Валя Ахчиева: Има таен доклад за трагедията в Своге!

01.04.2019 / 14:09 4

Кадър БНТ

Валя Ахчиева извади таен доклад на АПИ за смъртта на 20 души поради лошо направен път край Своге на сайта EUelectionsBulgaria.eu, предава 19min.bg:"

Мълчат за Своге. Никой в държавата не оповестява, какво са установили разни специалисти, след като са проверили документацията на пътя? Една такава проверка  стои дълбоко скрита в Агенция „Пътна инфраструктура” /АПИ/.


И вместо властта да съобщи публично, какво са установили 13 специалисти и какви препоръки са написали те и дали тези препоръки вече са изпълнени, за да не се случи нов инцидент там или на друго такова място, докладът сякаш е забранен за обществото.
Сякаш този доклад не съществува.

Но него го има. И нещо повече. Тези 13 души от работната група са излезли извън рамките на възложената им задача. Написали са истината за пътя край Своге, според експертните си умения. Установили са факти, които не е трябвало да „виждат”, според Заповед РД-11-848/07.09.2018 год.

Само дни след катастрофата край Своге, с тази заповед, в АПИ се създава работна група от 13 души – вътрешни и външни специалисти. Поставя им се задачата да направят инспекция на пътната безопасност на този участък. 

И на 30.11.2018-та година, след почти 3 месеца инспектиране, работната група внася доклад в Управителния съвет на АПИ. В доклада са установените факти и препоръки.Те са достатъчно скандални, за да предизвикат  последици след това. Но нищо такова не се случва. Защото  докладът  е потулен.

В самото му начало  пише, че работната група  е  „извършила проверки и  докладва САМО ЗА ПРОБЛЕМИ, СВЪРЗАНИ С ПЪТНАТА БЕЗОПАСНОСТ НА  ПРОЕКТА И НЕ Е ИЗВЪРШВАЛА ПРОВЕРКИ ЗА СЪОТВЕТСТВИЕТО НА  ПРОЕКТА,  ПО ОТНОШЕНИЕ НА  ДРУГИ КРИТЕРИИ, РАЗЛИЧНИ  ОТ ПЪТНАТА  БЕЗОПАСНОСТ.”

Тоест, задачата, която АПИ поставя на работната група е да провери само  пътните знаци и еластичната предпазна ограда на пътя /мантинелата/ край Своге, например.
Но, в доклада има страници, които доказват, че тези 13 специалисти са проверили нещо повече – проверили са  проекта и строителството на пътя. Проверили са това, което началниците са им написали да не проверяват. 

Явно, професионалните и моралните принципи на специалистите от работната група са ги мотивирали да не изпълнят буквално заповедта на контролния орган АПИ, а да изпълнят задълженията си към обществото.
И ето как са направили това.

В доклада пише, че „ОТВОДНЯВАНЕ НА УЧАСТЪКА ЛИПСВА. Не са предвидени отводнителни съоръжения, а водостокът в крива 395 е с изграден бордюр и не поема вода от пътното платно”.
Какво означава тази констатация?

Отводняването е свързано с наклона на оттичането на водата и отводнителните канавки. Ние си спомняме онези кадри веднага в дните след катастрофата, когато някой направи експеримент пред телевизионните камери и изля вода на пътя на мястото на катастрофата.

По това време видяхме, че водата се стича по пътя, вместо да се стича към дерето.

Защото, според експерти, в този остър завой, наклонът на отводняването на водата в лявата и дясната половина на пътя е… различен! Ето защо водата тече, вместо да се излива в дерето.

И при силен дъжд, когато пътят стане мокър и хлъзгав, ако шофьорът е напуснал оста на пътя само с едно колело, тогава има ситуация, при която двете леви колела на колата остават в левия наклон и двете дясно са на десния наклон. И колата става нестабилна. И това е предпоставка за пътно произшествие.

Проектът трябва да бъде с наклон от 1,5% до 2-3%. И тогава водата ще тече към кривата, т.е. към дерето.

И тогава дренажът ще бъде ефективен, а пътят безопасен.

Но работната група от 13 специалисти е установила, че пътят се отклонява.

Дали дренажът липсва в проекта или е бил в проекта, но строителят на пътя не го е приложил - това е отговорност на компетентните органи да разберат. И да се определи кой е отговорен.

Работната група от 13 специалисти установи друг факт.

„Пешеходният трафик се довежда до пътния трафик поради прекъсването на тротоарите. Няма тротоар, който да принуждава пешеходците да ходят по пътя, по-лошо, в хоризонтална крива с намалена видимост. "

Няма пешеходна настилка! И това поставя всеки човек на риск всяка минута.
Има ли пешеходна настилка в проекта, от там, но строителната компания не ги е построила? Друг въпрос, който контролните органи трябва да проучат. И да се установи отговорността.

Държавата също трябва отдавна да е проверила от коя кариера е пристигнал материалът за асфалтовата повърхност и да определи неговото качество, да установи несъответствия и в случай на такова да каже кой е отговорен за това.

Повече препоръки могат да бъдат намерени в доклада на работната група:

- Разширете пътя. Обърнете специално внимание на дренирането, тъй като това е основен фактор за целостта на пътя и безопасността по пътищата. "

Защо Работната група препоръчва разширяване на пътя?

Целта на разширяването на пътя е да я направи по-малко остър и опасен.

Проектът не предвижда ли разширяване на пътя? Ако не е в проекта, това е грешка в проекта. Защо тогава е бил одобрен? И от кого?

Пътят до Своге не е разширен и не се източва. И на върха на пътя има бордюр, който предотвратява отводняването на водата. И няма тротоар.

Никой не се е съгласил с общината да подобри строителството на пътя. Някой се надява да скрие всичко. И да избегнем отговорността за смъртта на 20 души.

Няма да проработи.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
41
11
Blue hills (преди 5 години)
Рейтинг: 28900 | Одобрение: 12685
Никой не очакваше дори и толкова да бъде разкрито. Беше ясно, че пак ще се забрави, а виновните - без последствия.
43
5
Уйо (преди 5 години)
Рейтинг: 43449 | Одобрение: 7914
Ще покрият естествено. От къде ще идват апартаменти иначе?

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама