Войната на пътя във Варненско взе 37 жертви, сред които 13 пешеходци
на снимката: Драгомир Ганчев
Войната на пътя от началото на годината до момента е взела 37 жертви, от които 13 са пешеходци. Регистрирани са 607 тежки пътно-транспортни произшествия, в които са ранени 765 човека. В 183 от инцидентите са участвали пешеходци, като ранените са 177. Данните са за областта, но почти всички инциденти с пешеходци са станали във Варна. В сравнение с м.г. тежките ПТП-та са с едно повече през т.г., загиналите са с петима по-малко, а ранените са с 13 по-малко. Това съобщиха за „Народно дело“ Драгомир Ганчев, началник на група „Пътен контрол“, и Велико Маринов, който е полицейски инспектор сектор „Пътна полиция“.
Наблюденията на специалистите, а и статистиката през последните години сочи, че като цяло, макар и бавно, толерантността на пътя се увеличава. „Навярно и вие като участник в движението сте забелязали, че все по-често водачите дават път на пътека. Много добре се възприемат повдигнатите пешеходни пътеки, чиято цел основно е да ограничават скоростта на автомобилите“, коментира инспектор Маринов. Въпреки това пътни инциденти има всеки ден и е важно да сме наясно с причините.
„За възникването на пътни инциденти са отговорни и водачите, и пешеходците, които не спазват правилата за движение. Най-честите нарушения, които се наблюдават, са нерегламентирано пресичане, т.е. в пътните отсечки по улиците, внезапно излизане на платното за движение. Водачите пък често удрят пешеходец при извършване на различни маневри на регулирани кръстовища – завой наляво или надясно, въпреки че задължително трябва първо да пропуснат пешеходеца. Често наблюдавани произшествия с пешеходци са движение на заден ход на автомобила, и то в малки улички“, коментира Маринов.
Инцидентите на „зебри“
От началото на годината 33-ма са ранените на пешеходни пътеки, които са в зоната на кръстовища (тип прекъсната маркировка), а на тип „зебра“ са 17. Не са редки случаите, в които водач в дясната лента спира, за да направи път на пешеходец, но колегата му в лявата лента помита човека. Според някои шофьори причината за възникването на такива инциденти е, че вторият водач (вляво) няма видимост към пешеходеца в началото на пътеката. „Не може да се разсъждава по този начин“, категорични са Маринов и Ганчев. „Водачът, наближавайки пешеходна пътека, спирка, учебно заведение или кръстовище трябва да намали скоростта, защото това са зони за пресичане на пешеходци. А когато има спрял автомобил в дясната лента, водачът вляво трябва да съобрази, че колегата му е спрял именно за да пропусне пешеходец“, коментира инспектор Маринов.
Съветът на специалистите е водачите да се движат в населените места с такава скорост, която да им позволи да спрат при необходимост. „Никъде не се казва, че щом е допустима максимална скорост 50 км/час в населено място, трябва само с тази скорост да се движим. Има уязвими места, където дори и да няма пътен знак, е ясно, че скоростта трябва да се ограничи, защото във всеки един момент може да се появи пешеходец“, обяснява инспекторът.
Пешеходецът невинаги е с предимство
Има не малко хора, които си мислят, че щом са пешеходци, винаги са с предимство, никога не носят отговорност и ако нещо се случи, вината е единствено в шофьора. Това не е вярно, категоричен е Драгомир Ганчев, началник на група „Пътен контрол“.
От началото на годината са констатирани 17 тежки произшествия по вина на пешеходци – внезапно излизане на пътя, пресичане на необособено за целта място или на червен светофар. „Пешеходците са участници в движението и като такива имат и права, и задължения. Законът ги задължава да пресичат на определените за целта места. Т.е. ако в близост има подлез, надлез или пътека, са длъжни да ги ползват, в противен случай в Закона за движение по пътищата са предвидени глоби“, коментира Ганчев. В тази връзка той напомня, че в момента се провежда специализирана полицейска операция за толерантност на пътя, която атакува както водачи, така и пешеходци, които нарушават правилата. Акцията цели превенция на пътните инциденти през зимния сезон.
Велико Маринов
Случаят от ул. „Пирин“ - маркировки и знаци
Инцидентът от вторник на кръстовището на ул. „Пирин“ и „Македония“, където бе блъсната 35-годишна жена на пешеходна пътека, разбуни духовете и мнозина изразиха мнение по темата кой крив и кой прав. Според някои прекъснатата маркировка не била пешеходна пътека, според други нямало знак, предупреждаващ за пътека, според трети, „щом не е зебра, не съм длъжен да давам път“. Какво обаче казва законът?
„Този тип прекъсната маркировка, обозначаваща разрешено място за пресичане, се използва за маркиране на пътека в района на кръстовище. Дори да няма пешеходна пътека, законът казва, че продължението на тротоара се явява като пешеходна пътека и водачът е длъжен да пропусне пешеходците. А „зебрата“ се използва за обозначаване на пешеходна пътека в отсечките между кръстовищата. Не е необходимо да се поставят знаци за пешеходна пътека на кръстовища, защото на всяко едно кръстовище пешеходецът е с предимство. Знак се поставя, когато е поставена тип „зебра“ на прав участък, за да предупреди шофьорите да намалят“, разяснява Драгомир Ганчев.
Глоби
За пешеходците:
Когато преминават през заграждения и вериги, глобата е 50 лв.
Когато не спазват светофарът – 50 лв.
Когато не пресичат на обособените за пресичане места – 30 лв.
За водачите:
Когато не пропускат пешеходец на пътека – 100 лв. и отнемане на 8 контролни точки от талона.
При повторно нарушение – 200 лв. и лишаване от правото за управление на МПС за един месец.
Шофьорите не са всевиждащи
През зимата, когато вечер е тъмно, често има мъгла, а пътят е хлъзгав, пешеходците трябва да разберат едно нещо – шофьорите не са всевиждащи по обективни причини. „Понякога пешеходците си мислят, че щом те виждат фаровете на приближаващ се автомобил, и водачът ги вижда. Не е така. Пешеходецът попада във видимата зона на водача, когато дистанцията между двамата е много малка. И ако има лоши условия – хлъзгав път, мъгла, настъпват произшествия“, коментира инспектор Маринов. Затова съветът на специалистите е пешеходците да пресичат само на регламентирани и добре осветени места, а допълнително да поставят светлоотразителни елементи по връхните си дрехи, за да се виждат по-лесно и по-отдалеч от шофьорите. Водачите пък трябва да съобразяват скоростта си така, че да могат своевременно да спрат.