Варненска премиера на Бетовенова творба в Деня на християнското семейство

21.11.2019 / 12:40 0

21 ноември, 19.00, Основна сцена

  

Цигуларката АННА ФУРНАДЖИЕВА пред ВИОЛЕТА ТОНЧЕВА за Симфоничния концерт с творби от Бетовен, съвместната работа с пианиста Тодор Петров и виолончелиста Франческо Мариоци, особеностите на Тройния концерт и първото изпълнение във Варна на увертюрата „Освещаването на дома“ в Деня на християнското семейство


Симфоничен концерт с творби само от един композитор, при това Бетовен, задължава...
Наистина задължава. Още повече, че догодина ще честваме 250 години от рождението на Бетовен. Нашият концерт, специално програмиран от Маестро Мариоци, ще настрои публиката за тази забележителна годишнина. Беше ми голяма мечта да изпълня Тройния концерт за цигулка, пиано и виолончело от Бетовен и съм доволна, че ще мога да го изсвиря пред варненска публика.

Как се събра триото?
За пръв път се събрахме за един концерт във Враца през февруари тази година и веднага си допаднахме. При изпълнение на Бетовен трябва да се спазват класическите норми. Техническата трудност е доста висока, трябва да я преодолеещ преди да започнеш да интерпретираш произведението и аз се надявам, че ние вече сме минали този най-труден етап, за да се отдадем изцяло на тънкостите в интерпретацията.
С пианиста Тодор Петров излизаме заедно на сцената повече от 10 години. Тодор от своя страна много е работил с виолончелиста Франческо Мариоци и двамата имат редица концерти зад гърба си. Щастлива съм, че бях поканена да свиря в трио с тях. Тримата изнесохме през лятото камерен концерт в Италия, в който Франческо беше първи челист, аз - първа цигулка, Тодор - на пианото. Сега, освен концерта в операта, подготвяме за ГХГ още един концерт, с различна програма. Надявам се нашето сътрудничество да продължава.

Какво по-точно ти допада в изпълнителския стил на Тодор и Франческо?
Да се работи с Тодор е удоволствие. Като доктор по история на музиката, той не просто подготя перфектно изпълнението си, а подхожда изследователски, проучва разнообразни архивни материали, свързани със създаването на творбата и това много ми помага самата аз да навляза в нейната същност. Франческо Мариоци е прекрасен виолончелист, който на концерти винаги свири на редки инструменти и това е допълнителна причина варненските почитатели на симфоничната музика да посетят нашия концерт.

Да съпреживееш Бетовен винаги е валиден аргумент.
Така е, но имаме и новина. Увертюрата „Освещаването на дома“, която е напълно непозната за Варна, сега ще прозвучи за пръв път. Неслучайно посвещаваме концерта на християнския празник на семейството 21 ноември. Четвъртата симфония на Бетовен не е изпълнявана поне от 15 години тук, а Тройният концерт за цигулка, виолончело и пиано винаги е добре да се чуе в различни интерпретации.

СИМФОНИЧЕН КОНЦЕРТ
21 ноември, 19.00, Основна сцена
Диригент Винченцо Мариоци. Солисти: Анна Фурнаджиева - цигулка, Франческо Мариоци - виолончело, Тодор Петров - пиано. Програма: Увертюра оп. 124 „Освещаването на дома“, Концерт за цигулка, виолончело и пиано и Симфония №4 в си бемол мажор от Лудвиг ван Бетовен

 

Диригент Винченцо Мариоци

 

Тодор Петров - пиано

ЕДИН ВЪПРОС КЪМ ДВАМА ПРОФЕСОРИ


Проф. ВИНЧЕНЦО МАРИОЦИ и проф. ТОДОР ПЕТРОВ за подхода им към интерпретацията на Бетовен

СИМФОНИЧЕН КОНЦЕРТ
21 ноември, 19.00, Основна сцена
Диригент Винченцо Мариоци. Солисти: Анна Фурнаджиева - цигулка, Франческо Мариоци - виолончело, Тодор Петров - пиано. Програма: Увертюра оп. 124 „Освещаването на дома“, Концерт за цигулка, виолончело и пиано и Симфония №4 в си бемол мажор от Лудвиг ван Бетовен

Проф. ВИНЧЕНЦО МАРИОЦИ - диригент
Винаги се стремя да предам красотата, експресията и смисъла на музиката. Когато работя над дадено произведение, независимо дали като инструменталист или диригент, първо трябва да разбера какво е искал да вложи композиторът, за да мога след това да го интерпретирам и да се опитам да разкрия красотата и смисъла му. Що се отнася до Бетовен, той е изключителна личност, гений, който още тогава мисли глобално и предвижда обединението на Европа. Когато четем писмата, които той си разменя с Гьоте, не можем да не се възхитим на философската дълбочина в хуманистичните му идеи. Той си представя бъдещето на Европа и света като резултат от развитието на духа и културата на отделния човек и на всички народи. Споделям идеите на Бетовен, вярвам в християнските ценности и в красотата на музиката. Достоевски също го е казал: „Красотата ще спаси света“.
Радвам се, че за пръв път ще дирижирам концерт във Варна. Варна е хубав град, който много ми напомня на Пулия в Италия.

