
Списъкът с прочутите жертви на самолетни катастрофи е дълъг. Той включва изследователи, короновани глави, президенти, министри, патриарси, спортисти, музиканти.
През 1910 г. в самолет загива Чарлз Ролс. Днес почти половината самолети в света летят с двигатели на компанията “Ролс-Ройс”, на която той е съосновател.
През 1919 г. в самолет си отива и първата жена пилот в света.
Голяма част от политическия клан Кенеди се разделя с живота след въздушни катастрофи.
Над пустинята на Саудитска Арабия през 1977 г. изчезва бащата на Осама бен Ладен.
През 1937 г. Амелия Еърхарт е на върха на славата. 40-годишната американка е първата жена, прелетяла над Атлантическия океан, над Северна Америка, между Ню Йорк и Мексико сити.
Голямото й желание обаче е да обиколи Земята със самолет. Това ще бъде най-дългата околосветска обиколка с 47 000 км. На 2 юли са минали по-голямата част. Остават им едва 11 000 км над Тихия океан. След излитане от Нова Гвинея връзката с нея се губи.
Авиаторката се е сляла завинаги с океана.
Подобна е съдбата на автора на “Нощен полет” и “Малкият принц”. При избухването на Втората световна война вече 40-годишният наследник на стара благородническа фамилия Антоан дьо Сент-Екзюпери се опитва да се върне в бойната авиация. Към края му забраняват полети заради напредналата възраст. Успява да си издейства последни. След разузнавателен полет на 31 юли 1944 г. не се връща в базата си. Самолетът му изчезва някъде между Корсика и Ривиерата. През 1998 г. рибар намери гривната на Сент-Екзюпери.t
Живи: Чудото от Андите
Първите репортажи от изчезналия полет МН370 напомниха за сериала “Изгубени”.
В него няколко души оцеляха от самолетна катастрофа на потаен тихоокеански остров и им се наложи да преоткриват основите на обществения договор. В началото на изкуството все пак бе неизчерпаемият живот.
На 13 октомври 1972 г. самолет на уругвайските военновъздушни сили се разби в Андите. От всички 45 души на борда 18 загинаха при удара. Други осем починаха няколко дни по-късно, когато лавина ги затрупа, докато спят. Още трима починаха по-късно от травмите си.
Борбата на оцелелите 16 продължи точно 72 дни. През това време те нямаха храна, дрехи, лекарства или очила, жизнено важни, за да не ослепеят в снежната планина.
Борбата им за оцеляване бе описана първо от журналист, който интервюирал 16-те и техни роднини. През 2005 г. излезе и “Живи: Чудото от Андите”, написана от Нандо Парадо.
През октомври 1972 г. той е 20-ина годишен ръгбист, който отива с отбора си, приятели и роднини на приятелски мач в Чили.
Майката на Парадо е сред загиналите още при разбиването на самолета.
Дни по-късно и когато провизиите свършват, живите водят жестока вътрешна битка. Те трябва да решат дали и как да ядат месото на починалите си спътници.
Всички са ревностни католици и не се решават лесно. Намират утеха в библейски стих. Той гласи, че няма по-голяма радост за човек от тази, да положи живота си за своите приятели.
Редуват се така, че на никой да не се налага да готви свой приятел, съученик или роднина.
Близо два месеца след катастрофата Парадо и още двама души потеглят да търсят спасение. Намират го в лицето на обикновен чилийски мулетар.
Дни преди Коледа 1972 г. чудото за 16-те се случва. Те се прибират у дома.
Историята им е пресъздадена през 1993 г. във филма “Живи”. Историята в него се разказва от Джон Малкович. Парадо е консултант. Итън Хоук играе младия ръгбист.t
В търсене на полет AF447
“Снощи не се наспах. Един час не е достатъчен”, казва капитан Марк Дюбоа и предава управлението на самолета на двамата си помощници.
Те са прекарали три горещи нощи в Рио де Жанейро. Минава 1,30 местно време. Новият еърбъс А330-203 на “Ер Франс” минава над Атлантическия океан. Излетял е преди три часа от Рио. Трябва да кацне в Париж рано сутринта.
Полет 447 на 1 юни 2009 г. не стига до Париж и капитан Дюбоа никога не се събужда. Заедно с него на дъното на Атлантическия океан загиват всички 216 пътници и още 11 души екипаж.
Въпреки че местоположението на самолета е добре известно през цялото време, бразилските власти успяват да локализират първите останки от него цели пет дни след катастрофата. Минават почти две години, преди да бъдат намерени и извадени черните кутии на самолета.
Експертизата и заключението за катастрофата са проведени и оповестени през юли 2012 г.
Заключението гласи, че трагедията се дължи на неточности в измервателните уреди заради обледяването им. Това довело до изключване на автопилота. Пилотите реагирали неточно. Това довело до загуба на скорост, причинила накрая падането.