Точка 15 днес: Правителството пуска руски кораби да копаят Пристанище Варна
Правителството на Бойко Борисов пуска три кораба в мегапроекта за 350 млн. лева за удълбочаване на каналите в Пристанище Варна.
От дневния ред на днешното заседание в точка 15 става ясно, че кабинетът планира да разреши на кораби SEAFORD (IMO 7349388) и MILFORD (IMO: 8215883) да удълбочават каналите. С решение на министерския съвет от месец май бе дадено на руския кораб GLANFORD (IMO 8205383) да се включи в проекта, възложен със споразумение и без обществени поръчки от ДП "Пристанищна инфраструктура" на държавната компания "Транспортно строителство и възстановяване" ЕАД.
Проектът бе подкрепен публично от кмета на Варна Иван Портних, така и от областния управител Стоян Пасев, двамата членове на ГЕРБ.
През миналия месец медии получиха отказ по Закона за достъп до обществена информация за съдържанието на споразумението на многомилионния проект между двете структури под шапката на транспортното министерство.
От него става ясно, че държавната "ТСВ" ЕАД смята, че разпространението на въпросното споразумение до вниманието на обществеността "би довело до нелоялна конкуренция между търговци". Държавната компания, която се явява изпълнител на проекта, смята, че съдържанието в споразумението е търговска тайна и нейното разпространение "би довело до значителни и труднопоправими щети за дружеството".
По проект драгирането на каналите във Варна трябва да приключи до 700 дни, а с него се цели осигуряване на дълбочина от 13.5 метра, с което в терминалите да се привлекат по-големи съдове.
Кой стои зад трите кораба?
В края на месец април т.г., специализираното морско издание Maritime.bg (https://www.maritime.bg/66037-2/) предвиди, че в проекта ще участват руски кораби. В днешния дневен ред на министерското заседание е посочено, че корабите плават под флага на Белиз.
Това е така, но задълбочена справка в регистрите на Международната морска организация (IMO) сочи, че координатите за връзка с компаниите-собственици на корабите са в руския полуексклав Калининград.
От справка в система Equasis е видно, че допуснатият преди месеци кораб - GLANFORD, се менажира от белизкото дружество GLANFORD LTD-BZE, което има адрес за кореспонденция в руския град Калининград. Като собственик на кораба е посочена JOLLANTA GROUP LTD, за връзка с която е посочен отново известният адрес в Калининград. Кораб SEAFORD отново се менажира от белизкото GLANFORD LTD-BZE, собственост е на MIAFAN BUSINESS LTD, за което е даден същият адрес в Русия. Собствеността и на третия кораб - MILFORD, е решена по същия начин, става видно от системата Equasis.
Нещо повече - тези кораби са посочени като пряка собственост на базираното в Калининград руско дружество "Гидрострой" (Хидрострой), което ги представя като свои на уеб страницата си (https://www.gsdredging.com/fleet).
Корабът във Варна
Липсата на официални отговори от държавната "ТСВ" ЕАД, която определя проекта като "търговска тайна", хвърлят съмнения дали в удълбочаването, подкрепено публично от ГЕРБ, са били поканени да участват наложени имена от десетките европейски компании, специализирани в хидростроителните дейности. Не става ясно и по какви критерии са избрани 37-годишните кораби на базираната в Русия компания.
Припомняме, че бившият втори в ГЕРБ и настоящ председател на Евроатлантическия център за сигурност Цветан Цветанов посочи преди дни в "Седмицата" на Дарик премиера Бойко Борисов и вицепремиера Томислав Дончев като официални представители на правителството, които са зависими от Русия.
За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg
Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!
Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!