Свличането на Траката - божие наказание за държавни далавери

28.11.2014 / 13:59 7

 Цанко Цанев; 24 часа

Една може би непрофесионална работа на няколко квадратни метра предвещава поредния свлачищен катаклизъм край Варна. След като рухнаха скалата над Кабакум, на пътя край Трифон Зарезан (на снимката), на нос Галата и на огромния скат и фара му преди Кранево, наред е Траката.

Преди 20-ина дни община Варна решава да укрепи пътя до буната и рибарското селище.

Докато се поставят обаче каменни блокчета за подпорната стена, при едва 1/3 от свършената работа центърът на стената се изду под напора на земните маси. Тръгва пропадане, което наложи стената да бъде започната наново, както установи проверка на “24 часа”.

“Наблюдава се едно пропадане на 6-7 кв. м в центъра на стената. За момента тя е укрепена, като не създава реална опасност за преминаващите в близост хора и автомобили”, заяви експертът по свлачищата във варненската община Олег Колев.

Той увери, че ще бъде установена точната причина, като отрече вината за пропадането да е на някой от близките строежи.

“Това е свлачище, регистрирано още през 2010 г. Укрепването в тази зона е част от цялостния проект по укрепване на земните маси в района на Траката. Дейностите се осъществяват със средства от националния фонд за справяне с последствията от бедствия и аварии. Свличането на част от стената няма да оскъпи дейностите по проекта”, добави оптимистично Колев.

“Това, което бе направено, е пълно безсмислие. Отдолу под пътя е море и за да стане здрава тази стена, трябва да се набият пилони в морското дъно.” Наредиха тези кошници с камъни и помислиха, че работата е готова, коментираха обаче рибари, които свлачището заплашва да откъсне от света.

 

На въпрос на “24 часа” дали се строи на територията над свлачището Олег Колев не можа да отговори. А както е известно 45-те декара над злополучната подпорна стена бяха получени чрез заменка на 26 януари 2009 г. плюс още толкова, които след съдебно дело се оказаха собственост на граничещата с имота резиденция “Евксиноград”.

В новата придобивка влизаше и граничещото рибарско селище, което наложи на няколко пъти хората от бараките му да се бунтуват. През 60-те години държавата направи първата си магистрала и тя мина именно през Траката. 15-километровият път Варна - Златни пясъци пресичаше този явно свлачищен район и за това проектантите Попов и Цанев предвидиха огромни бетонни инжекции по ската.

По-късно се оказа, че те са икономисани, което нямаше как да не се отрази във времето. Тогава това се наричаше рационализация и определени хора прибираха пари заради неизпълнение на всички разходи по проектите.

На няколко пъти по времето на бившия кмет Кирил Йорданов се наложи допълнително укрепване на района с подлеза, по който трябваше да минават плажуващи от вилна зона Траката през частен имот на път за плажа. Засега пътните платна са спасени, но по другия обходен път започна огромно строителство, което бе забранено там преди 20 г.

 

“Не ми говорете за неща отпреди толкова много време. Сега в района се строи, след като първо се взема разрешение от министерството на регионалното развитие и после от общината”, каза ядосано Олег Колев.

На границата на “Евксиноград” и Траката изникнаха няколко мощни кооперации, а в съседство с тях се появи цяла улица с два реда огромни луксозни къщи. С незнайно какви пари бе реновиран пътят до рибарското селище, като бяха изпълнени бетонни канавки за стичането на подземните води.

Чисто новият асфалт и сега е нагънат, което показва, че натовареният с милиони кубически метра бетон скат трудно ще издържи. За капак встрани от него рухна и злополучната и по-скоро козметична подпорна стена.

“Траката потъва”, казва и сега един от проектантите на пътя. Като репликата не засяга споменатите градежи под магистралата за Златни пясъци. Огромната селищна територия над нея, която бе застроена с хотели и вили по време на строителния бум, също е заплашена.

И тук подпорната стеничка и къщите под пътя са само прелюдия към рухването на целия склон, който от спирка “Почивка” да спирка “Евксиноград”, се издига на почти 100 м над морето. И тръгването му към голямата вода наистина ще бъде геологическа катастрофа. Примерът отпреди 3 г. е само на 10-ина километра, когато се свлече целият скат преди Кранево.

Но тогава ще има още повече територии за заменки. И сред тях сигурно ще попадне и резиденция “Евксиноград”, в която засега властта не дава пиле да прехвръкне.


Коментари
Коментирай чрез Facebook
0
0
Вонегът (преди 5 години)
Рейтинг: 312 | Одобрение: 157
Стената има ДВЕ предназначения! Първо-да се увеличи броя на паркоместата за алчния собственик на ,,НЕМО ,,и ВТОРО да се увеличи квадратурата на алчния собственик на парцела над стената!ТОВА Е! Който ми разправя за укрепване на свлачище или е купен от тези двама АЛЧНИ люде или изобщо не занае какво представлява свлачище...
2
0
bosh (преди 5 години)
Рейтинг: 2741 | Одобрение: 791
Частният път на Д******, направен вероятно с общински пари. Ще го оправят естествено, иначе как *** и *** ще ходят до морето?

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2020 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама