Спират удълбаването на Пристанище "Варна", за да не падне Аспаруховия мост
Снимка: Петел, архив
Най-вероятно удълбаването на Пристанище "Варна" ще бъде спряно и изоставено, за да не падне Аспаруховия мост. Това стана ясно от изказването на транспортния министър Николай Събев по време на първия блиц контрол в ресорната парламентарна комисия, съобщава "Медиапул".
"Трябва да помислим дали си струва да удълбочаваме или да пренасочим парите за нещо, което по-бързо и ефективно ще допринесе за по-силен икономически растеж в региона", заяви Събев в отговор на въпрос на БСП.
Той обяви, че има два проблема около удълбаването - законосъобразността му и целесъобразността му.
Транспортното министерство вече е установило две нарушения на закона по процедурата, поради което в сряда документацията по случая е окомплектована и изпратена за "незабавно следствие" до вътрешния министър Бойко Рашков.
Оказало се, че компанията за жп ремонти ТСВ не е имала право да превъзлага дейностите по проекта и освен това строителните книжа не са разписани от конкретния изпълнител, обясни Събев.
В отговор на въпрос на Mediapool транспортният министър каза, че на този етап проверката на министерството не е разкрила конкретни нарушения, свързани с ТЕЦ "Варна" на Ахмед Доган и Данаил Папазов.
Според Събев има и проблем с целесъобразността на удълбаването. Той потвърди думите на представителите на БСП, че удълбочаването е невъзможно в три точки, една от които е Аспаруховият мост. От левицата казаха, че целта за удълбаване на варненския канал до 14.5 метра е невъзможна при моста, защото основите му са на дълбочина 13.5 метра и ако те бъдат подкопани, той може да падне, без допълнителни укрепления. Подобен проблем съществувал и на още две места.
Действително има въпроси около устойчивостта на Аспаруховия мост, доколкото има сигнали от граждани, които алармират за проблеми и в момента, каза Събев. Затова той и регионалният министър Гроздан Караджов са се договорили да започне обследване на моста и неговата устойчивост.
"Може би тези действия по удълбочаване не са били нужни и тези 435 млн. лв. са изхарчени без резултат", заключи Събев.
Проектът за удълбаване на варненския канал е изпълнен на 80% и пътя на пристанището до ТЕЦ "Варна" е направен, докато до останалите 15 оператори това не се е случило.
"Този договор не е възложен по правилния начин. Не е разумно обаче държавата да го прекрати, защото вече е изпълнен на 80% и може да стане така, че пътят до ТЕЦ "Варна" е удълбочен, а до другите пристанищни оператори все още не е. Ако го спрем те ще бъдат поставени в неблагоприятни условия спрямо ТЕЦ "Варна", защото едните ще имат дълбочини и ще могат да влизат големи кораби при тях, а при другите няма да има същото газене и съответно няма да могат да бъдат конкурентноспособни", каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев в интервю за Mediapool през ноември.
Според него разумното решение е държавата да приключи изпълнението на договора, но преди това да провери дали всичко е направено съгласно изискванията и на разумни цени, а ако има нарушения - да се обявят публично.
Проектът за удъбочаването
Проектът за удълбочаване на пристанище "Варна" бе възложен чрез инхаус поръчка след покупката на ТЕЦ "Варна", към чието пристанище води единият от каналите, от страна на почетния председател на ДПС Ахмед Доган.
Проектът, който трябва да направи варненското пристанище конкурентно на това в румънския град Костанца, беше задействан от транспортния министър от кабинета "Орешарски" Данаил Папазов през 2013 г.
Впоследствие фирма на децата на Папазов продаде на Доган 70 на сто от компанията - собственик на ТЕЦ "Варна" за 3500 лева, с което почетният шеф на ДПС овладя добре напомпан от държавата бизнес.
Година след сделката Доган регистрира през 2019 г. дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово" като дъщерна компания на ТЕЦ "Варна", чиято цел е да управлява бъдещото търговско пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ-а във варненския залив.
Едва след влизането на Доган в проекта той получи държавно финансиране. Това се случи при третия кабинет на Бойко Борисов. Обществена поръчка за удълбаването на пристанището обаче нямаше.
Вместо това се прибягна до познатата схема с инхаус възлагане на стойност 435 млн. лв. между държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) и държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ), които са под шапката на Министерството на транспорта.
ТСВ, което по принцип се занимава с железопътни ремонти, превъзлага дейностите на обединението "ЕС Билд" ДЗЗД, което пък наема корабите с дълбачки от руската "Гидрострой".
Сега от думите на Николай Събев излиза, че превъзлагането е незаконосъобразно.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!