Сменят батериите на електрическите автомобили

12.11.2025 / 11:17 0

Кадър ИИ

Пазарът на електрически превозни средства е в епицентъра на титанична битка за оцеляване, като ограниченият пробег и високата цена остават основни спирачки пред масовото им навлизане. Това обаче може скоро да остане в миналото.

Докато някои производители усъвършенстват добре познатите литиево-железно-фосфатни (LFP) батерии, други вече са насочили поглед към следващия голям претендент – натриево-йонната технология, пише Блиц.

Успехът на LFP

Към днешна дата LFP батериите са неоспорим фаворит в сегмента на достъпните и безопасни решения. Като елиминират скъпия и дефицитен кобалт от химическия си състав, те вече постигнаха значително намаление на цената на електрическите превозни средства.

Резултатите са впечатляващи: китайският гигант CATL например наскоро представи своята батерия Shenxing Plus. Тя обещава грандиозен пробег до 1000 км и, което е по-важно, може да се зареди само за 10 минути. Именно тези технологични скокове правят електромобилите привлекателни за масовия потребител.

Истинският пробив: Натрият

Въпреки успеха на LFP, истинският бъдещ пробив изглежда е заложен в натриево-йонната технология. Предимството тук е фундаментално: натрият, като основен компонент, е широко разпространен в природата, извлича се лесно (дори от морска вода) и е изключително евтин.

Това прави натриево-йонните батерии потенциално по-достъпни, по-екологични и по-надеждни. Според експерти от CSIT Energy, които активно популяризират това решение, този преход към натрий може да се окаже катализаторът, който най-сетне да направи електрическите автомобили достъпна реалност за всеки потребител.

Иновации в дизайна

В добавка към химията, производителите модернизират и самия дизайн на силовите клетки. Набира скорост понятието "Cell-to-chassis" (интегриране на клетките директно в силовата структура на каросерията).

Тази архитектурна иновация позволява да се намали теглото и цената на автомобила, като същевременно се увеличи пробегът и се подобри управлението. Ярки примери за този инженерен подход са разработките на Tesla и Leapmotor.

Технологичната надпревара е безмилостна: китайските гиганти (CATL и BYD) засега доминират със своята скорост и мащаб, докато западните им конкуренти се опитват да ги настигнат. Независимо от технологията, целта е една: зеленият транспорт да стане по-широко разпространен, по-ефективен и наистина по-екологичен от всякога.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама