Вълчев: Българските учебници съдържат около 150% повече материал от предвиденото в учебните програми

03.12.2025 / 19:33 1

Снимка: Булфото

Учебниците в българските училища съдържат около 150 процента повече материал от предвиденото в учебните програми и в тях липсва принцип на оптималност. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседание на Комисията по образованието и науката в Народното събрание.

Министърът отговаряше на въпрос на депутата от парламентарната група ПП–ДБ Татяна Султанова-Сивева относно качеството на учебното съдържание и участието на учители в подготовката на учебниците.

„Ние действително имаме проблем с учебниците. Проблеми с обема на съдържанието, проблеми с това по какъв начин е поднесено, какъв е стилът, дали отговаря на възрастовите особености“, каза Вълчев.

Вълчев обясни, че учебниците се разработват от авторски колективи, подбрани от издателствата, а ролята на Министерството на образованието и науката (МОН) е да ги оценява. „Учебниците са писани на принципа по-добре повече. По-сигурно е, че ще е по-добре, ако учебникът надвишава учебната програма, отколкото да е под нея“, посочи министърът, цитиран от БТА.

Той добави, че липсва принцип на оптималност и че много учители се водят по учебника, вместо по учебната програма. „Когато някой учител не се води по учебника, родителите се питат защо е пропуснал това в учебника и го държат отговорен. Родителите също смятат, че учебникът е задължителен“, посочи Вълчев.

Вълчев добави, че е предложил промени в Закона за предучилищното и училищното образование, които да позволят на МОН да носи по-голяма отговорност при оценяването на учебниците. Законът предлага служители на министерството да извършват оценяването вместо външни оценители.

Министърът обясни, че МОН в момента няма законово основание да стартира процедура за оптимизация на съществуващи учебници. Имаме процедура за писане на нови учебници, ако имаме нови учебни програми. Но ние нямаме нови учебни програми, а в същото време имаме проблем с учебниците и нямаме основание да ги променим, каза Вълчев.

Министърът предложи депутатите да гласуват допълнение в закона между първо и второ четене. Той уточни, че при отваряне на такава процедура може да бъде създадена информационна платформа за събиране на предложения от учители. Няма постоянно действащ механизъм за обратна връзка, призна министърът. В същото време подчерта, че в работните групи по учебните програми доминират учители.

Депутатът Султанова-Сивева настоя, че учителите от реалната учебна среда най-добре знаят коя част от материала се усвоява правилно от учениците и е необходим механизъм за тяхната обратна връзка.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лв без ДДС/30,68€ на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
1
0
kjk (преди 1 ден)
Рейтинг: 159709 | Одобрение: 17559
И затоваучебниците децата ги разнасят като родопски мулета до припадане!!!;):errm:Усмивка

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2025 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама