Татяна Буруджиева: Медиите катализират тревожност и агресия
Снимка: Булфото
Съвременните медии систематично подкопават демокрацията, като все по-често се използват за манипулиране, а не за информиране на обществото. Това заяви политологът Татяна Буруджиева по време на дискусия на тема „Тревожност и агресия в обществото“, която се проведе в рамките на Международния фестивал на червенокръстките и здравни филми във Варна. В разговора участваха още актрисата Параскева Джукелова и режисьорът Станимир Трифонов.
„Медиите все по-рядко изпълняват чисто информационната си функция. Вместо това те формират обществено мнение, което лесно може да бъде използвано – от политици, институции, групи с интереси. Резултатът е радикализация вместо прагматични решения“, подчерта Буруджиева.
Тя представи изводи от свое актуално изследване, посветено на медийния ефект върху агресивното поведение в обществото, част от издание на БАН. По думите ѝ политиците често се възползват от тези ефекти, но не предприемат стъпки за справяне с тревожността и агресията в различните социални групи.
„Хората консумират насилие, което надхвърля степента на допустимото. Това поражда чувство на несигурност, социална фобия и усещане за наблюдение и оценка“, каза още Буруджиева.
Според нея тревожността и агресията имат общ корен – страха.
Докато тревожният индивид търси изолация, агресивният търси сблъсък. Интернет допълнително усилва груповите реакции и създава условия за манипулиране, като крайният резултат често е радикализация – процес, в който се съчетават нуждата от личностна значимост и идеологическа оправданост за употреба на насилие.
Буруджиева обърна внимание и на политическите последици:
„След 1989 г. българското общество намери обща кауза в чувството за държавност и по-късно – в европейската интеграция. Днес обаче нямаме доверие в държавниците. Избираме комплексирани и тревожни личности, които нямат ясна цел и аргументация. Единствено гражданите, чрез своята активност, могат да коригират този процес.“
Тя призова за повече системна работа чрез образование, култура и семейство, като изтъкна нуждата от създаване на „общ код“ за разбиране и общуване в обществото.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

1
1
