Съобщение от Револют за парите по сметки в банките
Кадър Револют
Финансово благопулучие: за какво и колко спестяват българите?
● В България Поколението Z спестява за лични удоволствия (37%), докато
Милениалите (18%) спестяват за образованието на децата. Бейби бумърите (47%)
желаят спокойствието на мрежа за финансова сигурност
● Жените заделят повече пари за образование от българските мъже (10% срещу
5%)
● Малките доходи пречат на Поколението Z (41%) да спестяват толкова, колкото
искат. Непредвидените разходи (53%) са пречка за Милениалите да увеличат
спестяванията си. Бумърите (22%) са най-засегнати от нарастващите разходи за
живот и инфлацията – 29% от анкетираните в тази възрастова категория казват,
че им е по-трудно да спестяват
● Повечето българи биха се отказали от покупката на нов автомобил (47%) или
ново жилище (35%) заради краткосрочно удовлетворение
● Вътрешните данни на Revolut показват, че българите предпочитат парите им да
растат в Гъвкави парични фондове, като 55% от активите им са във фонд на
паричния пазар в евро, а 35% - в американски долари.
С приближаването на края на годината Revolut, глобалната финтех
компания с над 45 милиона клиенти по света, попита над 1000 българи за поведението им по отношение на спестяванията и подхода им към личните финанси.
Защо българите спестяват и кои са основните пречки, които им пречат да спестяват?
Резултатите са от проучване, проведено от Dynata през септември 2024 г.
Финансово благополучие: дали спестяването на пари е предпоставка за спокоен живот?
Да преминаваш през живота съзнателно, да се осмеляваш да правиш нещо ново, да действаш осъзнато – благополучието е ключова дума на нашето време – за всички области на живота, включително парите.
За 43% от анкетираните българи финансовото благополучие означава да имат контрол върху личните си финанси и винаги да знаят, че разполагат със защитна мрежа. Да си съобразителен е важно за спокойствието на клиентите, а 36% от анкетираните свързват спестяването със спокойствието на фонд за спешни случаи.
25% от анкетираните просто спестяват за бъдещите си почивки, а 19% – за лични удоволствия.
Поколението на Милениалите спестява предимно за децата (18% срещу 13% средно за страната).
Представителите на Поколенията Z и Бумърите спестяват за своята финансова сигурност и спокойствие (по 47%). По-малко загрижени за финансовото си благосъстояние са анкетираните на възраст между 45 и 54 години (40%). По-младото поколение (18-24 г.) е най-заинтересовано от това парите им да се увеличават, като 9% от анкетираните декларират, че спестяват заради лихвата (срещу 5% средно за страната).
Същото поколение спестява в по-висока степен за лични удоволствия (37% спрямо 19% средно за страната).
Възрастните над 65 години заделят пари предимно за коледни подаръци за семействата си (9% спрямо средно 8%), докато при Поколението Х (45-54 г.) делът на потребителите, които спестяват за спешни случаи, е най-висок (43% спрямо средно 36%). Жените заделят повече пари за образование, отколкото българските мъже (10% срещу 5%).
Какво пречи на българите да спестяват?
Четирима от 10 българи не могат да спестяват заради непредвидени разходи. 31% се оплакват от липсата на разполагаем доход. Повишаването на
разходите за живот е третата най-голяма причина за липса на спестявания (25%). 8% от
анкетираните предпочитат първо да платят задълженията си, като същият процент от анкетираните посочват ниските лихви като пречка за спестяване.
… моменталното удовлетворение е по-важно от дългосрочните цели?
Постигането на висок стандарт на живот винаги е важно за българите, но 6 от 10 местни
респонденти е трябвало да използват парите от спестовната си касичка, за да поддържат разходите на хората около тях.
Само 41% от анкетираните остават ангажирани с целите си и не се поддават на
натиска на семейството или приятелите да купуват различни стоки.
Четирима от 10 българи имаха разходи за стоки, които не можеха да избегнат, а 16% заявиха, че трябваше да купуват артикули, които техните приятели могат да си позволят. 5% казват, че трябваше да използват спестяванията си, за да поддържат стандарт на живот, подобен на този, рекламиран в социалните медии. 11% отговарят, че нямат спестявания и по този начин натискът от групата, приятелите, семейството или социалните медии е по-слаб. Жените (46%) усещат по-голям
натиск, идващ от приятели, докато мъжете устояват на изкушението по-добре от дамите (33% срещу 27%).
Милениалите са поколението с по-висока склонност към харчене под социален натиск (49% срещу средно 42%).
Възрастовият сегмент 18-24 г. е бил най-засегнат от покупки на стоки и услуги, които
не са могли да си позволят (26% срещу средно 16%), докато представителите на Поколението X (45- 54 г.) са отговорили в по-голяма степен, че не са имали спестявания 14% срещу 11%).
Две трети от участниците в проучването казаха, че биха отложили спестяването в полза на краткосрочното удовлетворение. 28% смятат, че поради непредсказуемите времена е по-добре да се търси краткосрочно щастие, докато 21%, въпреки че желаят да спестяват, стигат до харчене.
17% от анкетираните са скептични, че ще успеят да спестят, като по този начин предпочитат да харчат за мигновено удовлетворение.
Едва 26% от българите са посветени на изпълнението на големи планове и дългосрочни цели, като по-голяма е ангажираността сред над 35-годишните потребители.
Финансови избори: големи проекти или краткосрочно удовлетворение?
Повечето българи (47%) биха се отказали от покупката на нов автомобил, ако трябва да избират между тази важна придобивка или виновно удоволствие, като по-висок е делът сред над 45- годишните (55%). 35% биха спрели да спестяват за ново жилище (с най-висок процент от 43%, в
сегмента 18-24 г.), 21% – да започнат собствен бизнес, 9% биха отложили раждането на деца (най- високият процент от 29% е в сегмента 18-24 г.).
Мъжете предпочитат да забравят за покупката на нов автомобил (48%) и ново жилище (37%), докато дамите биха предпочели да отложат собствения си бизнес (18%).
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!