Проф. ТОДОР ПЕТРОВ - пиано
За да свириш добре един композитор, трябва добре да познаваш неговия свят. Аз свиря от 17-годишен целия Бетовен. Израсъл съм с неговата музика, познавам цялото му творчество. Чел съм 5-те тома, които ни е оставил, не само ноти, но и философски съчинения, много писма. Бетовен е истински ерудит, правил е дори анализи на философските произведения на Плутарх. Уникална личност с огромна култура, той е бил и полиглот. Говорил е, освен родния си език, италиански, френски, английски, дори ирландски и древногръцки. Бетовен е визионер на една обединена и разумна Европа, в която не всички хора са еднакви, но всички имат еднакви права и еднакви възможности да се образоват и да изграждат професионалната си кариера. Неслучайно тъкмо Бетовен е автор на Химна на Европа.
Радвам се, че 3 години след последния ми концерт във Варна, отново ще свиря пред варненска публика. На 21 ноември, с оркестъра на Варненската опера, под диригентската палка на Винченцо Мариоци, заедно с цигуларката Анна Фурнаджиева и виолончелиста Франческо Мариоци, ще бъдем солисти в симфоничен концерт с творби от Бетовен, а предния ден нашето трио ще изнесе концерт с произведения на Хайдн и Менделсон в Градската художествена галерия.

ВИНЧЕНЦО МАРИОЦИ завършва Консерваторията „Санта Чечилия“ в класа на Фернандо Гамбакурта. През 1967 г. дебютира като първи солов кларинет в оркестъра на „Театро Масимо“ в Палермо. Работи като първи кларинетист на оркестъра на Националната академия „Санта Чечилия“, свири в Световния симфоничен оркестър, прави записи за RAI. Репертоарът на Маестро Мариоци е огромен и обхваща по-голямата част от литературата за неговия инструмент, като сред най-известните му интерпретации са Концертът за кларинет и оркестър К 622 от Моцарт, двете сонати за кларинет и пиано от Брамс и др.
Основател и артистичен директор на Enrico-Simbruino Festival и професор по кларинет в Консерваторията “Санта Чечилия”, преподава, освен в Рим, и в други градове в Италия. Неговите майсторски класове се радват на голяма популярност. По стъпките на баща си върви вилончелистът Франческо Мариоци, извоювал си също име на изтъкнат инструменталист.

ТОДОР ПЕТРОВ завършва НМУ в София и Държавната консерватория в класа на проф. Богомил Стършенов. Специализира в Париж и Ница пиано и клавесин. Свири камерна музика, съвместно с големи музиканти от ранга на Игор Ойстрах и Валери Ойстрах, Артуро Бонучи, Павел Берман, Анатоли Кръстев и др. Под диригентството на Нелло Санти, с Камерния оркестър на Сан Карло, изпълнява оригиналните версии на концертите на Шопен.
Солист на оркестъра на Арена ди Верона на Венецианското биенале. Прави първия запис в България на клавесин, а за 250-годишнината от рождението на Моцарт всички девет Моцартови концерти в Италия минават под неговото диригентство. Концертира постоянно в Италия, Франция, Румъния, Тунис, Бахрейн, България, Германия, Русия, участва с успех в многобройни фестивали в България и по света.
От 2007 г. преподава пиано във Висшия музикален институт в град Сус, Тунис. Освен известен изпълнител, диригент и преподавател, той е и доказан изследовател на музикалната история. Възстановява ръкописите на два концерта от Цезар Франк. Записва 2 компактдиска с неизвестни и неизпълнявани произведения от български композитори от първото поколение, като изнася концерти с тази програма у нас и във Франция. Открива неизвестни произведения от Димитър Ненов и изнася концерти с тях в София и Скопие. Изследвайки творчеството на драматурга Добри Войников, открива, че той е бил и композитор, написал 16 пиеси. Издирва и намира в Прага цялото клавирно творчество на българския композитор Васил Божинов, което представя там на световна премиера. В Рим прави световна премиера и запис за „Наксо” на открития от него Концерт за пиано от Саверио Меркаданте с Orchestra simfonica di Roma, под диригентството на Mаестро Франческо ла Векиа.



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама