Този бизнесмен направи акционерите си богати, след като ги...

27.08.2018 / 13:25 0

Когато Акира Мацумото говори, акционерите се вслушват във всяка негова дума. А той им казва следното: вие не сте толкова важни, колкото всички останали. Дребничкият на ръст 71-годишен бизнесмен може да си го позволи заради статута си в света на бизнеса в Япония, където е известен с това, че в продължение на две десетилетия ръководи успешно известни компании, пише profit.bg. В хранителната компания Calbee Inc., например, Мацумото почти удвоява продажбите и повишава оперативната печалба шест пъти за девет години начело на компанията.

Цената на акциите падна, след като акционерите научиха, че той напуска. Мацумото обаче не споделя тази любов, поне не на пръв поглед. Акционерите, казва той, се нареждат едва на четвърто място в списъка му с приоритети, след клиентите, служителите и по-голямата общност около компанията като цяло. Само като ги игнорира и се концентрира върху това, което е добре за компанията, той може да обслужва техните нужди. “Акционерите са на последно място,” казва харизматичният Мацимото в интервю за Bloomberg в Токио. “Това всъщност е най-доброто нещо за тях.” Това е позиция, която изглежда е против цялостната традиция на акционерския капитализъм. Това също така е често срещана гледна точка в Япония.

Милиардерите предприемачи Казуо Инамори, който основава Kyocera Corp., и Шигенобу Нагамори, който създава Nidec Corp. в барака до фермата на майка си и я превръща в компания на стойност 41 млрд. долара, са споделяли сходни мнения. В случая на Мацумото обаче неговата нагласа произхожда от САЩ. По-конкретно, тя датира от възгледите на Johnson & Johnson, където Мацумото е работел, преди да се присъедини към Calbee. Според бизнесмена, поставянето на акционерите на първо място често е създавало проблеми на компаниите. “Да се мисли само за акционерите означава да се мисли само за печалбата, а това води до всевъзможни скандали,” казва той. “Ако наистина вярвате, че акционерите са важни, трябва да ръководите компанията” по метидите на Johnson & Johnson, казва той.

Разбира се, някои акционери не са особено доволни, като им се казва, че са последни на опашката. “Постоянно получавам оплаквания,” казва Мацумото. Обаче “аз никога не съм молил акционерите да купуват акции. Казвам им, че това е моята политика. Казвам им, че наистина вярвам в тази политика и че ако и те вярват, трябва да купуват акции. Ако не им харесва, могат да продават.” Въпреки това много инвеститори нямат проблеми с методите на Мацумото. “Той има зад гърба си резултати, които заслужават признание,” казва Мицушиге Акино, старши изпълнителен директор в Ichiyoshi Asset Management Co. в Токио. “Не ме интересува, че поставя акционерите на последно място, вместо на първо. Ако постига резултати, това само по себе си означава, че поставя акционерите на първо място.” Мацумото завършва престижния университет на Киото с магистърска степен по селско стопанство през 1972 г. и започва работа за гиганта в сферата на търговията Itochu Corp.

Той се присъединява към японското подразделение на Johnson & Johnson през 1993 г. и става президент през 1999 г. - пост, който заема в продължение на девет години. Назначен е за председател и главен изпълнителен директор на Calbee през 2009 г. Акциите на Calbee са поскъпнали над шест пъти, откакто Мацумото помогна на компанията да излезе на борсата през 2011 г. Книжата поевтиняха с най-много от два месеца през март, когато Мацумото обяви, че напуска. Два месеца по-късно бизнесменът изненада мнозина в Япония, като обяви, че ще заеме поста главен оперативен директор Rizap Group Inc. - компанията, притежаваща фитнес зали, известна с телевизионните си реклами на знаменитости, които се подлагат на тренировъчни и хранителни режими.

Компанията направи редица придобивания под ръководството на главния изпълнителен директор Такеши Сето. Сега пазарната й капитализация надхвърля 3.6 млрд. долара. Ако други са били изненадани, Мацумото не вижда нищо странно в този ход или в това да работи за 40-годишен шеф, който е на възрастта на сина му. “Това е като кутия с играчки,” казва Мацумото за възможността да научи повече за множеството компании, които Сето е придобил. “Аз също така предпочитам да работя в сянка зад кулисите”, добавя той.


 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама