Служебният кабинет оряза три важни жп отсечки

23.09.2014 / 23:09 0

Изграждането и модернизацията на три важни жп участъци са зачеркнати от служебния кабинет в новата оперативна програма „Транспорт“, която ще бъде представена в Брюксел на 26 септември. Вестник „Преса“ разполага с варианта, който е бил обсъден от работната група на 16 септември, и в него много ясно се виждат направените корекции. Реакциите на участниците към поправките били негативни. Имало резерви дори от дирекция към МС.

В новия вариант са намалени сумите за финансиране на жп проектите с около 200 млн. евро, макар че от министерството на транспорта отрекоха това да е направено. Казаха само, че разместили приоритетите.

Вместо модернизация на железопътния участък София-Септември, който е с дължина около 109 километра, сега като приоритет е посочена само отсечката Елин Пелин - Ихтиман, която е три пъти по-къса и е по средата на целия участък. Ако решат да изграждат цялата, парите няма да стигнат, защото са орязани с 200 млн. евро, твърдят експертите.

Зачеркнат е и проектът за възстановяване на проектните параметри на жп пътя Русе – Варна и е поставен в графа „алтернативен“. Това означава, че по него ще се работи, ако се провали или забави примерно отсечката до Елин Пелин. Страната ни се готви да се откаже и от модернизацията на жп линията Карнобат - Синдел, макар че тя беше заложена от кабинетите на Борисов и Орешарски в процеса на дългата подготовка на европрограмата за транспорт.

За железопътни проекти бяха предвидени 572 345 000 евро в Оперативна програма „Транспорт“, но сега са намалени на 374 345 000 евро.

Освен 30-ината километра между Ихтиман и Елин Пелин ще се финансират още рехабилитацията и модернизацията на жп участъка Пловдив - Бургас, включително и ремонтът на двете крайни гари. Записано е, че ще се ремонтират и други гарови комплекси, но не е посочено кои.

Служебният кабинет е зачеркнал, че се планира в следващите 7 години да се обновят или изградят общо 381 км жп мрежа и е посочил само 137 км. Намаляването на парите за строителство ще се отрази на качеството, а това може да рефлектира и върху сигурността, предупреждават фирми от бранша. Освен това влагането на по-евтини материали от изпълнителите ще доведе до по-скъпа поддръжка на инфраструктурата след това.

Орязването на жп проектите и парите за тях предизвика гнева на партийните централи и на БСП, и на ГЕРБ. Бойко Борисов наскоро призова Близнашки и екипа му да не правят никакви промени до 5 октомври, а неговият бивш министър на транспорта Ивайло Московски обяви пред „Преса“, че когато дойдат на власт, отново ще преработят ОП „Транспорт“, но с действията си служебният кабинет ще я забави много. Неофициално се говори в партийните централи, че хората на Близнашки с активната подкрепа на Плевнелиев настоявали пред Брюксел да бъде одобрена спешно тази програма до изборите. В нея са направени редица скандални промени и по приоритетната ос за пътища. Изтеглен е по-рано графикът за изграждане на автомагистрала „Струма“ и е зачеркнат проектът за изграждане на скоростен път Видин - Монтана. Порязана е и автомагистралата Калотина - София, както и път Е-79 от Мездра до Ботевград.

Кабинетът „Близнашки“ предлага ускорено да се изгражда тунелът под връх Шипка. Ще се прави и третият метродиаметър в София, който трябва да свърже „Ботевградско шосе“ с кв. „Овча купел“. С корекциите си кабинетът „Близнашки“ предлага за пътища да се дадат три пъти повече пари, отколкото за жп проекти, твърдят хора от бранша. От Министерството на транспорта отричат и твърдят, че е спазен паритетът, но от проектодокумента личи, че наистина тежест е дадена на магистралите. Ще се построят общо 320 километра вместо 61. (В първия вариант се предвижда само магистрала „Струма“, а във втория е включена и „Хемус“.)

За пътища са предвидени 1,5 млрд. евро, като заедно с националното съфинансиране се получава съотношение 3:1 спрямо парите за жп проекти. От Министерството на транспорта обаче твърдят, че програмата е балансирана.

От бранша обясниха, че разликата в изчисленията идва от инициативата на служебния кабинет 50% да бъде съфинансирането от държавата по пътните проекти, което ще се осигури чрез заем от ЕИБ. За жп проектите ще бъдат само 20%. Освен това по-голямата част от парите за релси се предвижда да дойде от инструмента „За свързана Европа“ (Connecting Europe Facility), по който е забранено да се финансират пътни проекти.

Проблемът е, че тези средства са несигурни, защото тепърва страната ни ще кандидатства за тях пред Брюксел и ще се одобряват на конкурентен принцип. Предвижда се проектите от този инструмент да стартират през 2016 г. С тях ще се финансира модернизация на жп линията Видин - Медковец (отсечка от направлението Видин – София), както и модернизация на жп линията Драгоман - София – Елин Пелин, но това се определя като бъдещо несигурно събитие.

В бранша назрява скандал. Време е служебният кабинет да даде отговорите.


Николина Ангелкова, министър в кабинета „Близнашки“:
Спазваме баланса

Бюджетът на новата ОПТИТ (2014-2020 г.) е 1,9 млрд. евро. От тях 85% са европейско финансиране. Всички подадени жп и пътни проекти са на стойност 3 млрд. евро. Необходима е приоритизация. Жп проектите по новата програма си остават – втората фаза на Пловдив - Бургас, жп отсечката Септември – Елин Пелин - Ихтиман, както и проектът Русе - Варна. За приоритетни жп проекти ще се използва новият инструмент - Механизмът за свързана Европа. Въпреки ограничения ресурс, с който разполага държавата, се прави баланс между развитието на пътните и железопътните проекти.

Данаил Папазов, министър в кабинета „Орешарски“:
Това не е работа на служебния кабинет

Ясно бяха определени задачите за следващия програмен период с наблягане на екологичния транспорт. Не смятам, че е правилна политика да се игнорира единият вид транспорт за сметка на другия.

Жп отсечката София - Септември е много важна. Така ще може от българските пристанища и от турското направление да се обхващат по-голям брой товари. Сега с това орязване на отсечката оставаме само на автотранспорт. Много е важно, като дойде новото правителство, да определи приоритетите. Това не е работа на служебния кабинет.

Ивайло Московски, министър в кабинета „Борисов“:
Правим обратното на Европа

В Европа се дават повече пари за железници, защото пътищата имат възможност да се финансират чрез такси. Ние правим обратното. Има държави, в които не пускат тировете да карат по пътищата и да ги амортизират, а ги качват на влакове.

Така е в Швейцария, в Австрия се ползва тази услуга, в Германия, Холандия. В Швейцария дори е забранено да карат по пътищата транзитно преминаващите камиони. Ние имаме всички възможности да направим това. Питам - кога ще направим направлението София - Септември, за което са необходими почти 1 млрд. лв. Кога държавата ще отдели тези пари?


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама