Важно за всички на Виваком, Йеттел и А1

11.09.2024 / 10:44 0

Пиксабей

Дори и да е добра първа стъпка, издадената заповед на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялна практика относно начисляваните от телекомите неустойки при предсрочно прекратяване на договора по желание на потребителя, тя трябва да бъде продължена. И разширена в посока доказване, че тези клаузи са неравноправни. Тогава операторите ще бъдат длъжни да върнат всички надвзети пари на хората, откакто същестува тази уговорка.

Това коментира в ефира на БНР основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.

Тя обясни, че дори издадената заповед да влезе в сила, тъй като тя най-вероятно ще премине през съдебен контрол, ще има действие единствено занапред. Това обаче помага на потребителите само частично, защото те няма да могат да си върнат вече взетите пари на основание на тези клаузи. Затова нейното мнение е, че като следваща стъпка КЗП трябва да опита да убеди телекомите да признаят клаузите за неравноправни. Ако не успее – да се обърне към съда.

Руменова напомни, че преди 10 години тогавашният ръководен състав на КЗП взима решение, че уговорките в общите условия на трите телекома за начисляването на неустойки при предсрочно прекратяване на договора по инициатива на потребителя представляват неравноправни клаузи. Изготвени са официални писма до трите оператора с искане за отстраняването на въпросните клаузи в 14-дневен срок. Тъй като това не се е случило, Комисията е предприела следващата предвидена по закон стъпка – завела е колективни искове в съда, който да прогласи клаузите за недействитени.

Междувременно ръководстното на КЗП е сменено заради изтекъл мандат. Новоназначеният състав с председател Димитър Маргаритов спира делата, като в официални писма посочва, че „по отношение на неустойките, предложените клаузи касаещи предоставянето на мобилната телефонна услуга, не са неравноправни и в тази връзка КЗП няма правен интерес от продължаване водене на дела, в случай че се постигне спогодба между страните по заведените колективни искове“. И подписва спогодби, в които е посочена действащата и към момента схема за изчисляване на неустойките, а именно:

В случай на прекратяване на настоящия договор преди изтичане на срока по вина или инициатива на потребителя (…), последният дължи за всяка СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване: Неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване до изтичане на уговорени срок, като максималният размер на неустойката не може да надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти. В допълнение на неустойката, потребителят дължи и възстановяване на част от ползваната стойност на отстъпките от абонаментните планове, съответстваща на оставащия срок на договора.

В случаите, в които е предоставено устройство, (…), потребителят дължи и разликата между стандартната цена на устройството, съгласно ценова листа, действаща към момента на сключване на договора, и заплатената от него при подписването му, каквато съответства на оставащия срок на договора. Спогодбите са действащи и към момента и са публично достъпни в интернет.

Габриела Руменова информира още, че при некачествена услуга или при сключен в условия на прилагане на нелоялна практика и към момента потребителят има право да прекрати договора си с телекома, без да дължи никакви неустойки.


 


За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама