Сериозен проблем за туристическия бизнес: 20 хил.работници не достигат за сезона
Илюстрация Булфото
Анализите на Министерството на туризма сочат, че трябва да се обособят нова категория кадри в туризма – така наречения контактуващ персонал, който пряко общува с туристите
Сериозен проблем в началото на летния туристически сезон у нас – кризата за качествен персонал се задълбочава. Специалисти в туристическия бранш казват, че само за лятото край морето не достигат около 20 хиляди души. Тези, които завършват специалност туризъм в университетите, търсят работа в чужбина, а младежите от професионалните гимназии често избират други начини за реализация. От това страда качеството на туристическите услуги.
Анализите на Министерството на туризма сочат, че трябва да се обособят нова категория кадри в туризма – така наречения контактуващ персонал, който пряко общува с туристите. За хотелиерите и ресторантьорите това е все по-трудно.
„Изключително трудно могат да се открият добри рецепционисти на хотел, тоест администратори в хотел, които да отговарят на съответните изисквания, тоест да владеят поне два езика, да са работили поне един сезон на рецепция, въпреки че ние всички хотелиери сме склонни да обучаваме нашите кадри, разчитайки че те ще се върнат следващия сезон, макар това много рядко да се случва“, коментира по БНТ Дияна Колчева, хотелиер, цитирана от "Флагман".
Според Валентина от Русе, която работи като камериерка, ниските заплати са част от причините за недостиг на кадри в туризма: „В България е ниско заплащането, като камериерка 500-600 лева са малко наистина. Но вече това е практиката, политиката на работодателите, на политиците“.
Сега на мястото на българите работодателите канят на тримесечни договори младежи от Украйна и Молдова. Това донякъде спасява бизнеса. „За тях 250 евро заплата, които ние им даваме по договор, като допълнително осигуряваме храна, нощувки, осигуряваме транспорт, подготовка на здравни книжки и т. н. Всички разходи на територията на България ние ги осигуряваме“, обясни Лазко Жарденов, управител на хотел.
Според него обаче, ще бъде трудно да се обърне тенденцията и качествените кадри да останат у нас. „Изходът е да се повишава тяхната квалификация, но трябва да се повишава и тяхното възнаграждение… Нашият сезон е много кратък, ние не можем да наберем достатъчно приходи, за да гарантираме по-сериозни възнаграждения“, твърди Жарденов.
Прогнозите за това лято сочат близо 10 на сто ръст на чуждестранните туристи, а голяма част от хотелите по Черноморието все още не са окомплектовани с персонал.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!