Варна - най-добрият град за зареждане в България! Кой продава най-евтиният бензин и нафта и докога ще продължи промоцията

17.11.2015 / 11:58 13

Евгения Иванова

Снимки: Румен Сарандев

Варна не спечели приза „най-добрият град за живеене“, но определено може да се нарече най-добрият за зареждане на гориво. В момента морската столица е единственият град в България, в който дизелът е 1, 71 лв./л., бензин А95- 1,77 лв./л., автогаз -0,76 лв./л.  В средата на октомври създадената от Веселин Марешки бензиностанция  доведе до драстичното намаляване на цените на горивата във Варна. 

За сравнение само ден преди отварянето на бензиностанцията цената на бензин А100 бе с 55 ст. повече, дизела-с 41 ст., а газта с 0, 22 лв. за литър.

До такава разлика се стигна след ожесточена битка между отделните производители и доставчици. В началото се включиха малки търговци, които свалиха цените повече , но впоследствие в играта влязоха и едни от старите „вълци” като „Лукойл“, „ОМВ“, „Ромпетрол“ и др. 

Защо до момента това не се случваше и купувахме гориво на толкова високи цени ?

Нека да погледнем малко по-икономически. На теория пазарът на горивата е свободен пазар.  Тоест цените се определят на база търсене и предлагане, посредством клиент и производител. Именно от това се възползва и Марешки, който поради наличието на свободен пазар не подлежи на санкция от държавните регулатори и може да навлезе на пазара, с цени каквито той реши, било то и дъмпингови. Дали това ще повлияе на общото равнище на цените, обаче зависи от конкурентите. Ако те не бяха влезли в „битката“, всъщност единствената евтина бензиностанция щеше да остане на фармацевтичния бос.

На практика, обаче, нещата не стоят точно така. Всъщност пазарът на горивата си е чист олигопол, тоест цената им зависи от малко на брой конкуриращи се фирми, които са водещите на пазара. При такава ситуация решенията на една от фирмите силно влияят на решенията и на другите. Всяка от тях би искала да стане монополист, но конкуренцията на другите не ѝ позволява. Ако един  от участниците намали цените, например, потребители биха се ориентирали към него. Останалите производители би следвало и те да намаляват цените. Оттам, обаче, печалбата на всички ще е по-малка. Затова в олигополите фирмите не се конкурират ценово, те правят друго- обикновено се получава негласно споразумение за общо ниво на цените, така че да не се ощетяват помежду си. Такава форма на олигопол се нарича картел. В него договарящите се страни определят общо ниво на производството, което би осигурявало добра печалба на всички. Това устно споразумение, обаче, няма как да се докаже и се следва теорията за свободен пазар, тъй като олигополите се считат за нежелателни. При тях се повишава рискът от ценови споразумения между компаниите, което накърнява интересите на потребителите, на което всъщност сме свидетели от години.

Къде в момента е най-евтиното гориво във Варна?

След като цените падаха буквално на всеки час, варненци вече наистина са объркани къде може да намерят гориво на най-ниски цени. Противно на всеобщото мнение, бензиностанцията Марешки не е най-евтината. В момента най-изгодни са цените на една от големите вериги.

На въпроса дали Марешки цели той да предлага най-ниските цени за зареждане, отговори по-скоро като политик в стил Робин худ, отколкото като бизнесмен:

„Не, целта не е ние да предлагаме най-евтиното гориво. Идеята беше да смъкнем цените на пазара като цяло, докато станат едни разумни и приемливи стойности“. Той обясни, че причината да създаде евтина бензиностанция е, че иска фирмените му коли да зареждат на по-ниски цени. По пример на аптеките му, той е очаквал, че това ще се отрази и на целия пазар като цяло.

Дали след подбиването на цените другите бензиностанции работят на печалба или загуба е въпрос, по който те не искат да дават информация.

Относно това защо една и съща верига работи с различни цени в отделните квартали, от ръководството на “OMV” отговориха така:

 „Цените на бензина и на останалите горива се влияят от ценовите равнища на горивата на международните пазари и от различни фактори като местни акцизи, такси и данъци, а също така и от специфичните особености на българския пазар, включително и локалната конкуренция. Това може да доведе до вариации при цените на дребно на горивата, предлагани в различните обекти на OMV“

Едно е сигурно, в момента варненските шофьори са най-щастливите в цяла България. Пред евтините бензиностанции е пълно с опашки от чакащи да заредят. Пълно е и с водачи от близките градове-Търговище, Шумен, Добрич. Хората са толкова изненадани и невярващи, че това ще продължи дълго, че ходят с 10-литрови туби за вода, да си купят гориво на ниски цени.

Марешки планира нови обекти в София и Пловдив.

Какъв ще е крайният резултат от ценовата битка и ще останат ли наистина дългосрочно цените на горивата толкова ниски може само да гадаем.

Щом един единствен обект може да разбие за дни картел в такава индустрия като горивата, дали това не е възможно и в други браншове като енергетика, хранително-вкусовия бранш, тютюнопроизводство и т.н.

Предстои да видим.

 


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
14
0
Анoнимен (преди 9 години)
Рейтинг: 6940 | Одобрение: 2585
Не е задължително бензиностанцията да е на печалба. Той купува на едро за да зарежда фирмения автопарк и докато пести пари ще поддържа ниските цени. Когато продаде толкова много гориво, че дори и със спестеното от неговите коли да е на червено, просто ще завиши цените. Сега си промотира и новата марка - после например ще пусне хран. стоки и ще ги напълни бързо, защото хората ще познават емблемата и ще я асоциират с ниски цени. Така се прави успешен бизнес и както виждаме дори българската действителност не може да спре механизмите на саморегулиране на пазара. Марешки на практика приложи "невидимата ръка".

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама