След БСП и ДБ скочи срещу концесията на летище София. Само партията на Слави се дърпа
Кадър ДА, България, Фейсбук и булфото
Бурна реакция на опозицията предизвика намерението на правителството до броени часове да направи скандален анекс към концесията на летище София.
Единствено партията на Слави Трифонов засега отказва да вземе отношение.
На първото си заседание правителството на Бойко Борисов е на път да вземе скандално решение. Това казаха във видеообръщение във Фейсбук Христо Иванов и Ивайло Мирчев, лидери на "Да, България", част от обединението "Демократична България".
Припомняме, че вчера лидерът на БСП Корнелия Нинова призова всички представени в новото Народно събрание партии и коалиции да спрат плановете на ГЕРБ за "Летище София".
От партията на Слави Трифонов отказаха да се присъединят към призива й.
Преди седмици, още в началото на март казахме, че министерският съвет се готви да разсрочи плащанията по концесията на "Летище София". Оправданието за това е ковид кризата и икономическите затруднения. Факт е, че това създава затруднения на летищните оператори, но няма обяснение защо се прави такава щедра остъпка, предаде Актуално.ком.
На практика отстъпката е за половин милиард лева, това е общата сума на вноските, които се разсрочват така, че концесионерът ще започне да плаща след 25 години. Тогава тези пари ще бъдат много по-малко. Няма обяснение защо се прави такава щедра отстъпка. В България има още две летища с чужд оператор, Варна и Бургас. Отстъпката на правителството за концесионната такса е една година, за разлика от София, където е 10 години.
За това може да има две обяснения. Едното е, като погледнем историята на тази сделка, понеже в крайна сметка не е ясно кой стои зад нея, че зад нея стои някой, който е много близък до Борисов и затова получава ексклузивно ВИП корупционно обслужване. Има всички белези затова, като започнем от изключително важните въпроси защо беше избрана точно тази оферта и как така се оказа, че КЗК и други държавни ведомства си счупиха краката да дадат всички възможни одобрения и разрешения за нейното прокарване. И сега тази баснословна щедрост от страна на държавата за наша сметка, разбира се. По наша информация, не можем да го докажем, но зад тази сделка стои Домусчиев и този пас е към него, защото е близък с Борисов.
Може да има и друго обяснение, но интересното е, че то не се дава.Междувременно намерихме интересни документи, които вчера публикувахме, които показват, че днес се взима решение тези половин милиард лева да бъдат отложени, да не се плащат 10 години, а да започнат да се изплащат едва след 25 години.
Второто, което публикувахме, е становището на Европейската комисия, където ясно, на български и английски е написано, че комисията не вижда държавна помощ, но на база на предоставената от българското правителство информация, а не на база на проучване на самата ЕК. И правителството ще се опита на базата на това предварително становище на ЕК да вземе решение, с което да отложи тези половин милиард лева да започнат за се изплащат едва след 25 години. Призовахме МС да не взема това решение без да даде изчерпателно обяснение за неговата икономическа обосновка.
Това, което ние ще направим е, че след като нашите призиви да не се взима това решение не бяха чути, първо ще сезираме ЕК с допълнителна информация, след като имаме съмнение до каква степен на нея й е представена цялата картина в сравнение с другите летищни оператори и концесионери на други летища в България. Ще поискаме ЕК да провери изцяло и пълноценно за непозволена държавна помощ. Освен това в Народното събрание ще поискаме пълен одит на Сметната палата. Ще искаме пълна прозрачност от така да се каже крайния бенефициент, до всички решения, които са взети. Нека ГЕРБ, Борисов и Росен Желязков да си защитят действията. Ако има с какво да ги защитят, прекрасно, ако не, това ще бъде поредната корупционна далавера, казаха Христо Иванов и Ивайло Мирчев.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!