Стари коли за бракуване. Защо е време да се разделите със стария си автомобил
В България към 1 януари 2024 г. броят на регистрираните моторни превозни средства достига 4 030 487, от които леките автомобили са 3 006 214. Тревожно е, че 2 137 487 от тях са на възраст над 20 години. Тази статистика повдига редица въпроси относно безопасността и въздействието върху околната среда.
Усилията на Европейската комисия за намаляване на вредните емисии доведоха до редица промени, които вече се усещат чрез по-строгите правила за годишни технически прегледи. Много автомобили вече не отговарят на изискванията и не се допускат до движение, превръщайки се в стари коли за бракуване.
Причини да бракувате старата си кола
Сред най-често срещаните причини за бракуване на автомобил са тежка повреда, невъзможен ремонт и спиране от движение при технически преглед. Основните проблеми, пред които се изправят собствениците, са два:
-
Икономическа целесъобразност: Заслужава ли си да се инвестират пари за ремонт, който надминава пазарната стойност на автомобила?
-
Безопасност: Заслужава ли си да се рискува здравето на семейството при пътуване в автомобил, чието техническо състояние не позволява да премине годишен технически преглед?
С въвеждането на строгите регулации за намаляване на вредните емисии, голяма част от колите в България стават негодни за употреба. Около 2 милиона автомобила ще бъдат в невъзможност да отговорят на новите евростандарти, основно защото са на възраст над 20 години.
Модифицирането на такива превозни средства, за да произвеждат по-малко вредни газове, често не си струва. Затова собствениците предпочитат да вземат колкото се може повече пари за тях и да инвестират в покупка на по-нов автомобил.
Процес на изкупуване на стари коли за бракуване
Изкупуването на стари коли за скрап е постоянен процес в България. На пазара оперират както лицензирани търговци с всички необходими разрешителни, така и нелицензирани прекупвачи. Процедурата обикновено започва с оферта за автомобила, който трябва да се бракува. След това собственикът избира най-добрата оферта, уговаря ден и час за извозването на превозното средство. Купувачът пристига на място, сваля номерата, изготвя документи за бракуване, които са валидни пред КАТ, и извозва автомобила.
За да продадете колата си за скрап, трябва да разполагате с копие от един от двата талона на автомобила. Не е задължително присъствието на собственика по време на извозването — сделката може да бъде осъществена и от упълномощено лице.
Впоследствие собственикът трябва да посети КАТ, за да представи документите за бракуване. Препоръчително е това да се направи до края на календарната година, за да се избегне плащането на данъци за следващата година.
Предимства при изкупуването на коли за бракуване
Изкупуването на стари коли за бракуване предлага множество предимства:
-
Финансова полза: Получавате справедлива сума за автомобила си, която може да използвате за закупуване на по-нов и по-икономичен автомобил.
-
Екологична полза: Рециклирането на старите коли спомага за намаляване на замърсяването и пестене на ресурси.
-
Сигурност: Отстраняването на опасни превозни средства от пътищата подобрява безопасността на всички участници в движението.
Какво се случва със старата кола след бракуване?
След като автомобилът бъде доставен в базата за рециклиране, процесът започва с източването на всички течности. След това се отстраняват стъклата, пластмасите, гумите и текстила.
Накрая автомобилът се рециклира до състояние, в което е готов за повторна употреба. Тънко шредиран скрап е ценен ресурс за металодобивната индустрия, а повторното използване на рециклирани материали спомага за опазването на околната среда, като спестява нуждата от добив на нови суровини.
Ако искате да научите повече по темата, разгледайте и другите ни материали в блога, като „Изкупуване на коли за бракуване“ и “Колко струва кола за скрап“.
*публикация
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!
За да продължите, трябва да се регистрирате в сайта