Внасяме хора от Турция за работа в тази индустрия в България

17.11.2023 / 10:18 4

Кадър МТГ Делфин

Бизнесът, свързан с корабостроенето и кораборемонта, ще има нужда от по 120-150 средни специалисти годишно, каза за БТА Светлин Стоянов, председател на Българска национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК). По думите му това показва направеният от организацията анализ за нуждата от кадри през следващите 20 години. По думите на Стоянов освен средните специалисти, компаниите в морската индустрия ще имат нужда и от по 40-50 специалисти с висше образование всяка година.

Тъй като в момента кадрите са недостатъчно, бизнесът "внася" работници от чужбина. Стоянов уточни, че преди войната в Украйна наеманите са били предимно от тази държава. В момента кадри се набират най-вече в съседна Турция.

Това обаче е мярка в краткосрочен и средносрочен план, допълни Стоянов. И подчерта, че България трябва да започне сама да подготвя нужните на бизнеса специалисти.

Всъщност проблемът не е само у нас, а в цяла Европа, защото младите хора губят интерес към инженеринговите професии, допълни Стоянов. Според него би трябвало този тип професии, при които човек създава реални неща с ръцете си или с проектиране, да се представят на децата още преди да навършат 7 клас. Така има шанс да бъде привлечен интересът им, обясни Стоянов. Той отчете, че корабостроенето и кораборемонтът отдавна не са "черни" и мръсни индустрии. Според него най-вероятно бизнесът също има някаква вина, защото не е достатъчно ясен с посланията си към младите, нито е с достатъчно публично присъствие.

Позицията на Стоянов беше, че и държавата трябва да се ангажира повече с тези проблеми и да регулира обучението в България. Необходимо е да се направи подробен анализ на системата на образованието - какви кадри се произвеждат, колко от тях намират реализация на пазара, какви са потребностите на бизнеса, посочи Стоянов. И допълни, че на тази база би трябвало да се разработи стратегия кои училища ще бъдат приоритетни. В момента най-висок стандарт поддържат езиковите гимназии, но те не дават никаква професия на възпитаниците си, коментира Стоянов и допълни, че във Варна има професионална морска гимназия, но интересът на младите хора към специалностите в нея не е достатъчно голям. 

БНАКК и Техническият университет във Варна бяха съорганизатори на Кариерен форум "Дигитализация, иновации и перспективи в корабната индустрия". Домакин на събитието бе учебното заведение. В рамките на форума студентите от всички специалности и професионални направления имат възможност за директен разговор с представители на бизнеса в търсене на своето бъдещо работно място или стаж, както и да получат съвети за успешна професионална реализация.

Интересът към морските специалности намалява през годините, може би защото много от нещата, които правят фирмите в този бранш, не стават публични, коментира заместник ректорът по научна дейност и електронно управление на университета доц. инж. Христо Ненов. Според него морският бизнес отдавна е излязъл от стандартните представи, той е високо автоматизиран и бъдещето му е изключително технологично насочено. По думите на Ненов това е една от причините университетът да провежда такъв кариерен форум, защото така младите хора получават възможност да видят, да научат и ако искат - да се преориентират. 

 



За реклама в "Петел" на цена от 60 лева без ДДС на ПР публикация пишете на info@petel.bg

Следете PETEL.BG всяка минута 24 часа в денонощието!

Последните новини виж - ТУК!


Проверка на фактите: Съобщете ни, ако видите фактологични грешки и нередности в статията или коментарите. Пишете директно на info@petel.bg. Ще обърнем внимание!


Изпращайте вашите снимки на info@petel.bg по всяко време на дежурния редактор!

 

 


Коментари
Коментирай чрез Facebook
4
0
kris (преди 5 месеца)
Рейтинг: 340558 | Одобрение: 54738
Имам печални спомени от почти трите месеца работа за Делфин.....Единствените свестни началници бяха един млад инженер Кръстев май се казваше и корабостроителя, завършил Морското......Останалите бяха тъпи комунистически дърти персони, които Димитър Стоянов, създателя на Делфин беше домъкнал от Корабостроителния.....Проблемите които стояха на преден план  за решаването на които бях назначен бяха лоша производителност и трябваше да ги открия и докладвам.....На Димитър Стоянов не му хареса, когато му казах, че проблемът не е в работниците, а в некадърните и мързеливи началници, както и в някои останали още от соца навици и начин на работа.....Плащаше се на свършена работа по някакви таблици, а когато поне една трета трябваше да се преправя, не се плащаше.....На практика – две напред, едно назад.....Това не интересуваше управата, защото холандците плащаха за краен продукт, в случая дълбачка за каналите в Холандия и дали ще се направи за 6 месеца, или година и половина не ги бъркаше.....! Всичките ми предложения с изключение за електричарите да започват 2 часа по-рано се отекаха в морето....Не може да се работи ефективно с модела от соца и да нахакаш в трюма електричари, корпусници, бояджии, тръбари и почистващия персонал да се блъскат и да си пречат, вместо работното време да се раздели на 3 смени, както това се прави в Щатите, това е......!
Аз мога! Трудно е да съм съвършен, но ми се налага!
1
0
Радостин (преди 5 месеца)
Рейтинг: 130063 | Одобрение: 4903
В няколко града  сяка година се дипломират В МОРСКИТЕ ГИМНАЗИИ СПЕЦИАЛИСТИ  , що не ги наемате на работа? От морско училище също , те къде и какво работят? КАТО УЧАТ БЕЗПЛАТНО И ПОЛУЧАВАТ СТИПЕНДИИ поне 5 години да работят в България.
Всеки да си получи заслуженото !
1
1
ас (преди 5 месеца)
Рейтинг: 149527 | Одобрение: 23522
това е резултата от дългото управление на герб-дпс ползвината българи изгонеи зад граница и сега внасят ръбота ръка за да има от какво да крадат.
1
2
Нане (преди 5 месеца)
Рейтинг: 29822 | Одобрение: 5227
Защо изгонихте българите комунисти прости бизнесмени били крадци долни подариха ви всичко дето дядовците ви убиваха най свестните .

Последни новини

 
Всички права запазени © 2011 - 2024 Petel.bg Изработка и техническа поддръжка Дот Медиа
затвори X
реклама